به گزارش خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا) اولين نشست تخصصی دين و رسانه، پيش از ظهر امروز 18خردادماه، در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی، با حضور كارشناسان حوزه دين و رسانه برگزار شد.
در اين نشست تخصصی حجتالاسلام والمسلمين هادی صادقی، مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به جايگاه رسانه در توليد و عرضه محتوای فرهنگی در سطوح مختلف گفت: رسانه دارای كاركردهای عمدهای است كه از آن جمله میتوان به نقش اطلاعرسانی آموزشی، ترويجی، اجتماعی، اقتصادی و سياسی اشاره كرد.
وی افزود: میتوان به واسطه ابزار رسانه، احساس نياز به آگاهی را در ميان آحاد مردم ترويج داد زيرا همه برنامههای رسانه قابليت آگاهیرسانی دارد.
صادقی با تشريح هر يك از كاركردهای رسانه، عنوان كرد: در حوزه سياست، رسانه میتواند نقش علم را در معادلات سياسی بيان كند و مبين شكل توليد قدرت ملی به واسطه علم باشد.
وی گفت: روحانيت در رسانه به عنوان نمايندگان دين دارای نقشهای مختلفی هستند كه از آن جمله میتوان به پژوهش، تربيت نيروی متخصص امر به معروف و... اشاره كرد.
سرپرست دانشگاه قرآن و حديث با اشاره به كاركردهای حضور روحانيت در عرصه رسانه، اظهار كرد: از جمله نقشهای روحانيت در رسانه میتوان به عرصههايی چون اخلاق رسانه، فلسفه، فقه، جامعهشناسی و روانشناسی جامعه اشاره كرد كه بايد در اين عرصه كوشا باشند و از ديگر ضروريات اين حوزه میتوان به تلاش در جهت تربيت كارشناس دينی، هنری و ارتباطات در رسانه اشاره كرد.
صادقی، عنوان كرد: نسبت رسانه نبايد با دين مطلوب حقيقی سنجيده شود بلكه بايد با دين موجود در دست مردم سنجش شود؛ اگر دين مطلوب حقيقی مورد نظر رسانه باشد، مردم در مقابل رسانه صفكشی میكند.
وی با بيان اينكه در فيلمهای امروزی جذابيت جنسی، اضطراب، تعليق و خشونت ايجاد كننده جذابيت و ارزش هنری در سراسر دنيا به شمار میروند اظهار كرد: متاسفانه كمتر، شاهد توليد هنرهای دينی هستيم و نوآوری در اين عرصه از بديهيات است؛ پژوهشهای تطبيقی، تربيت نيروی انسانی، در هنر رسانهای با نگرش دينی از ديگر لوازم توسعه و ترويج مبانی دين در عرصه رسانه است.
وی با اظهار اين مطلب كه بايد چندين پژوهشكده در عرصه دين و رسانه ايجاد شود، گفت: از جمله اين مراكز میتوان به پژوهشكده ارتباطات، فقه و رسانه اشاره كرد.
صادقی عنوان كرد: همانگونه كه میتوان مبانی دين را به صورت كتاب ارايه كرد، اين كار به صورت تصوير نيز امكانپذير است؛ شبكههای ماهوارههای از دين بحث میكنند ولی رسانه دينی نيستند؛ رسانه دينی از دين در رسانه متفاوت است.
وی گفت: شبكه يك و شبكه معارف صداوسيما شبكه دينی هستند ولی با هم تفاوتهايی دارند زيرا رسانه دينی حداقلی و حداكثری داريم كه بايد اين دو را از هم بازشناخت.
صادقی تصريح كرد: اقتضائات تلويزيون و راديو، رسانه تئاتر و سينما با هم متفاوت است؛ بايد سهم رسانه در دينی كردن جامعه مورد نظر واقع شود؛ دينی كردن رسانه كافی نيست و بايد ببينيم كه چگونه به واسطه رسانه دينی، جامعه دينی میشود.
وی گفت: در دينی كردن رسانه بايد ظرفيت مردم و تاثيرپذيری آنها را در نظر گرفت؛ رسانهها بايد ظرفيتسازی كنند؛ يكی از مشكلات رسانه فعلی اين است كه با مذاق امروز مخاطبان برنامهسازی میكند؛ رسانه نبايد تابع باشد بلكه بايد ديگران را گاهی به سمت خود بكشد و فضايل را به مردم نشان دهد و رذايل را تحقير كند.