کد خبر: 2544036
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶

تدوين اخلاق و فقه رسانه مهمترين كاركرد روحانيت در عرصه رسانه است

گروه حوزه‎های علميه: سرپرست دانشگاه علوم و حديث بر لزوم پيشرو بودن رسانه در جهت‎دهی ذهنی مثبت به مخاطبان تاكيدو با اشاره به نقش روحانيت در اين زمينه تاكيد كرد: تدوين اخلاق و فقه رسانه مهمترين كاركرد روحانيت در عرصه رسانه است.

به گزارش خبرگزاری بين‎المللی قرآن(ايكنا) اولين نشست تخصصی دين و رسانه، پيش از ظهر امروز 18خردادماه، در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی، با حضور كارشناسان حوزه دين و رسانه برگزار شد.
در اين نشست تخصصی حجت‎الاسلام والمسلمين هادی صادقی، مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به جايگاه رسانه در توليد و عرضه محتوای فرهنگی در سطوح مختلف گفت: رسانه دارای كاركردهای عمده‎ای است كه از آن جمله می‎توان به نقش اطلاع‌رسانی آموزشی، ترويجی، اجتماعی، اقتصادی و سياسی اشاره كرد.
وی افزود: می‎توان به واسطه ابزار رسانه، احساس نياز به آگاهی را در ميان آحاد مردم ترويج داد زيرا همه برنامه‎های رسانه قابليت آگاهی‎رسانی دارد.
صادقی با تشريح هر يك از كاركردهای رسانه، عنوان كرد: در حوزه سياست، رسانه می‎تواند نقش علم را در معادلات سياسی بيان كند و مبين شكل توليد قدرت ملی به واسطه علم باشد.
وی گفت: روحانيت در رسانه به عنوان نمايندگان دين دارای نقش‎های مختلفی هستند كه از آن جمله می‏‎توان به پژوهش، تربيت نيروی متخصص امر به معروف و... اشاره كرد.
سرپرست دانشگاه قرآن و حديث با اشاره به كاركردهای حضور روحانيت در عرصه رسانه، اظهار كرد: از جمله نقش‎‏های روحانيت در رسانه می‎توان به عرصه‎هايی چون اخلاق رسانه، فلسفه، فقه، جامعه‎شناسی و روان‌شناسی جامعه اشاره كرد كه بايد در اين عرصه كوشا باشند و از ديگر ضروريات اين حوزه می‎توان به تلاش در جهت تربيت كارشناس دينی، هنری و ارتباطات در رسانه اشاره كرد.
صادقی، عنوان كرد: نسبت رسانه نبايد با دين مطلوب حقيقی سنجيده شود بلكه بايد با دين موجود در دست مردم سنجش شود؛ اگر دين مطلوب حقيقی مورد نظر رسانه باشد، مردم در مقابل رسانه صف‎كشی می‎كند.
وی با بيان اينكه در فيلم‎های امروزی جذابيت جنسی، اضطراب، تعليق و خشونت ايجاد كننده جذابيت و ارزش هنری در سراسر دنيا به شمار می‎روند اظهار كرد: متاسفانه كمتر، شاهد توليد هنرهای دينی هستيم و نوآوری در اين عرصه از بديهيات است؛ پژوهش‏های تطبيقی، تربيت نيروی انسانی، در هنر رسانه‎‌ای با نگرش دينی از ديگر لوازم توسعه و ترويج مبانی دين در عرصه رسانه است.
وی با اظهار اين مطلب كه بايد چندين پژوهشكده در عرصه دين و رسانه ايجاد شود، گفت: از جمله اين مراكز می‎توان به پژوهشكده ارتباطات، فقه و رسانه اشاره كرد.
صادقی عنوان كرد: همانگونه كه می‎توان مبانی دين را به صورت كتاب ارايه كرد، اين كار به صورت تصوير نيز امكان‌پذير است؛ شبكه‎های ماهواره‎های از دين بحث می‎كنند ولی رسانه دينی نيستند؛ رسانه دينی از دين در رسانه متفاوت است.
وی گفت: شبكه يك و شبكه معارف صداوسيما شبكه دينی هستند ولی با هم تفاوت‎‌هايی دارند زيرا رسانه دينی حداقلی و حداكثری داريم كه بايد اين دو را از هم بازشناخت.
صادقی تصريح كرد: اقتضائات تلويزيون و راديو، رسانه تئاتر و سينما با هم متفاوت است؛ بايد سهم رسانه در دينی كردن جامعه مورد نظر واقع شود؛ دينی كردن رسانه كافی نيست و بايد ببينيم كه چگونه به واسطه رسانه دينی، جامعه دينی می‌‎شود.
وی گفت: در دينی كردن رسانه بايد ظرفيت مردم و تاثيرپذيری آنها را در نظر گرفت؛ رسانه‎‌ها بايد ظرفيت‎سازی كنند؛ يكی از مشكلات رسانه فعلی اين است كه با مذاق امروز مخاطبان برنامه‌سازی می‎كند؛ رسانه نبايد تابع باشد بلكه بايد ديگران را گاهی به سمت خود بكشد و فضايل را به مردم نشان دهد و رذايل را تحقير كند.
captcha