به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفیگل امروز، شنبه 31 تیر در آئین رونمایی از سامانه فرنما در محل این وزارتخانه با اشاره به تلاش برای ارائه کارنامه مهارتی در کنار کارنامه علمی و فرهنگی افزود: قصد داریم کارنامه مهارتی هم برای دانشجویان طراحی کنیم که دانشگاه جامع علمی کاربردی برای آن برنامهریزی می کند. این کارنامه باعث میشود دانشجویان در کنار تحصیل، یک یا چند مهارت بیاموزند و کارنامه مهارتی داشته باشند.
وی در مورد خصوصیات سامانه فرنما توضیح داد: دانشجویانی که فعالیت فرهنگی داشته باشند، میتوانند فرنامه خود را از دانشگاه دریافت کنند. فعالیت فرهنگی دانشجویان در آینده کاری آنها مهم است. همچنین توسعه فعالیتهای فرهنگی برای مجموعه آموزش عالی اهمیت دارد. دانشجو ۳۰ ساعت در هفته برنامه علمی و آموزشی و حدود ۸۵ ساعت اوقات فراغت دارد که دانشگاهها مکلف هستند برای آن برنامهریزی کرده و شرایطی ایجاد کنند تا دانشجویان در فعالیت فرهنگی مورد علاقه خود شرکت کنند.
زلفی گل با بیان اینکه بزرگترین سرمایه جاویدان هر کشور فرهنگ آن کشور است، گفت: فرهنگ شایسته، فکر شایسته شکل میدهد و فکر شایسته رفتار شایسته را ارائه میدهد. بزرگترین سرمایه هر کشور فرهنگ آن کشور است. وظیفه ذاتی آموزش عالی تلاش برای تعالی فرهنگ همچنین پویش و پالایش فرهنگ است. باید فرهنگ ناشایست را شناسایی کرده و جایگزین کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: فرهنگ باید دائم رصد و فرهنگ ناشایست حذف شده و فرهنگ شایسته جایگزین شود. فرنامه دانشجو و دانشگاه که امروز با استفاده از فناوری اطلاعات شکل گرفته، اتفاق مبارکی است و آینده قشنگی رقم خواهد زد. تلاش میکنیم گزارشی از این سامانه در دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.
وی با اشاره به چند نکته برای بهبود سامانه مذکور گفت: در این ارزیابیها باید اهداف و اقدامات راهبردی سند دانشگاه اسلامی جدیتر دیده شود. ارزیابی فرهنگی دانشگاهها همزمان فرایندی و برایندی باشد و بهره وری فرهنگی دانشگاهها هم مدنظر قرار گیرد. بهرهوری فرهنگی هم در این سامانه باید دیده شود و تعریف درستی از بهرهوری فرهنگی ارائه و شاخص های آن استخراج شود.
وی افزود: فرنامه دانشگاهها باید در رتبهبندی دانشگاهها که موسسه استنادی جهان اسلام (ISC) انجام میدهد، مد نظر قرار گیرد. همچنین در رتبهبندی روسای دانشگاهها که مرکز نظارت و ارزشیابی وزارت علوم انجام میدهد، باید به این فرنامه توجه شود.
وزیر علوم در پایان توصیه کرد: همچنین باید شرحی از روند طراحی و اجرای این سامانه در قالب یک مقاله علمی پژوهشی یا علمی ترویجی در نشریهای منتشر شود تا هم در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ثبت شود و هم به صورت مستندنگاری و تجربه نگاری در دست باشد و آیندگان بدانند از چه زمانی شروع شده است.
سخنگوی وزارت علوم نیز در این نشست با ارائه دو پیشنهاد خواست که سامانه فرنما با سامانههای موسسه استنادی جهان اسلام مرتبط شود تا ضریب تاثیر فعالیتهای فرهنگی در رتبهبندی دانشگاهها افزایش یابد.
علی شمسیپور همچنین گفت: میتوان در این سامانه کارنامه یا فرنامه فرهنگی استادان را نیز در نظر گرفت و به طور کلی باید امتیاز فعالیتهای فرهنگی استادان در آیین نامه ارتقا یابد.
انتهای پیام