اجازه ندهیم فرهنگ رضوی در مشهد در حاشیه قرار گیرد
کد خبر: 4191319
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷
رییس کمیسیون فر هنگی، اجتماعی شورای شهر مشهد:

اجازه ندهیم فرهنگ رضوی در مشهد در حاشیه قرار گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن منصوریان گفت: اگر اصرار به مشهد، شهر شهادت نداشته باشیم، در این صورت مشهد برخلاف فرهنگ رضوی شکل خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن منصوریان، رییس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن منصوریان، رییس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد، شامگاه 11 دی‌ماه، در اولین رویداد اعطای نشان مشهد که در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای سلامت برگزار شد، با بیان اینکه یاد و خاطره شهدای روز 10 دی‌ماه، در مشهد، یکشنبه خونین را گرامی می‌داریم، اظهار کرد: امیدواریم با نام‌گذاری این روز بزرگ به نام «روز مشهد» که مصوب شورای فرهنگ عمومی استان نیز قرار گرفت، بتوانیم زحمات و خاطرات این عزیزان را به نسل جوان منتقل کنیم.

وی افزود: مشهد الرضا(ع) از لحاظ قدمت تاریخی از شهرهای جوانی محسوب می‌شود و حتی نسبت به قدمت 6000 سال نیشابور، سبزوار و کاشمر قدمت تاریخی کمتری دارد، اما چرا مشهد، کلانشهر مذهبی ایران است؟. به این خاطر که مضجع پر خیر، برکت و نور امام رضا(ع) در این شهر قرار دارد و فلسفه وجودی مشهد، حرم امام رضا(ع) است.

منصوریان ادامه داد: همان‌طور که کعبه دحوالارض زمین است، حرم مطهر رضوی نیز دحوالارض مشهد قرار دارد. علت حدوث و توسعه شهر مشهد، تنها حرم امام رضا(ع) است. لذا این علت وجودی با علت بقا این شهر نیز باید هماهنگ باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه فرهنگ حاکم بر شهر مشهد، باید فرهنگ رضوی باشد، بیان کرد: اگر تناقضی بین علت و فلسفه وجودی شهر با علت بقا وجود داشته باشد، شهر دچار دوقطبی می‌شود و شهر و شهروند تکلیف رفتار و سبک زندگی خود را نمی‌داند. در مدیریت شهری به دنبال این هستیم که مشهد، شهر امام رضا(ع) و فرهنگ ما، فرهنگ رضوی باشد.

وی تاکید کرد: شهر را حرم‌شهر و همه شهر را صحن و سرای آقا امام رضا(ع) می‌دانیم و در تبلیغات و برنامه‌های فرهنگی، متناسب با حرم امام رضا(ع) عمل می‌کنیم، چرا که ما شهری داریم که یکی از باغ‌های بهشتی است. این شهر، جهانشهر کرامت و برکت است، زیرا دلدادگانی از سراسر جهان آرزوی بودن لحظه‌ای در این شهر را دارند. ‌

رییس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در مشهد، سبک زندگی و فرهنگ مردم، امانتی در دست ماست که باید مطابق با علت حدوث برای بقا، آن را مدیریت کنیم. شهر امام رضا(ع)، حرم شهری برگرفته از فرهنگ رضوی است که در آن باید مدیریت فرهنگی صورت گیرد و باید بر مشهد بودن اصرار داشته باشیم و آن را تکرار کنیم. اگر ما به نسل امروز و نسل‌های بعدی این القا را نداشته باشیم که در مشهد زندگی می‌کنیم، نه در شهرهای دیگر، خرده‌روایت‌های دیگری به خورد ما می‌دهند. 

وی ادامه داد: اگر اصرار به مشهد، شهر شهادت نداشته باشیم، کسانی دیگر الگو نسل بعدی کنونی ما خواهند شد. بزرگانی که اینجا را محل شهادت نامیدند، الگوی اصلی آنها برگرفته از فرهنگ ایثار و شهادت است. لذا اگر مراقب نباشیم و تکرار نکنیم «مشهد، مشهد است»، دچار دوقطبی خواهیم شد که مجبور خواهیم بود، در سالیان بعدی، برای مشهد جدید و قدیم ‌مبارزه کنیم.

منصوریان افزود: در این صورت، مشهدی برخلاف فرهنگ رضوی شکل خواهد گرفت و این خطری است که شهر را در برگرفته است، همانگونه که حرم مطهر رضوی، با کج‌سلیقگی در کنج جغرافیایی شهر قرار دارد، اگر بر فرهنگ رضوی اصرار نورزیم، فرهنگ رضوی روزی در این شهر کنار گذاشته خواهد شد و مشهد جدید برخلاف سنت این شهر شکل می‌گیرد. بر همین اساس، همکاران بنده در شورای اسلامی شهر مشهد، اصرار بر «نشان مشهد» و تجلیل از کسانی دارند که در این شهر تاثیرگذار بودند که این الگوها به نسل‌های دیگر منتقل شود. 

رییس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: این شهر خون داده و فعالیت‌ها، ایثارها و گذشت‌ها خیرین در این شهر جاری است. علما، حکما، طلاب و صنعتگران زحمت کشیدند و همه این موارد باید برای همه الگوسازی شود. این شهر جز دلدادگی و اخلاق نیست و مشهد باید تسری امام مهربانی و صفات امام باشد، در این شهر باید علم و دانش محور قرار گیرد و دستگیری از فقرا انجام شود

وی اظهار کرد: مشهد حرم‌شهر است، لذا تمام این برنامه‌ها، برای دیدن و نشان دادن این نکته است که مشهد، مشهد است و اصرار بر مشهد و نشان دادن روز مشهد و به دنبال الگوسازی برای نسل آینده هستیم.

انتهای پیام
captcha