مفاسد اخلاقی بزرگترین تهدید برای دنیای امروز است
کد خبر: 1452893
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

مفاسد اخلاقی بزرگترین تهدید برای دنیای امروز است

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار «کوفول» یکی از اعضای واتیکان، جنگ‌ها و مفاسد اخلاقی را از جمله مهم‌ترین خطرات تهدید کننده دنیای امروز دانستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از دفتر آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در این دیدار گفت: ادیان آسمانی می‌توانند به مقدار زیادی از ایجاد این مفاسد جلوگیری کنند؛ البته مشروط بر این‌که دست به دست هم داده و با تکیه بر مشترکات برنامه‌ریزی واحدی برای مبارزه با فساد، جنگ و گناه داشته باشند.

این مرجع تقلید تشکیل جلسات و دیدار پیروان ادیان مختلف با یکدیگر در شرایط فعلی برای تصمیم‌گیری واحد را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: کارهای فردی و یا گروهی‌ خاصی هر چند ممکن است تأثیری داشته باشد ولی در برابر تأثیر کارهای جمعی بسیار کم است.

ایشان افزود: ما مشترکات زیادی با مذاهب آسمانی از جمله مسیحیت داریم؛ همه ما مخالف گناه و مفاسد اخلاقی هستیم؛ معتقدیم که انسان باید تقوا و اخلاق داشته باشد، معتقدیم خون ریزی‌های که در دنیای صورت می‌گیرد بی دلیل است؛ باید تلاش کنیم تا جایی که می‌توانیم جلوی این کارها را بگیریم.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به خطر گروهک تروریستی داعش برای منطقه و جهان اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون خطری در خاورمیانه بلکه برای دنیا به نام تکفیری‌ها و داعش پیدا شده است؛ این‌ها مسلمان نیستند و علمای اسلام نیز متفق‌اند که این افراد از اسلام خارج هستند؛ اسلام دین رحمت، محبت و همزیستی سالم است.

ایشان بیان داشت: همیشه در کشورهای اسلامی همانند کشور ما اقلیت‌های مسیحی، یهودی و دیگر اقلیت‌ها وجود داشته‌اند، اکنون نیز این افراد در مجلس شورای اسلامی ما نماینده داشته و در انجام مراسم‌های مذهبی خود کاملا آزاد هستند؛ در حالی که دشمنان بر ضد ما تبلیغ می‌کنند و می‌گویند که ما محدویت‌های برای دیگر مذاهب قائل شده‌ایم در حالی که این‌گونه نیست.

این مفسر قرآن یادآور شدند: در نوشتن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نمایندگانی از مسیحیت، یهودیت و زردتشت وجود داشت، بنده نیز نماینده مسلمانان بودم؛ دخالت دادن دیگر مذاهب در نوشتن قانون اساسی خود نشانگر این است که ما برای مذاهب دیگر احترام قائل هستیم.

ایشان تأکید کرد: اکنون ما معتقدیم سران مذاهب دنیا باید با صدایی بلند و فریادی رسا حوادثی که در سوریه، شمال عراق و دیگر مناطق رخ می‌دهد محکوم کنند.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به نامه ارسالی خود به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، اظهار داشت: زمانی که واتیکان اعلامیه داد در شمال عراق مسیحیان را به قتل می‌رسانند و علمای اسلام از آنها دفاع کنند، بنده نامه‌ای به جناب پاپ فرستادم که ما همیشه جنایات را چه بر ضد مسلمانان و چه غیر مسلمانان باشد محکوم می‌کنیم، از ایشان نیز خواهش کردم شما نیز همانند ما جنایات سوریه و عراق را چه بر مسلمانان و چه مسیحیان محکوم کنید.

ایشان افزود: در دنیا امروز مردم از مادی گری خسته شده‌ و آن را یک مسیر بیراهه می‌دانند؛ این فرصت خوبی برای ما و شما است که مسائل دینی را به جوامع انسانی عرضه کنیم؛ به ویژه جوانان بیش از همه در خطر هستند؛ از این‌رو باید به یاری جوانان شتافته و آنها را به خدا و اخلاق معتقد کنیم تا از چنگال مفاسد و گناهان نجات دهیم.

استاد برجسته حوزه در پایان سخنان خود خطاب به عضو هیأت مذهبی واتیکان فرمودند: امیدواریم پیام ما را به دوستان خود برسانید و بگویید که ما آماده‌ایم در مسائل دنیای امروز و مقابله با مفاسد با شما همکاری کنیم.

captcha