کد خبر: 4298272
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۴۳
حجت‌الاسلام بابایی بیان کرد:

روش‌شناسی رهبر معظم انقلاب در تحلیل پدیده‌های تمدنی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اشاره به روش‌شناسی رهبر معظم انقلاب در تحلیل پدیده‌های تمدنی گفت: ایشان مبتنی بر واقعیات عینی جهان اسلام و چارچوب‌های قرآنی، نظریه‌ای جامع و کاربردی را دنبال می‌کنند.

حبیب‌الله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عصر امروز دوشنبه ۱۳ مردادماه در نشست علمی «اربعین از دیدگاه مقام معظم رهبری» که در این پژوهشگاه برگزار شد، در تشریح روش‌شناسی مقام معظم رهبری در تحلیل پدیده‌های کلان و تمدنی، اظهار کرد: رهبر انقلاب در نگاه خود به مسائل، صرفاً مبتنی بر مطالعه کتابخانه‌ای نیستند بلکه به عنوان زعیم و راهبر امت اسلامی، بین واقعیت‌های عینی جهان اسلام و منابع دینی مانند قرآن ارتباط برقرار می‌کنند. این ویژگی نقطه تمایز اندیشه ایشان از بسیاری متفکران تمدنی است که تنها به نظریه‌های انتزاعی اکتفا می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: رهبر معظم انقلاب با تأکید بر مطالعه و استناد به قرآن در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، تحلیل‌های خود را مبتنی بر واقعیت‌های جاری جهان اسلام شکل می‌دهند و با رویکردی قرآنی، داده‌های تجربی و نظری را به یک چارچوب نظری منسجم تبدیل می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بابایی همچنین به رویکرد رهبر انقلاب در زمینه غرب‌شناسی اشاره کرد و گفت: ایشان طی بیش از پنج دهه مبارزه و مدیریت، غرب را نه صرفاً از زاویه ویترین ظاهری بلکه از منظر واقعیات سیاسی، فرهنگی و نظامی مشاهده کرده‌اند و این شناخت را در چارچوب سواد قرآنی تحلیل و نقد می‌کنند. این امر نشان‌دهنده قدرشناسی عمیق قرآن‌محور رهبر انقلاب نسبت به واقعیت‌های غرب است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه «قوه» در قرآن کلید فهم اربعین است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بر این باورند که اربعین، نمادی از قدرت و آمادگی عمومی امت اسلامی در مسیر مبارزه در راه خدا و احیای اسلام است. ایشان در سخنرانی‌های خود با استناد به آیات قرآن، اربعین را یکی از مصادیق بارز «قوت» و قدرت جبهه مقاومت اسلامی معرفی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بابایی تأکید کرد: اجتماع میلیونی زائران به سمت کربلا، نه تنها نشان‌دهنده اوج فداکاری و شهادت در راه آزادی است، بلکه در تبیین آمادگی عمومی برای مقابله با ظلم و احیای ارزش‌های اسلامی نقش کلیدی دارد. این حرکت عظیم، ضمن مواجهه با تهدیدات تروریستی، تجلی بارزی از روح مبارزه و بیداری امت اسلامی است که رهبر انقلاب بار‌ها به آن اشاره کرده‌اند.

اربعین نماد تمدن معنوی و اخلاقی جهان اسلام است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با تأکید بر جایگاه قرآن به‌عنوان نقشه حرکت تمدنی در بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: هر موضع مهم سیاسی، فرهنگی یا اجتماعی ایشان، مبتنی بر مستندات قرآنی است. وی همچنین اربعین را به‌عنوان نماد یک تمدن معنوی، اخلاقی و نظم نوین تمدنی در جهان اسلام معرفی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بابایی در تشریح نگاه رهبر معظم انقلاب به قرآن و تمدن، اظهار کرد: هر موضع سیاسی، فرهنگی یا اجتماعی مهمی که از سوی رهبر انقلاب مطرح می‌شود، حتماً مبتنی بر استناد قرآنی است و قرآن برای ایشان تنها یک متن نیست، بلکه نقشه و نظام حرکت تمدنی است که به آن تفسیر و تعبیر می‌کنند.

وی افزود: ضلع دیگر نگاه رهبر انقلاب، نگاه تمدنی است که به ویژه در موضوع اربعین نمود یافته است. تمدن، به معنای جهانی شدن یک فرهنگ یا ارزش است و هر پدیده‌ای که جهانی شود، به مرز‌های تمدن نزدیک می‌شود. اربعین با این رویکرد، نه تنها یک حرکت مذهبی بلکه یک پدیده تمدنی است که معرفت حسینی را به عنوان یک فرهنگ جهانی معرفی کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بابایی تصریح کرد: رهبر انقلاب تأکید دارند که امام حسین (ع) و پیام آزادگی و حریت او، جهانی است و امروز دنیا به این منطق نیازمند است. ایشان معتقدند در مقابل حرکت خصمانه جبهه کفر و استکبار، حرکت معرفت حسینی توان ایستادگی و دفاع از حقیقت اسلام و قرآن را دارد. اربعین پیام نجات‌بخش امت اسلام است و باید روز به روز تقویت شود.

وی با اشاره به پرسش‌هایی درباره سهم جهان اسلام در تمدن جهانی، بیان کرد: برخلاف تصور برخی که به آشفتگی‌های جهان اسلام اشاره دارند، این جهان دارای آورده‌های ویژه‌ای برای تمدن جهانی است که اربعین یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. اربعین نمادی از نظام اخلاقی، معنوی و فرهنگی متفاوت است که می‌تواند به عنوان یک آورده تمدنی برای جهان امروز مطرح شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: توانایی روایت جهانی اربعین به زبان‌هایی که مخاطب غیر مسلمان هم بتواند آن را درک و بپذیرد، زمینه توسعه گفتمان قرآنی، توحیدی و اخلاقی اسلام را به صورت جهانی فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام بابایی همچنین به «نظم تمدنی» اربعین اشاره کرد و گفت: در علوم اجتماعی، نظم اجتماعی معمولاً به نظم قانونی یا اخلاقی سکولار اشاره دارد که بر اساس احترام به کرامت انسانی شکل می‌گیرد، اما نظم اربعین فراتر از اینهاست و یک نظم معنوی مشترک میان زائران و خادمان است که بر اساس محبت و حب حسینی شکل می‌گیرد. این نظم معنوی، روابط میان انسان‌ها را به گونه‌ای جدید تنظیم می‌کند که تعدی به حقوق یکدیگر عملاً کاهش می‌یابد.

انتهای پیام
captcha