
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین
علی فتحی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 23 خردادماه در نشست علمی «
حکمرانی قرآنی و مولفه تابآوری» با بیان اینکه حکمرانی غربی از دهه 1970 در دنیا مطرح شده است، گفت: سخن من پیرامون حکمرانی قرآنی است؛ مقام معظم رهبری در پیامشان به مجلس خبرگان رهبری فرمودند: در نظام اسلامی، حکمرانی بَشَری و هدفها الهی است. هدفها، عدالت و کرامت انسان و آبادی زمین و پُربار کردن زمان، و در نهایت زندگی توحیدی و عروج آدمی به مرتبت قرب خدا است و شیوهها، بهرهگیری از خِرد و تجربه جمعی، و به کار گرفتن فکرها و زبانها و بازوهای کارآمد و گامهای استوار آحاد مردم است.
وی ادامه داد: ایشان همچنین بر تامل در نظامات غربی و شکست آنان به خاطر دوری از معنویت تاکید فرمودند و از تعبیر نظامهای منافق، ستمگر و ریاکار استفاده کردند و اینکه نتیجه این نوع حکمرانی، ماجرای غزه است که روزانه این همه جنایت در آن صورت میگیرد و صدها قربانی در روز میگیرد و به تعبیر ایشان این نوع نظامات مدعی عدالت، تجربه ناموفقی داشتهاند.
فتحی بیان کرد: سنخ حکمرانی قرآنی مبتنی بر ولایتمداری در سلسله مراتب خود یعنی از ولایت الهی، پیامبر و ائمه و ولایت فقیه است؛ الگوی حکمرانی، حکمرانی پیامبران است لذا شامل نظام اسلامی هم میشود.
فتحی با بیان اینکه تابآوری که در عنوان بحث آمده است، در غرب و ابتدا در روانشناسی مطرح شده است، گفت: تابآوری، توانایی فراتر از مقاومت فیزیکی است که فرد را در برابر زندگی پرتلاطم، مقاوم میکند و اگر حاکم هر کشوری نتواند خود را در تلاطمات حفظ کند جامعه هم نخواهد توانست خود را سر پا نگه دارد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در قرآن کریم از واژگانی چون استقامت، صبر و ثبات قدم استفاده شده است، تصریح کرد: در آیه 112 سوره مبارکه هود میخوانیم: فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ؛ در بیانات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری این آیه خیلی تکرار شده است؛ امام فرمودند پیامبر(ص) نگران استقامت امت بود لذا فرمودند: سوره هود مرا پیر کرد.
وی افزود: اصحاب در محضر پیامبر(ص) گفتند که چرا پیری اینقدر زود بر تو رو آورده است و ایشان فرمودند که سوره هود مرا پیر کرد. مرحوم آقامجتبی تهرانی میفرمود امام از استادش مرحوم شاهآبادی پرسیده وجه این آیه و شان نزول آن چیست، آقای شاهآبادی هم فرموده بود به خاطر این تعبیر «ومن تاب معک» یعنی تابآوری و استقامت کسانی که با تو هستند لذا حضرت امام فرموده بودند که پیامبر(ص) نگران استقامت و پایداری مردم بود.
استقامت در گرو یقین قلبی است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه یقین علمی هم برای بحث استقامت کافی نیست، افزود: تعبیر آیات نشان میدهد، استقامت اجتماعی در این آیات به خصوص سوره هود مدنظر است و اگر حاکم مستقیم و با استقامت نباشد، مملکت بر باد خواهد رفت و مردم هم بر مدار استقامت نخواهند بود. قرآن کریم فرموده است اگر به ظالمان و حاکمان لیبرال و غربی تکیه کردید نتیجه آن «فتمسکم النار» است؛ رئیسی عزیز که حضرت آقا فرمودند خستگی نمیشناخت، استقامت در راه داشت؛ من در هیچ جلسه سیاسی و در جمع سیاسیون صحبت نکرده و از کسی تمجید نکردهام ولی ایشان چون شهید شده است میگویم که او ربنا الله که گفت، از روی شعار و زبان نبود.
فتحی با بیان اینکه الان باب انتخابات جدید باز شده و نباید شعارهای تبلیغاتی رنگارنگ ما را فریب بدهد، اظهار کرد: رئیسی کسی بود که گفت اگر نیاز باشد 30 بار هم به یک استان سفر کنم تا مشکلات مردم کم و یا حل شود و این سفرها برای من دشوار نیست. البته اینکه مشکلات حل شد یا خیر بحث دیگری است زیرا کشورداری و حکمرانی سخت است و به این راحتی نیست که بگوییم باید همه مشکلات حل میشد؛ مقام معظم رهبری در یک جلسهای گفتند من و آقای هاشمی ابتدای انقلاب نزد امام رفته و از مشکلات گلایه کردیم و امام سکوت کردند و یک کلمه فرمودند که مملکتداری سخت است.
وی با بیان اینکه ما نباید یکجانبه نگاه کنیم، اداره کشور خیلی سخت است و به خصوص اینکه کشور ما با تحریم و دشمنان لجوج و عنودی روبرو است، تاکید کرد: پیامبر(ص) نگران این بود که مردم در مسیر مستقیم پایدار بمانند، یعنی حاکم فقط نمیتواند چیزی را ابلاغ کند و خودش در خانه بنشیند و باید در مسیر مستقیم با استقامت حرکت کند تا مردم هم با او حرکت کنند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه وظیفه حاکم، ایجاد بستر مناسب برای حرکت مردم در مسیر درست است، گفت: برخی میگویند ما مامور نیستیم مردم را به بهشت ببریم؛ این حرف درست نیست زیرا در همه قرآن تاکید شده است که انبیاء آمدند تا مردم را به سعادت و بهشت برسانند. الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ لذا حاکم اسلامی مسئول ابلاغ و اجرا و ایجاد زمینه برای استقامت و تابآوری مردم است؛ اگر مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی وجود دارد حاکمان باید تلاش کنند تا این مشکلات کم شده و تابآوری مردم بیشتر شود.
انتهای پیام