تلاش 24 افسر دانایی برای کسب مقام پایتختی کتاب سبزوار
کد خبر: 4162421
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸

تلاش 24 افسر دانایی برای کسب مقام پایتختی کتاب سبزوار

سبزوار با تلاش 24 افسر دانایی با راهیابی به مرحله نهایی هشتمین دوره انتخاب «پایتخت کتاب ایران» بعد از 4 دوره راهیابی به مرحله نهایی در انتظار کسب مقام پایتختی کتاب ایران است.

تلاش 24 افسر دانایی برای کسب مقام پایتختی کتاب سبزوارحجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل‌ نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با تقدیر از زحمات و‌ تلاش‌های ۲۴ افسر دانایی در سبزوار و خیرین حوزه کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: سبزوار یکی از ۱۲ شهرنامزدی پایتخت کتاب ایران است.

وی با اظهار اینکه دغدغه‌مندی و پیگیری مجمع خیرین کتابخانه ساز سبزوار و سمن‌ها و تشکل‌های مردمی و انقلابی سبزوار برای ساخت، توسعه و تجهیز کتابخانه و ترویج کتابخوانی ستودنی است، افزود: دیار سربداران و کتابخوانان و کتاب دوستان در پیوست تاریخی و فرهنگی خود با کتاب و ادب عجین بوده و از دیرباز در عرصه کتاب و کتابخوانی جایگاه شایان توجه داشته است.

سبزیان با بیان اینکه «پایتخت کتاب ایران» عنوان طرحی است که بر مبنای آن هر سال شهری به این عنوان  انتخاب می‌شود، تصریح کرد: کسب این عنوان یک بهانه است تا بتوانیم همه مردم را نسبت به کتاب و کتابخوانی  دغدغه‌مند کرده و گامی در جهت تحقق ایران کتابخوان برداریم.

وی با تاکید بر اینکه شهری که ریشه در تاریخ کهن این مرز و بوم داشته و زادگاه عالمان، اندیشمندان، ادیبان و نویسندگان بزرگ شهر دانشوران بیدار و خاستگاه عالمان و فرهیختگان بی‌شماری در طول تاریخ همچون ابولفضل بیهقی، ابن‌فندق، واعظ‌کاشفی، ملاهادی‌سبزواری،سیدعبدالاعلی‌سبزواری، دکترعلی شریعتی، محمود دولت‌آبادی، حمید‌سبزواری و... است که هرکدام کتاب یا کتاب‌هایی ارزشمند و ماندگار به یادگار گذاشته‌اند، بیان کرد: کتاب و کتابخوانی و نویسندگان  و عالمان بزرگ با فرهنگ و تاریخ سبزوار عجین شده و عناوین فرهنگی و هنری و تاریخی که به این شهر داده می‌شود حاصل پیشینه مردمان این دیار در استقبال از ادب و فرهنگ و هنر و مخصوصا کتاب است و مدیران و کارگزاران سبزوار نیز امروز به فرهنگ کتاب و کتابخوانی و همچنین کتابخانه عمومی توجه ویژه‌ای دارند و نگاه فرهنگی و کتاب محور در روح این شهر جریان دارد.

اهدای زمین رایگان در سبزوار برای ساخت کتابخانه

در همین رابطه معصومه فلاحی، رییس کتابخانه‌های عمومی سبزوار به خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: در سال جاری 100 شهر در مرحله اولیه انتخاب پایتختی کتاب ایران ثبت نام کردند که 76 شهر مدارک خودشان را برای داوری اولیه فرستادند و 12 شهر از جمله سبزوار به مرحله نهایی انتخاب پایتختی کتاب ایران راه یافتند.

وی با اشاره به اینکه فردا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران کشوری و استانی شهر پایتخت کتاب ایران انتخاب خواهد شد، افزود: در 7 دوره قبلی تا کنون از خراسان رضوی تنها نیشابور یک دوره به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده و اقدامات خوبی در آن سال در نیشابور در حوزه کتاب رخ داد و در صورت انتخاب سبزوار به عنوان پایتختی کتاب ایران این شهر دومین شهر منتخب در خراسان رضوی خواهد بود.

فلاحی با اشاره به اقدامات خلاقانه و نوآوری‌های انجام شده در حوزه کتاب در سبزوارف اضافه کرد: تصویب واگذاری زمین اهدایی برای ساخت کتابخانه توسط شورا و شهرداری سبزوار در پارک‌ها و حاشیه شهر یکی از اقدامات بسیار خوب سبزوار است که در برخی از نقاط شهر عملیاتی و اجرا شده است.

وی با اشاره به 4 دوره راهیابی سبزوار به مرحله نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران، بیان کرد: امیدواریم با کسب این عنوان در سال جاری کتابخانه مرکزی سبزوار تامین اعتبار شود و عملیات اجرایی آن در سبزوار آغاز شود.

آنچه مشخص و واضح است کسب عنوان پایتختی کتاب پایان کار نیست، بلکه آغاز راهی جدید است در مسیر تحقق و توسعه کتابخوانی و حتی اگر باز هم سبزوار همانند دوره‌های قبلی مقامی کسب نکند، اما برای حضور و راهیابی در بین برترین‌های کشور در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی باید از تلاش‌های مجاهدانه و ستودنی ۲۴ افسر جبهه دانایی (کتابدار) این شهر که در ۱۴ کتابخانه عمومی در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند و همچنین خیرین حوزه کتاب سبزوار صمیمانه تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام
captcha