به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، این میز تخصصی براساس یکی از بندهای سند آمایش آموزش عالی (مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی) شکل گرفته و با هدف همافزایی، بررسی تجارب نهادهای فعال در حوزه رتبهبندی و تدوین سیاستهای کلان این حوزه فعالیت میکند.
در ابتدای این نشست، نماینده پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گزارشی جامع از مدلها، برنامهها و اقدامات این مجموعه در زمینه رتبهبندی دانشگاهها ارائه کرد. این گزارش با استقبال اعضا مواجه شد و زمینهساز بحث و تبادلنظر پیرامون چالشها و ظرفیتهای موجود در نظام رتبهبندی آموزش عالی کشور شد.
براساس مصوبه این جلسه، مقرر شد در هر نشست، یکی از نهادهای ذیربط در حوزه رتبهبندی دانشگاهها، گزارش عملکرد و برنامههای خود را ارائه دهد. همچنین تصمیم گرفته شد که پس از هر ارائه، محورهای اصلی و سیاستساز مطرحشده توسط اعضا بررسی و جمعبندی شود. این پیشنهادها پس از تصویب نهایی، به صورت طرحی مشخص به ستاد علم و فناوری و سپس به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال خواهد شد.
در ادامه جلسه، طاهرینیا، دبیر ستاد علم و فناوری، با اشاره به اهمیت راهبردی میز رتبهبندی، بر نقش کلیدی اعضای حاضر در عملیاتی کردن ایدهها و بهرهگیری از تجارب پیشین تأکید کرد.
وی با اشاره به ضرورت دستیابی سریع به نتایج عملیاتی اظهار کرد: در میزی که هدف مشخصی دارد، باید با تمرکز بر اصل مطلب، به خروجیهای مؤثر و کاربردی برسیم. آنچه اهمیت دارد، اثرگذاری واقعی بر نظام علم، فناوری و آموزش عالی کشور است.
طاهرینیا در پایان با تأکید بر لزوم تدوین سیاستهای دقیق و مؤثر با زمانبندی مشخص، اظهار امیدواری کرد که این میز به بستری برای تصمیمسازیهای راهبردی و تقویت جایگاه علمی دانشگاههای کشور در تراز ملی و بینالمللی تبدیل شود.
انتهای پیام