حفظ عزاداری سنتی توسط نسل جدید ضروری است
کد خبر: 1317617
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۴
حجت‌الاسلام یعقوبی:

حفظ عزاداری سنتی توسط نسل جدید ضروری است

گروه اجتماعی: خطیب جمعه کاشمر با بیان اینکه حفظ عزاداری سنتی توسط نسل جدید ضروری است، گفت: باید خرافات و مسائلی که ریشه دینی ندارند از عزاداری‌ها حذف شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید قاسم یعقوبی، 24 آبان‌ماه در خطبه‌های عبادی ـ سیاسی این هفته خود طی سخنانی با بیان اینکه امروز عزاداری امام حسین(ع) در تمام دنیا با افتخار و شکوه خاصی انجام می‌شود، اظهار کرد: عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) گریه برای مظلومیت بشر و فریاد علیه ظلم و تجاوز، جنگ و کشتار است.



وی با اشاره به اینکه همه مردم دنیا امروز گرفتار ظلم و کشتار هستند، تصریح کرد: جنایت‌هایی که امروز علیه شیعه صورت می‌گیرد، نه تنها موجب ضعف شیعه و نظام جمهوری اسلامی نمی‌شود بلکه باعث قدرت و عظمت شیعه نیز خواهد شد.



حجت‌الاسلام یعقوبی با اعلام اینکه نظام جمهوری اسلامی از مسجد، حسینیه، عاشورا و هیئات مذهبی ریشه گرفته است، بیان کرد: امروز امام حسین(ع) میلیون‌ها یار و یاور دارد به گونه‌ای که اجازه نمی‌دهند دشمنان لحظه‌ای خواب خوش داشته باشند.



به گفته وی، اگر مذاکره‌کنندگان کشور، امروز با شجاعت در برابر شش کشور در پای میز می‌نشینند و آن‌ها را به چالش می‌کشند، به خاطر همین عزاداری‌ها و داشتن مدیریت و وجود رهبری فرزانه است.



وی منطق آمریکا را منطقی خنده‌دار دانست که می‌گوید ما باید اعتماد‌سازی کنیم در صورتی که 60 سال است آن‌ها دارند در این کشور جنایت می‌کنند.



خطیب جمعه کاشمر با اعلام اینکه حرارت و عشق حسینی در دل مومنان همیشگی و ثبت شده است، اظهار کرد: در این راستا باید مداحان، خطبا و مسئولان هیئات مذهبی، فرهنگ عزاداری را تقویت کنند.



خطیب جمعه کاشمر با بیان اینکه مداحان باید در جهت بیداری مسلمانان و مبارزه با ظالمان شعر بخوانند و نوحه‌سرایی کنند، بیان کرد: نوحه‌خوانی‌ها باید در راستای تقویت دین و دفاع از مظلومان انجام شود.



وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عزاداری‌ها دو دسته مخالف دارد گروهی که خود را روشنگر می‌دانند و می‌گویند این سبک عزاداری سنتی و قدیمی است لذا باید نوگرا بود، تصریح کرد: هرچند معتقدیم باید پیام‌ها به روز شود اما این بدان معنا نیست که هر موضوع سنتی و قدیمی، بد است.



وی با بیان اینکه اساس سنت عزاداری امام حسین(ع) را عقل و شرع تایید می‌کند، گفت: بر این اساس باید این سنت توسط نسل جدید حفظ شود، همچنین خرافات و مسائلی که ریشه دینی ندارند را باید از عزاداری‌ها دور کرد.



وی حجله حضرت قاسم(ع) و عکس‌های منتسب به ائمه(ع) را یکی از دروغ‌هایی دانست که چه به لفظ، چه اشاره و نقاشی حرام است.



وی وهابیون و سلفی‌ها را از جمله گروه‌های دیگری دانست که با این گونه مراسمات و عزاداری‌ها دشمنی داشته‌اند و خطاب به این افراد گفت: سلفی‌ها و گروه‌های تکفیری بدانند که مکتب شیعه با کشتن زنده‌تر می‌شود زیرا ما نه تنها از کشتن نمی‌ترسیم بلکه مکتب شیعه مکتب شهادت است و به آن افتخار نیز می‌کند.



خطیب جمعه کاشمر در ادامه با بیان اینکه بعد از شهادت امام حسین(ع) سه وظیفه بر دوش ماست، گفت: ابتدا وظیفه لفظی است که باید شهید و شهادت، حق و عدالت را دوست داشته باشیم و سپس نسبت به دشمنان امام حسین(ع) بیزار باشیم و یزیدیان زمان خود را بشناسانیم.



حجت‌الاسلام یعقوبی با اشاره به اینکه کوفه تابلوی بی‌وفایی است، بی‌وفایی به امام را بدترین نوع بی‌وفایی دانست و افزود: همه ما باید از رفتار مردمان کوفه بیزار باشیم که به خاطر دنیا لباس‌های شهدا را در آورده و به خیمه‌های بی پناه امام حسین(ع) یورش بردند.



وی با اعلام اینکه باید خود و جامعه را برای ظهور آماده کنیم تا بتوانیم انتقام خون امام حسین(ع) را بگیریم، اظهار کرد: مطالبه خون بدین معنا نیست که یزید وقتی دوباره زنده شد، مجدد وی را بکشیم بلکه باید انتقام امام حسین(ع) را از یزیدیان زمان خود بگیریم.



وی با بیان اینکه هر زمان یزید و حسینی دارد، ادامه داد: آمریکا، صهیونیست و وهابی‌های تکفیری و کوردل یزیدیان عصر حاضرهستند.



یعقوبی با اشاره به اینکه اگرچه 1400 سال است که برای امام حسین(ع) گریه می کنیم اما هم چنان برای ما تازگی دارد، گفت: هرگاه نام کربلا و امام حسین(ع) می‌آید دل‌ها بار دیگر به شور می‌آید و بر غریبی و غربت امام حسین(ع) در روز عاشورا می‌گرید.

captcha