دفتر دوم کتاب «امداد فرهنگی از ادبیات تا تجربه» روانه بازار نشر شد
کد خبر: 4203942
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

دفتر دوم کتاب «امداد فرهنگی از ادبیات تا تجربه» روانه بازار نشر شد

دفتر دوم کتاب «امداد فرهنگی از ادبیات و تجربه(جایگاه و کاربرد اعتقادات و آموزه‌های دینی)» اثر محمدمهدی احمدی فراز، مجید جعفریان و سید روح‌الله موسوی‌زاده منتشر شد.

دفتر دوم کتاب «امداد فرهنگی از ادبیات تا تجربه» روانه بازار نشر شدبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر دوم کتاب «امداد فرهنگی از ادبیات و تجربه(جایگاه و کاربرد اعتقادات و آموزه‌های دینی)» اثر محمدمهدی احمدی فراز، مجید جعفریان و سید روح‌الله موسوی‌زاده است که در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۴۸ صفحه به چاپ رسید. 

یکی از ضروریات کنونی در گسترش فرهنگ دینی، بیان اندیشه‌های دینی با رویکرد علمی نیاز محور، مسئله محور و کاربردی است. شناسایی نیاز‌های معنوی اخلاقی جامعه و پاسخ مؤثر به این نیاز به صورت فرایند محور یکی از مهم‌ترین خواسته‌های نسل امروز می‌باشد.

نگارندگان براساس دو دهه تحقیقات بنیادی تجربی و ارتباط با آسیب دیدگان مانند بیماران سخت درمان، مددجویان زندان و درمان جویان مراکز ترک اعتیاد، براساس روش‌شناسی موضوعی شهید صدر نیاز‌های مخاطبان را شناسایی و اولویت‌بندی کردند و برای پاسخ اقناعی به این نیاز‌ها به صورت تیمی با روان‌شناسان، روان‌پزشکان و مددکاران محتواسازی نمودند.

آن‌گاه این بسته‌های آموزشی در مرحله آزمایش قرار گرفت و نتایج چند مسئله به صورت پروتکل با فرایند علمی در این نوشتار مطرح گردیده است. ماحصل تحقیقات نگارنده در حوزه سلامت معنوی و دعا در بیش از ۲۵ کتاب و مقاله منتشر شده است.

ساختار اثر

این کتاب در پنج فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «دین و امداد فرهنگی» به بررسی تجربه‌های دینی و اخلاقی مبنای حرکت امدادی و نگاه عملکردی به دین جایگزین نگاه کارکردی پرداخته و کاربردی کردن الهیات و نگاه نظام‌مند در ارائه تجربه‌های دینی و سرمایه اجتماعی دینی ابزاری برای درونی‌سازی هنجار‌ها را تبیین کرده است. فصل دوم با عنوان «اصول عام و مؤثر در امدادگری» غربالگری معنوی و شناخت تعارضات معنوی را مورد تأکید قرار داده است.

نویسنده در فصل سوم با عنوان «واکاوی فهم دعا و اجابت بر اساس تجربه زیسته» مراجعین و نگرش‌های مذهبی نادرست یا ناقص آنان و شیوه پاسخگویی، زمینه‌های ایجاد تعارض در فهم از دعا و اجابت و پاسخ تکمیلی به تعارض جهت ارتقای دانشی امدادگر را بیان کرده و تمرین و تکلیف، اصطلاح نامه خالص امدادگر و جدول کارگاهی خاص امدادگر با رویکرد تجربی را به رشته تحریر درآورده است.

فصل چهارم با عنوان «واکاوی فهم توکل بر اساس تجربه زیسته» به بررسی مراجعین و نگرش‌های مذهبی نادرست یا ناقص آنان و شیوه پاسخگویی، زمینه‌های ایجاد تعارض در فهم توکل و پاسخ تکمیلی به تعارض جهت ارتقای دانش امدادگر پرداخته و تمرین و تکلیف، اصطلاح نامه خاص امدادگر و جدول کارگاهی خاص امدادگر با رویکرد تجربی را بیان می‌کند.

«واکاوی فهم عدالت خدا بر اساس تجربه زیسته» عنوان پنجمین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن مراجعین و نگرش‌های مذهبی نادرستی یا ناقص آنان و شیوه پاسخگویی، زمینه‌های ایجاد تعارض در فهم عدالت الهی و پاسخ اجمالی و تکمیلی به تعارض جهت ارتقای دانشی امدادگر تشریح شده و تمرین و تکلیف، اصطلاح نامه خاص امدادگر و جدول کارگاهی خاص امدادگر با رویکرد تجربی به نگارش درآمده است.

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha