استقلال اقتصادی کشور در گرو کار جهادی است
کد خبر: 4182295
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
رئیس‌جمهور:

استقلال اقتصادی کشور در گرو کار جهادی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در جمع نخبگان و فناوران پارک علم و فناوری چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه استقلال اقتصادی کشور در گرو کار جهادی است، گفت: دانشمندان به‌ویژه جوانان باید کار جهادی کنند.

سیدابراهیم رئیسی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور امروز ۲۵ آبان‌ماه در جمع نخبگان و فناوران پارک علم و فناوری چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به فرصت مغتنم شنیدن دیدگاه‌های نخبگان، اظهار کرد: باید از علم و دانش و ظرفیت علمی کشور بالاترین بهره را ببریم و با ضمیمه ساختن دانایی‌ها به توانایی‌ها و بهره‌گیری از دانش‌بنیان، زمینه برای بازاریابی و تجاری‌سازی علم فراهم شود. 

وی با ذکر اینکه اقتصاد مقاومتی و نیز اقتصاد دیجیتال موضوعات مهمی هستند، ادامه داد: باید حوزه‌های اقتصادی را با برخورداری از دانش، به‌روز و به‌هنگام کنیم و لازمه‌اش این است که دانشگاه در کنار اقتصاد، صنعت و کشاورزی قرار گیرد و بتوانیم علم و دانش و فناوری را با تولید عجین کنیم که اگر این اتفاق بیفتد، هم کاهش هزینه و هم افزایش کمیت و کیفیت محصول را خواهیم داشت.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه استقلال اقتصادی کشور در گرو کار جهادی است، گفت: دانشمندان به‌ویژه جوانان باید کار جهادی کنند همچنان که در این استان، کار می‌کنند و دلیل ثقل این منطقه، ۲ هزار و ۵۰۰ شهید و هفت هزار جانباز و ایثارگر است که تقدیم انقلاب شده است.

وی با اشاره به پشتیبانی از کار و تولید فناورانه، بیان کرد: از طراحی کار تا سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه، استانداردسازی، تجاری‌سازی، بازاریابی و دیگر حمایت‌ها باید در کل فرایند فناورانه مورد توجه قرار گیرد؛ تسهیلات نیز طبق ساز و کاری که پیش‌بینی کرده‌ایم در اختیار این فناوران قرار می‌گیرد که از جمله قانون حمایت از فناوری، تبصره ۱۸ و ... است که باید تسهیلات بانک‌ها نیز به این موضوع سوق داشته باشند.

رئیس‌جمهور صدور مجوزها برای بخش‌های خرد و کلان را نیز یادآور شد و افزود: معمولا به بخش‌های خرد که نیرو و امکانات و اسم و رسم کمتری دارند کمتر توجه می‌شود در حالی که نباید اینگونه باشد و بخش‌های نوپا باید در عمل مورد حمایت قرار گیرد. 

واردات بی‌رویه خنجری بر پیکر تولید است

رئیسی با تأکید بر اینکه جلوی واردات بی‌رویه باید گرفته شود، تصریح کرد:  ما یک مافیای واردات داریم که به نحوی از انحا نمی‌خواهند از تکاپو بیفتند و حتی اگر ببینند کالایی در کشور تولید می‌شود، از هر راهی برای سوداگری استفاده می‌کنند. این کارها را باید با همکاری رفع کنیم زیرا واردات بی‌رویه خنجری از پشت بر پیکره تولید کشور است. 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولتی‌ها خودشان را موظف بدانند محصولی را که در استان و کشور تولید می‌شود، از واردات آن جلوگیری کنند و این جزو موارد مهم تلقی شود تا بخش خصوصی یا شرکت دانش‌بنیان یا فناور بتوانند پاسخ نیازها را بدهد.

رئیسی در خصوص توزیع عادلانه امکانات، بیان کرد: همه کشور پارک دارند و بخش‌هایی دارند که شرکت‌های فناور آنها فعالند و جمهوری اسلامی با وجود تهدیدها و تحریم‌ها توانسته به نقاطی دست یابد که دشمن هیچگاه فکر نمی‌کرد دست یابیم که این از برکت انقلاب است. 

وی تأکید کرد: عدالت توزیعی در امکانات و تسهیلات بسیار اصل بسیار درست و مهمی است و بنده از عدالت در توزیع حمایت می‌کنم که البته بخش‌هایی در اولویت استراتژیک و راهبردی قرار دارد که باید مورد توجه باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ضمانت شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت دارد، توضیح داد: سرمایه‌هایی که در ظاهر مشهود و ملموس نیست اما ارزش معنوی دارد باید ارزش‌گذاری شود و ارزشی را برای نوع کار فناوران تعریف کنیم تا از این جهت مشکلی وجود نداشته باشد. 

فعالیت ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان

وی با اشاره به فعالیت ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان، بیان کرد: اگرچه عدد و کمیت مهم است اما باید کیفیت نیز افزوده شود و خود عدد به‌تنهایی گرهی را حل نمی‌کند لذا رویش و زایش شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار کیفیت آنها موضوعیت دارد که دولت نیز حمایت می‌کند. 

رئیسی با اشاره به اینکه دولت رقیب بخش خصوصی نیست، توضیح داد: اگر بخش خصوصی فعال شود، دولت کارش حمایت و هدایت و نظارت خواهد بود و بخش خصوصی می‌تواند کار با کیفیت با کاهش هزینه‌ها را به سرانجام برساند.

رئیس‌جمهور به موضوع گردشگری طبیعی چهارمحال‌وبختیاری اشاره و بیان کرد: زمینه‌های گردشگری در استان فراهم است و ظرفیت دل‌انگیز گردشگری این استان اگر نگوییم بی‌نظیر اما در کشور کم‌نظیر است و گردشگری داخلی به‌تنهایی برای رونق و شکوفایی این بخش در استان کفایت می‌کند اما باید اقدام و عمل در این راستا با کار جهادی انجام شود. 

رئیسی در خصوص بنیاد ملی نخبگان استان، توضیح داد: استقلال این بنیاد از معاونت علمی ریاست جمهوری قابل بررسی است و برخی نخبگان نسبت به این موضوع پیشنهاداتی دارند؛ تعداد قابل توجهی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها از بنیاد ملی نخبگان تامین می‌شود. 

رئیس‌جمهور در خصوص محصول بادام در استان، بیان کرد: باید زنجیره ارزش این محصول تکمیل شود زیرا ارزش افزوده دارد، تولید و اشتغال را تقویت می‌کند و بنده موافق سرمایه‌گذاری در حوزه تکمیل زنجیره ارزش و دیگر محصولات نظیر گیاهان دارویی در استان هستم. 

رئیسی در پایان گفت: شتاب‌دهندگی و مدیریت در پارک علم و فناوری بسیار مهم است که شرکت‌های مختلف فعالند و پارک‌ها تلاش دارند تا مشکلات این شرکت‌های دانش‌بنیان را رفع و راه را برای آنها هموار کنند. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha