راستگویی در جامعه امروز غریبه شده است
کد خبر: 4112519
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۷
حجت‌الاسلام عاملی در جلسه تکریم محمدرضا جاهدی‌نیا:

راستگویی در جامعه امروز غریبه شده است

رئیس شورای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی گفت: با توجه به اینکه امروز مقوله راستگویی در جامعه ما غریبه شده است، تکریم از یک معلم قرآن راستگو برای ما مهم شده است، در حالی‌که از یک معلم قرآن جز این انتظاری نباید داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس شورای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآن

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، در مراسم تکریم محمدرضا جاهدی‌نیا، معلم و حافظ کل قرآن کریم که شامگاه گذشته 15 دی‌ماه در محل تالار نور مشهد با حضور مسئولان قرآنی استان برگزار شد، اظهار کرد: این عنایت الهی است که نصیب این قاری ممتاز بین‌المللی شده و توفیق پیدا کرده است تا در مسیر عمل به قرآن کریم اقدام کند. بالاخره اگر فردی قاری و حافظ باشد و مقامات ملی و بین‌المللی را هم کسب کرده باشد اما عامل به قرآن نباشد، چیزی را به دست نخواهد آورد.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، افزود: رفتار این جوان عزیز مرا یاد روزهای جنگ می‌اندازد، زیرا ما در آن زمان روزهایی را پشت سر گذاشتیم که تمام گردان‌های لشکرهای سپاه اسلام یک ساعت پیش از نماز صبح به نماز شب می‌پرداختند و از همین دوران و اتفاقات است که شخصیت‌های چون سردار سلیمانی ظهور و بروز پیدا کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: از این‌رو باید به جامعه قرآنی تبریک گفت که نمادی در جامعه قرآنی بروز پیدا کرد و قطعا هم فردی که با قرآن انس گرفته از چنین روحیه‌ای برخوردار است.

راستگویی به یک ضدارزش تبدیل شده است

عاملی گفت: اما به هر حال جای تأسف دارد که در دورانی قرار داریم که دروغ به عنوان یک ارزش تلقی می‌شود و در مقابل نیز راستگویی ضدارزش تلقی می‌شود، به عبارتی نیز دروغ تبدیل به یک هنجار عمومی و در مقابل نیز راست‌گویی ضد هنجار شده است.

رئیس شورای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی تاکید کرد: نیازمند این هستیم که فرهنگ راستگویی را در جامعه ترویج دهیم و راه‌هایی را دنبال کنیم تا در نهایت جامعه اسلامی به یک جامعه راست‌گویی تبدیل شود، یک جامعه اهل تقوا داشته باشیم و افراد آن نیز قولی را بگویند که استوار و محکم باشد.

عاملی با بیان اینکه راستگویی ابتدا در خانواده شکل می‌گیرد، اظهار کرد: اما مسیر ترویج راست‌گویی نیازمند فرهنگ اجتماعی و آموزش و پرورش دارد که از بدو کودکی راستگویی را به عنوان یک اصل اساسی زندگی به دانش‌آموزان بیاموزد. در واقع دروغگو به جهت ترسی که از موقعیت، آینده و فشارهای اجتماعی دارد دروغ می‌گوید و انسان راستگو نیز اساسا انسانی است که از هیچ چیزی ترسی ندارد و همواره زبان صدق کلام درست را بر زبان جاری می‌کند.

وی افزود: بر همین اساس از صمیم قلب به والدین این قاری ممتاز خراسانی تبریک می‌گویم و می‌دانم که خود را تا ابد مدیون پدر و مادر خود می‌داند که از خودشان گذشتند و زندگی مؤمنانه‌ای را فراهم کردند و همین مؤمنانه زندگی کردن آن‌ها بوده است که امروز از ایشان چنین عملی سر زده است، چرا که محیط راست‌گو است که انسان را راست‌گو پرورش می‌دهد و خانواده‌ای که راستگو نباشد، نمی‌تواند توقعی از فرزندانش داشته باشد.

برای داشتن یک جامعه راستگو باید از سخت‌گیری‌های بی‌جا پرهیز کرد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: یکی از مواردی که موجب راستگویی انسان می‌شود این است که ما در فضای اجتماعی از ایجاد سخت‌گیری‌های بی‌جا پرهیز کنیم که این موضوع نیز در فضای سیاسی بسیار متداول است، اما این در حالی است که در برخی از فرهنگ‌ها اینگونه است که اگر مشخص شود مسئولی که دروغ گفته است از مسئولیتی که بر عهده دارد عزل می‌شود.

عاملی تصریح کرد: به این دلیل که راستگویی در جامعه ما غریبه شده، وقتی راستگویی یک قاری را مشاهده می‌کنیم، برای تحسین اقدام او، مراسم نکوداشت برگزار می‌کنیم، اما اگر این ویژگی انسانی در بین ما غریبه نبود در این صورت این اتفاق یک اتفاق طبیعی تلقی می‌شد و طبیعی بود که یک قاری به زبان صدق در این مسیر گام بردارد.

ارتباطات صمیمانه؛ منشأ راستگویی

وی بیان کرد: ارتباطات صمیمانه و فرصت عاقلانه ایجاد کردن برای همگان منشأ راستگویی است، رقابت‌هایی که صورت می‌گیرد باید به گونه‌ای باشد که هر فردی به فراخور تلاشی که کرده، تجلیل شود، اما این در حالی است که گاهی در تجلیل این دست از افراد، افراط می‌شود و می‌بینیم که یک جامعه عظیمی که باید از آن‌ها تجلیل می‌شد، اما نادیده گرفته شدند. بر همین اساس باید بتوانیم متناسب با رشد و توفیقات افراد برایشان فضای تشویق را فراهم کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه موضوعی که امروزه برخی از ما را به خود گرفتار کرده، رفتارهای ساختگی و تصنعی است، بیان کرد: امروزه یکی از رفتارهایی که نسل جوان امروز دارند و به نوعی برای ما هم خوشایند نیست، این است که آن‌ها بدون هیچگونه تعارفی حرف خود را به زبان می‌آورند که این خصلت آن‌ها البته باید همراه با ادب باشد، خصلت نامناسبی نیست.

عاملی تصریح کرد: اما این در حالی است که برخی از مؤمنان گاهی حرف خود را بدون تعارف بر زبان می‌آورند که متاسفانه همراه با ادب نیست و موجب آزار و بی‌احترامی دیگران می‌شود، اما پرهیز از رفتارهای ناپسند و تصنعی امری است که باید در زندگی به آن توجه داشته باشیم.

وی بیان کرد: از این قاری ممتاز در اینجا به خوبی به جوانمردی یاد شد، امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «مروت اسم جامعی است که همه فعل‌ها در این اسم قرار گرفته است» اما به راستی که چرا مروت تا این اندازه مهم شمرده شده است و شعار غلطی تحت عنوان «زن، زندگی، آزادی»، سر داده می‌شود؟ به نظرم، این شعار، شعار دقیقی نیست بلکه باید شعار «زن، زندگی، آزادگی، مروت» سر داد، چرا که آزادگی محصول مبارزه با نفس است، آزادی در یک بخشی می‌تواند محصول رها کردن نفس باشد و اگر انسان نتواند نفس خود را مهار کند، در این صورت در مقبال آن ضعیف می‌شود و در نهایت هم نفس بر او غلبه خواهد کرد.

رئیس شورای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: از نظر نظام تعلیم و تربیت، طلایی‌ترین دوران تربیت و یادگیری انسان، دوران کودکی است و اگر تمام آنچه که برای تربیت لازم است در این دوران در وجود انسان نهادینه شود در آینده او می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد که همین امر نیز راجع به جاهدی‌نیا صدق می‌کند و به واسطه شغلی که دارد با دانش‌آموزان رابطه بسیار صمیمی و خوبی دارد و این در حالی است که متاسفانه یکی از خطاهای بزرگی که در طی این سال‌ها انجام دادیم این بود که هیچ توجهی به دوره کودکی نداشتیم.

عاملی تصریح کرد: با همه این اوصاف باید گفت که جامعه قرآنی کشور مسئولیت سنگینی بر عهده دارد و ما نیز در ستاد توسعه قرآنی به عنوان خدمتگزاران جامعه قرآنی وظیفه سنگینی بر دوش داریم، تلاش‌هایی داشتیم که بتوانیم از ظرفیت مردمی استفاده کنیم و امیدواریم که یکی شدن این دو اتحادیه یک همکاری مبارکی را فراهم کند تا مدیون مقام معظم رهبری نشویم، چرا که ایشان از ما مطالبه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم را داشتند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در دیداری که مقام معظم رهبری با اعضای شورای انقلاب فرهنگی داشتند، فرمودند که ما یک سری گزاره‌های غلط فرهنگی داریم که این گزاره‌ها را باید به به گزارهای درست تبدیل کنیم که یکی از این گزاره‌های غلط، «ما نمی‌توانیم» است که این گزاره را باید به گزاره «ما می‌توانیم» تبدیل کنیم که این کار نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

عاملی اظهار کرد: از این‌رو باید گفت که امیدوارم قدر این سرمایه عظیم را که خداوند در اختیار ما قرار داده است بدانیم و شاهد جاهدی‌نیاهای زیادی در جامعه باشیم تا هم اقدامات شاخص و بزرگی از آن‌ها را در جامعه ببینیم و هم به مطالبه رهبری که 10 میلیون حافظ قرآن است، دست پیدا کنیم. 

یادآور می‌شود که محمدرضا جاهدی‌نیا، حافظ کل قرآن کریم است که به شغل معلمی نیز مشغول است و چندی پیش نیز در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با یک اقدام ارزشمند خود توجه جامعه قرآنی کشور را به خود جلب کرد. او در مسابقات بین‌المللی قرآن از سوی داوران نفر برتر را کسب کرده بود، اما خودش متوجه اشتباه کوچک خود در تلاوتش شده بود و این اشتباه خود را به داوران اعلام کرد و پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که به واسطه اشتباهی که توسط او صورت گرفته است، رتبه اول این مسابقات را از دست داد و رتبه ششم به وی تعلق گرفت که به جهت همین اقدام ارزشمند، مراسمی جهت تکریم این فعال قرآنی، برگزار شد.

انتهای پیام
captcha