کد خبر: 4321210
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۸

کتاب «پدیدارشناسی وجودی دل در سنت عرفان اسلامی» منتشر شد

کتاب «پدیدارشناسی وجودی دل در سنت عرفان اسلامی»؛ تألیف عبدالله صلواتی به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد. این کتاب درصدد ارائه نظریه انسان معنوی دل بنیان است که در آن دل به جای عقل، سکان امور را در دست دارد و عقل، خیال و دیگر قوای انسانی از کارگزاران دل به شمار می روند. در این اثر طرح متفاوتی از پدیدارشناسی ترسیم می‌شود که در آن، دل نه عقل، با محوریت وجود نه آگاهی، و با راهبری بی کران و به مدد انسان کامل، توصیف پدیدارها را برعهده دارد.

در حال تکمیل

به گزارش ایکنا، کتاب «پدیدارشناسی وجودی دل در سنت عرفان اسلامی»؛ (طرح نظریه انسان معنوی دل‌بنیان) تألیف عبدالله صلواتی به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

پدیدارشناسی در آغاز در دستگاه فلسفی شکل گرفت، اما اکنون به ابزاری کارآمد برای توصیف و تبیین تجربه‌های انسانی در عرصه‌های مختلف تبدیل شده است. پدیدارشناسی امروزه به حوزه‌های گوناگون معرفتی از جمله علوم پایه، روان‌شناسی و حتی فیزیک راه یافته است.

ادموند هوسرل بنیان گذار پدیدارشناسی معتقد است، باید به سوی پدیدار‌ها بازگشت، اما در این کتاب مؤلف این مسیر را با توجه به این شعار که «پدیدار‌ها باید به سوی ما بازگردند»، معکوس کرد. این چرخش مفهومی، به معنای تأکید بر نقش فعال انسانِ دل در مواجهه با حقیقت است.

در حالی که در نظام‌های پدیدارشناسی متعارف، خدا و الهیات جایی ندارند، در این کتاب، راهبر پدیدارشناسی «بیکران» معرفی شده که به مدد انسان کامل تحقق می‌یابد. این رویکرد پدیدارشناسی را از افق انسانی صرف، به افق الهی و عرفانی ارتقا می‌دهد.
در این اثر، نظریه‌ای تازه با عنوان «انسانِ دل» مطرح کرده‌ شده است که بر اساس آن، انسان صرفاً موجودی دارای دل نیست، بلکه خودِ دل است. در حالی که در سنت فلسفی، عقل به عنوان امام قوا شناخته می‌شود، در این نظریه، دل جایگاه امام را دارد و عقل، خیال و سایر قوا از شئون و کارگزاران دل، محسوب می‌شوند.

در این رویکرد برخلاف فلسفه که بر عقلِ محدود و چارچوب‌دار تکیه دارد، دل به دلیل ماهیت متحول و آزاد خود، شایسته‌ترین راهبر برای پدیدارشناسی است؛ زیرا هیچ حصری را نمی‌پذیرد و همواره در حرکت و دگرگونی است.

فهرست کلی کتاب عبارت است از: دفتر نخست: دل در سنت عرفانی، دفتر دوم: پدیدارشناسی، دفتر سوم: پدیدارشناسی وجودی دل و دفتر چهارم: نظریه انسان معنوی دل بنیان است.

در این کتاب ناظر به میراث عرفانی ما، مقولات دل، مولفه‌های دل، گام‌های مختلف پدیدارشناسی از حیرت و اپوخه و تحویل و تحلیل، استنباط و توصیف گردید و در پایان مهارت‌هایی برای مراقبت از دل ارائه شد.

کتاب پدیدارشناسی وجودی دل در سنت عرفان اسلامی درصدد ارائه نظریه انسان معنوی دل بنیان است که در آن دل به جای عقل، سکان امور را در دست دارد و عقل، خیال و دیگر قوای انسانی از کارگزاران دل به شمار می روند. در این اثر طرح متفاوتی از پدیدارشناسی ترسیم می‌شود که در آن، دل نه عقل، با محوریت وجود نه آگاهی، و با راهبری بی کران و به مدد انسان کامل، توصیف پدیدارها را برعهده دارد.

در کتاب حاضر، ناظر به میراق عرفانی ما، مؤلفه‌ها،مقولات، مراحل و تحلیلهای پدیدارشناختی دل، استنباط و توصیف و مهارت‌هایی برای مراقبت از دل ارائه شده است. این کتاب می‌تواند برای محققان حوزه‌های فلسفه، عرفان و الهیات و همچنین برای کسانی که می‌خواهند نگاهی تازه و ژرف به عالم، انسان و حقیقت دینی داشته باشند مفید است.

انتهای پیام
خبرنگار:
حدیث منتظری
دبیر:
سلما آرام
captcha