ماجرای مباهله علامه طباطبایی با بزرگان ادیان
کد خبر: 4101658
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
حجت‌الاسلام علی زمانی قمشه‌ای مطرح کرد؛

ماجرای مباهله علامه طباطبایی با بزرگان ادیان

حجت‌الاسلام علی زمانی قمشه‌ای، پژوهشگر و استاد حوزه علمیه به شرح ماجرای دعوت به مباهله از سوی علامه طباطبایی پرداخت و گفت: ایشان واجد نفس مطمئنه‌ای بود که با جرئت به چنین کاری مبادرت ورزید.

علی زمانی قمشه ایبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی زمانی قمشه‌ای، پژوهشگر و استاد حوزه علمیه شامگاه اول آذرماه در نشستی به مناسبت ایام ارتحال علامه طباطبایی در مجمع عالی حکمت اسلامی در قم به نگاه علامه طباطبایی به مباهله پرداخت و گفت: علامه در سال‌های دهه 30 و 40 عادت داشت در تابستان به علت گرمای بیش از حد قم به مشهد بروند و در روزهای پنجشنبه جلسه عمومی داشتند و نسبت به آیت‌الله جوادی آملی هم احترام خاصی قائل بودند. در یکی از این جلسات، عده‌ای از کرمان آمده بودند، یکی از افرادی که از لحاظ علمی برجسته بود به علامه گفت آیا شما پیشنهاد مباهله با اهل ادیان داده‌اید؟ و ایشان فرمود بله؛ او گفت اگر می‌پذیرفتند چگونه مباهله می‌کردید و ایشان فرمود مباهله یک حجت زنده است و تاثیر آن فوری است یعنی اگر کسی باطل باشد معلوم نیست از جلسه زنده بیرون برود.

وی با اشاره به نامه پیامبر(ص) به مسیحیان نجران و شکل‌گیری داستان مباهله، افزود: پیامبر(ص) در این نامه خطاب به مسیحیان نوشتند که مماشات با شما ممکن نیست یا باید مسلمان شده یا جزیه دهید و در غیر این صورت با شمشیر طرف خواهید بود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اسقف وقتی نامه پیامبر(ص) را خواند گفت باید صاحب نامه را امتحان کنیم به همین گروهی را به نزد حضرت محمد(ص) فرستاد و چند سؤال هم  آماده کردند از جمله اینکه آیا عیسی(ع) فرزند خداست و اگر نیست پس پدرش کیست؟ و همین کار را هم کردند و البته پیامبر براساس آیات قرآن جواب دادند که مَثَل خلقت عیسی(ع) مَثَل خلقت حضرت آدم و او عبدالله است و نه خدا و فرزند خدا.

زمانی بیان کرد: مسیحیان که به مدینه آمدند و با پیامبر(ص) گفت‌وگو داشتند، پیامبر(ص) دوباره مضامین نامه ارسالی را تکرار فرمودند و چون مسیحیان ابتدا نپذیرفتند بحث مباهله هم به دنبال آن مطرح شد و مسیحیان فرصتی گرفتند تا فکر کنند و فردا برای مباهله آمدند ولی دیدند پیامبر(ص) با سه مرد و یک زن، با چهره‌های نورانی آمده است لذا خیلی تعجب کردند و ترسیدند و ماجرای مباهله در اینجا تمام شد. در روایات هم بیان شده که این ماجرا برای هیچ پیامبری پیش نیامده بود.   

زمانی قمشه‌ای تاکید کرد: علامه طباطبایی واجد نفس مطمئنه‌ای بود که می‌دانست می‌تواند کار پیامبر(ص) را بکند و به همین دلیل پیشنهاد مباهله به اصحاب ادیان داد و  این خیلی موضوع عجیبی است و بنده این موضوع را به عینه و در جلسه مذکور در مشهد دیدم لذا علامه طباطبایی مقام خیلی والایی داشت.

ماجرای دعوت به مناظره برخی مدیان دروغین مهدویت

ارسال// ماجرای دعوت بزرگان ادیان به مباهله از سوی علامه طباطبایی

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین عزالدین رضانژاد، رئیس گروه کلام مجمع عالی حکمت اسلامی در سخنانی، گفت: علامه قائل به رخداد مباهله در سال ششم بودند ولی مشهور این است که این ماجرا در سال سوم یا نهم رخ داده است. علامه طباطبایی معتقد است نامه‌نگاری به سران کشورها در سال ششم یا پیشتر بوده و مباهله هم در همین سال قرار داشت.

وی افزود: ایشان قرار داشتن آیه مباهله در سوره آل‌عمران که در سال‌های میانی اسلام و بعد از استقرار کامل حکومت مدینه نازل شده را مؤیدی برای نظریه خود آورده است زیرا در آیات این سوره مبحثی در مورد جنگ احد و مباهله با نصارای نجران مطرح شده است و دعوت مسلمین به قیام در برابر مشرکین و صبر و استقامت آنها هم در این سوره وجود دارد، ضمن اینکه آیه «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» هم در سه آیه بعد از مباهله آمده است و این هم مؤیدی برای آن است.

وی افزود: شبیه این ماجرا در امامت مورد ادعای محمدبن حنفیه یا کیسانیه که چنین ادعایی برای او داشتند بین او و حضرت زین‌العابدین(ع) هم رخ داد.

رضانژاد افزود: بنده به خاطر دارم بیش از دو دهه قبل، طلبه‌ای برای بنده نقل کرد که بارها من با اهل تسنن مباهله کردم و عذاب هم نازل شد و به دردهای مختلف مبتلا شدند.

رضانژاد بیان کرد: اخیرا برخی مدعیان دروغین مهدویت به جای مباهله گفته‌اند ما با بزرگان قم و نجف مناظره کنیم ولی به آنها پاسخ داده شده که ما طلبه‌ها حاضریم با شما مناظره کنیم و نیازی به حضور مراجع نیست.

انتهای پیام
captcha