کد خبر: 4289429
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۱
در نشست «تحریف عهدین از دیدگاه قرآن» بیان شد

صهیونیست‌ها در تحریف واقعیت تابع سامری هستند

در نشست علمی «تحریف عهدین از دیدگاه قرآن با استناد به ناسازگاری درون‌مایه‌های مشترک» مطرح شد که قرآن کریم صراحتا در چهار تا پنج آیه بر مسئله تحریف‌گری یهود و وارونه‌سازی حقیقت از سوی آنها تاکید دارد و امروز هم شاهدیم در سطح رسانه‌ها این سامری‌های زمان چنین کاری را مرتکب می‌شوند.

ارسال/به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اسدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 28 خرداد ماه در نشست علمی «تحریف عهدین از دیدگاه قرآن با استناد به ناسازگاری درون‌مایه‌های مشترک» که از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد با اشاره به ماجرای گوساله‌پرستی قوم بنی‌اسرائیل و مواجهه حضرت هارون(ع) با حضرت موسی(ع)، گفت: براساس متن قرآن کریم حضرت هارون(ع) به شدت با این انحراف مقابله کرد و همه توانش را به کار برد ولی خوف کشته‌ شدن و اختلاف در بین امتش را داشت ولی در تورات این مطلب به صورت تحریف‌شده آمده است و می‌گوید که این‌ها به گمراهی گرایش دارند و به من گفتند که خدایی بساز که ما او را عبادت کنیم و من هم طلای آن‌ها را گرفتم یعنی به نوعی حضرت هارون تایید کرده است که این دو مواجهه با هم سازگاری ندارند.

وی با بیان اینکه قطعا این روایت تورات با قرآن سازگاری ندارد زیرا قرائت تورات، تحریف شده است، اظهار کرد: در مورد شخصیت پیامبران هم روایت قرآن کریم با تورات بسیار تفاوت دارد که بنده یک مورد را در مورد حضرت داوود(ع) ذکر می‌کنم؛ ایشان از انبیاء بزرگ الهی است که خداوند عنایت زیادی به ایشان دارد و زبور و نعمت‌های ویژه‌ای را به وی عطا کرده است ولی تورات، ایشان را نبی نمی‌داند بلکه پادشاه می‌داند که به نوعی برگزیدگی دارد و ارتباط حضرت داوود(ع) با خداوند توسط دو پیامبر(ص) دیگر رخ می‌دهد یعنی خودش ارتباط مستقیم ندارد. 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه متاسفانه تورات بحث دروغ‌گویی، غارت‌گری و رقص و پایکوبی را به او نسبت می‌دهد، اظهار کرد: همچنین داستانی را نقل می‌کند که از یک انسان معمولی هم قابل پذیرش نیست ولی عمدتا مفسران اهل سنت از این داستان متاثر شده‌اند و آن العیاذبالله ماجرای عاشق‌شدن او نسبت به همسر یکی از سپاهیان لشکر حضرت داوود(ع) است که در جنگ است لذا طبق این نقل، دستور می‌دهد اوریا را به خط مقدم بفرستند تا او کشته شود و ایشان بتواند با همسرش ازدواج کند و حضرت سلیمان هم از این ازدواج به دنیا می‌آید.

وی افزود: این روایت تورات در مورد یک پیامبر الهی به هیچ وجه با آن تبیینی که قرآن در مورد حضرت داوود(ع) دارد سازگار نیست. اگر مطالعات تطبیقی داشته باشیم با توجه به این حجم از ناسازگاری ساده‌نگری است که بگوییم قرآن مؤید و موافق عهدین است؛ قرآن کریم حتی آیاتی دارد که با صراحت بر نگارش تحریف‌شده عهد قدیم  و تورات و ... تاکید دارد. 

اسدی به عهدین و تعریف آن پرداخت و افزود: اگر ما بخواهیم عهدین را مصون از تحریف بدانیم پیامدهای بسیار بدی به همراه دارد و ادعاهایی که برخی نسبت به معصومیت عهدین دارند برداشتی سطحی نسبت به قرآن کریم است و قرآن که کتابی محکم و با منطق عقلانیت است با نسبتی نادرست مواجه کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: اگر برای عهدین مانند قرآن مصونیت از تحریف قائل شویم یک پیامد ناصواب و نادرست برای جامعه ایمانی به همراه خواهد داشت و بنیادهای اعتقادی جامعه ایمانی را سست خواهد کرد و اثر فراگیر و ناصوابی بر جامعه نمی‌گذارد. 

تمایز جدی قصص انبیاء در قرآن و تورات

اسدی با بیان اینکه اگر انسان به برخی داستان‌های عهدین و قرآن توجه کند گرچه اصل داستان مشترک است ولی در محتوای داستان، تمایز واقعی و شکاف بسیار بزرگ بین قرآن و عهدین وجود دارد، اظهار کرد: قرآن کریم نگاهی منطقی و زیبا به شخصیت الهی انبیاء دارد ولی تورات نسبت‌های زشت و ناروایی را به پیامبران(ص) نسبت می‌دهد که گاهی انسان از بیان برخی از آن‌ها هم شرم دارد مثلا طوری در مورد حضرت یوسف(ع) سخن می‌گوید که انسان به شخصیت حضرت یعقوب(ع) و حضرت یوسف(ع) بدبین می‌شود. 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی فتحی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ناقد با بیان اینکه دانشنامه قرآن که پژوهشکده فرهنگ و معارف زحمت آن را کشیده است کتاب بسیار ارزشمندی است و آقای اسدی هم مسئولیت بخش ادیان آن را بر عهده داشتند لذا تسلط خوبی در این عرصه دارند و بیان مطالب هم به خوبی و مرتب انجام شد، گفت: ایشان این مطالب را در مجله حکمت بالغه مطرح و منتشر کرده بودند و بنده آن را دیده بودم ولی برای تکمیل بحث ایشان یکسری نکات را مطرح می‌کنم. 

تحریف‌گری در ذات صهیونیست‌هاست‎

فتحی بیان کرد: قرآن کریم صراحتا در چهار تا پنج آیه بر مسئله تحریف‌گری یهود و وارونه‌سازی حقیقت تاکید دارد و امروز هم شاهدیم در سطح رسانه‌ها این سامری‌های زمان چنین کاری را مرتکب می‌شوند؛ آیات فرموده است: مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ؛  پرسش این است که این آیات ناظر به کدام عهدین است؛ فرمودند عهدین با تورات و انجیل فرق دارد ولی قرآن اصلا نام عهدین را نیاورده است و تورات و انجیل را به کار برده است؛ بنابراین قرآن کریم وقتی بحث از یحرفون دارد آیا تورات و انجیل در دست مردم را گفته است یا خیر؟

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: آیات قرآن، واقع‌نماست و این پرسش برای بسیاری از محققان حل نشده است و بنده هم جواب نگرفتم؛ علامه طباطبایی با استناد به مطالب ابن عباس و سایر مفسران در مورد آیه انتهایی سوره فتح در جایی که به تورات و انجیل اشاره کرده است معتقد است که ترسیم سیمای مؤمنین به پیامبر(ص) در تورات و انجیل در دسترس مردم آمده است.  سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ. بنابراین باید تکلیف خود را با این مقوله مشخص کنیم.

فتحی با تاکید بر اینکه ناظر بودن آیات به این مباحث دلیل بر تایید محتوای تورات و انجیل نیست، اضافه کرد: تحریف تورات و انجیل قبل از اسلام رخ داده است یعنی حدود 70 میلادی در جایی که جزوه‌های رسمی تورات که به زبان عبری بود ولی این‌ها آن را به صورت نامناسب ترجمه کردند همچنین آن را به لحاظ معنوی و لفظی تحریف کردند.

پژوهشگر علوم قرآن و حدیث ادامه داد: ارائه‌دهنده در یکجا نقل کرده است که تورات و انجیل دست‌نوشته است که جای بحث ندارد زیرا در دست‌نوشت کردن، تحریف پیش می‌آید ولی بحث ما در تورات واقعی است.

فتحی بیان کرد: شما بحث حضرت یوسف(ع) و سامری و حضرت داود(ع) را در تورات مطرح کردید؛ این مقولات خیلی در مقالات کار شده است ولی جزئیات این ماجراها کمتر کار شده است و خوب است بر روی آن تمرکز کنیم؛ شما بر روی سازنده گوساله سامری تمرکز کردید در حالی که ماجرای آن در عهدین در سراسر داستان مشکل دارد و به صورت کلی با قرآن اختلاف دارد لذا بنده پیشنهاد می‌کنم جزئیات این قصص را بیان کنیم. 

وی با تاکید مجدد بر اینکه  دروغ و تحریف در ذات صهیونیستها وجود دارد، اضافه کرد: در صفر خروج در بند 32 ماجرای گوساله بیان شده است و در مورد سازنده این گوساله با صراحت گفته است و آن این است که مردم به هارون گفتند که چیزی برای ما بساز که خدایا ما باشد؛ پیشنهاد بنده این است که بحثی تحلیلی و تبیینی در مورد سامری انجام شود وگرنه تطبیق بین گفتار قرآن و تورات در مورد سازنده گوساله، امر واضحی است.

درس‌های ماجرای سامری برای امروز

فتحی با اشاره به درس‌های ماجرای سامری از قرآن، تصریح کرد: یکی از درس‌ها آن است که امرو ز هم از شگردهای سامری در ایجاد رعب و تردید در بین مردم و انحراف آنان استفاده می‌شود از جمله اینکه مردم را با بمب‌های فلان و هواپیماهای فلان می‌ترسانند. درس دیگر اینکه خواص باید مراقب باشند و به رهبر جامعه رجوع کنند وقتی فضا امنیتی و تهدیدآمیز است. باید مراقب باشیم تا مردم گرفتار بی‌بصیرتی نشوند. 

انتهای پیام
captcha