ششمين اجلاس ساليانه غدير در مشهد آغاز شد
کد خبر: 2607382
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۹

ششمين اجلاس ساليانه غدير در مشهد آغاز شد

گروه انديشه: ششمين اجلاس ساليانه غدير تحت عنوان «آخرين ابلاغ، برترين ميثاق» از شب گذشته، 30 مهر‌ماه با پيام آيت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپايگانی، از مراجع عالي‌قدر جهان تشيع در مشهد آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، ششمين اجلاس ساليانه غدير تحت عنوان «آخرين ابلاغ، برترين ميثاق» از شب گذشته، 30 مهرماه با پيام آيت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپايگانی، از مراجع عالي‌قدر جهان تشيع در هتل الغدير مشهد برگزار شد.
حجت‌الاسلام مرتضی استادی، مدير مؤسسه آموزشي ـ پژوهشي بيان معرفت مشهد در اين مراسم، با اشاره به مطالبی كه واقعه غدير را از ساير مسائل تفكيك می‌كند، اظهار كرد: شواهدی در واقعه غدير وجود دارد كه موجب اثبات واقعه غدير و امامت حضرت علی(ع) می‌شود.
وی با تأكيد بر آيه 67 سوره مائده «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ، اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‏‌اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مي‌دارد آرى خدا گروه كافران را هدايت نمي‏‌كند»، افزود: بر اساس اين آيه واقعه غدير خم و مسئله امامت حضرت علی(ع) از جانب خداوند به پيامبر اكرم(ص) وحی شد.
مدير مؤسسه آموزشي ـ پژوهشي بيان معرفت مشهد با بيان اينكه در كتب اهل سنت مطالبی وجود دارد كه با ابهام بيان شده و گاهی برخی كلمات برای منافع شخصی جابه‌جا شده است، ابراز كرد: شواهد نشان می‌دهد در اين كتب برخی كلمات به احاديث افزوده شده يا در برخی موارد جابه‌جايی كلمات موجب تغيير در معنای آن شده كه در واقع براي نفع شخصی يا نفع يك گروه به كار برده شده است.
استادی، حديث معروف ثقلين را نكته قابل توجهی در مسئله غدير دانست و با بيان اينكه اين مسئله به وضوح امامت اميرالمؤمنين(ع) را بيان مي‌كند، خاطرنشان كرد: تبريك و تهنيت‌های مختلف از سوی بزرگان و عالمان آن زمان، بيانگر امامت حضرت علی(ع) است.
در ادامه این اجلاس، متن بيانيه آيت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپايگانی، از مراجع عالي‌قدر جهان تشيع قرائت شد، آيت‌الله صافي‌گلپايگاني در پيام خود به اجلاس غدير بيان كرده است: عید سعید غدیرخم را که بزرگ‌ترین عید تاریخ بشریت است به آستان ملک پاسبان حضرت مولی الموالی ذخیره بزرگ انبیاء الهی و باعظمت‌ترین ثمره جاودانی غدیر، حضرت بقیةالله الاعظم ارواح العالمین له الفداء و به همه شیعیان با اخلاص و به ویژه به شما غدیریان حاضر در مجلس، حضرات علماء اعلام و مؤمنین ذوی العزة و الکرام تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از راه دور از کنار بقعه منوره کریمه اهل بیت حضرت فاطمه(س) به ساحت مقدس ولیّ نعمت عظمی حضرت ثامن الائمة علیه آلاف التحیة عرض تبریک و ادب و بندگی و چاکری و غلامی زائران و مجاورانش دارم.
در ادامه اين پيام مي‌خوانيم: این افتخار بزرگ که برای شما و برگزار کنندگان این جشن آسمانی فراهم شده است را قدر بدانید و بر این نعمت بزرگ به خود ببالید که شما هم از چشمه زلال غدیر جرعه‌ای نوشیده و حیات جاودانی یافته و در رساندن پیام حیات بخش و تاریخ‌ساز غدیر، نقشی به عهده گرفته‌اید؛ هنیئاً لکم هذه السعادة العظمی.
در بخش ديگر اين پيام ذكر شده است: حقیقت این است که شیعه برای غدیر و غدیر برای همه چیز است. شیعه با غدیر معنی پیدا می‌کند و با غدیر هویّت خود را می‌یابد. هویّت و شخصیت شیعه غدیری است؛ غدیر، رمز پایداری و استقامت آزادمردان جهان در طول تاریخ است. غدیر، حقیقت اسلام و حقیقت ادیان الهی است.
آيت‌الله صافي‌گلپايگاني در اين پيام بيان مي‌كند: برکه جوشان غدیر است که تشنگان حقیقت و عدالت را در طول تاریخ سیراب می‌کند و درخت تنومند خداپرستی و توحید و نبوّت را آبیاری می‌كند. آنان که از این چشمه گوارا نوش جان کردند حیات ابدی یافته و زندگی برایشان معنی پیدا می‌کند و آنان که قطره‌ای از غدیر با برکت نوشیدند به حوض کوثر نبوی اتصال پیدا کرده که لا ظَمَأ بعدَها. آری! آنان که سر مست جام ولای غدیر شدند از هر آنچه داشتند در این راه گذشتند و خود را فدا کردند. ورق پایانی کتاب تنومند غدیر هنوز نوشته نشده است که تا ظهور موفور السرور آخرین خورشید سلاله غدیر این کتاب مفتوح و باز است و با امضای آن امام عزیز به سرانجام می‌رسد.
در ادامه اين پيام عنوان شده است: غدیر، روز میثاق و روز بیعت تازه با مولای انسانیت و با یگانه امام دادگستر و بر پا کننده حکومت عدل واحد جهانی است و ما چه بگوییم درباره غدیر که هر چه بگوییم و هزاران کتاب در وصف آن نوشته شود هنوز هم چیزی گفته نشده و عقول و افکار انسان‌ها عاجز و ناتوان از آن هستند؛ صاحب این قبه سامیه مبارکه حضرت امام رضا(ع) فرمودند: «غدیر، روز شادی و لبخند زدن بر شیعیان و روز نشاط و سرور است».
آيت‌الله صافي‌گلپايگاني در ادامه پيام خود آورده است: اینجانب از همه اهل ایمان می‌خواهم که چراغ جشن‌های غدیریه را در سراسر جهان همیشه روشن نگه دارند و تا روز قیامت به نسل‌های آینده برسانند و قلب مقدس قطب عالم امکان حضرت ولی عصر(عج) را از خود خشنود كرده و مشمول دعای خیر آن حضرت باشند که ما هر چه داریم از غدیر است و عزّت، شرف و اعتبار دین و مملکت و نظام، همه و همه در سایه غدیر است.
در بخش پاياني اين پيام مي‌خوانيم: دوری از غدیر، ظلمت، جهل، بدبختی، بیچارگی و ذلّت و زبونی بوده و نزدیکی به غدیر، حیات طیّبه انسانی و رشد و شکوفایی و سعادت دنیا و آخرت است. در پایان از مجمع محترم علمی فرهنگی غدیر که چند سالی است این افتخار را دارد که در مشهدمقدس با حمایت‌های معنوی علماء اعلام و با تشکیل همایش‌های غدیری و خدمات مهم مذهبی، اندکی از دینِ خود را نسبت به این عید آسمانی اداء می‌کنند تشکر كرده و توفیق روز افزون آنان را در خدمت به اسلام و ترویج معارف نورانی اهل البیت(ع) از خداوند متعال مسألت دارم.
سپس آيت‌الله سيد علی حسينی‌ميلانی، مرجع عالي‌قدر تشيع با بيان اينكه هدف از برگزاری مجالس مذهبی خصوصا بزرگداشت واقعه غدير تعظيم شعائر اسلامی است، اظهار كرد: روز غدير خم متعلق به پيامبر(ص)، حضرت علی(ع) و عموم مسلمانان بوده بنابراين غدير خم بايد در تاريخ بماند و همچنان احيا شود.
وی هدف دوم اين برنامه‌ها را ارادت و اخلاص مسلمانان در برابر پيغمبر اسلام(ص) برشمرد و عنوان كرد: بايد در اين مجالس بحث‌هايی ارائه شود كه تقويت‌كننده ايمان شيعيان به خصوص جوانان باشد، چراكه مجاس مذهبي در واقع حكم مدرسه را براي علم‌آموزان دارد.
اين مرجع عالي‌قدر با تأكيد بر اينكه مجالس مذهبي حكم مدرسه را دارد، ادامه داد: بايد مجالس حزن و سرور و تمام مجالس متعلق به اهل بيت(ع) محتوا و مضمون داشته باشد و مسئولان برگزاری مراسم با هدف ترويج مبانی مؤمنان به تبيين و برنامه‌ريزی اين مجالس بپردازند.
آيت‌الله ميلانی با اشاره به اينكه انتخاب امامت مانند نبوت به وسيله خداوند متعال انجام می‌شود، افزود: جانشين پيغمبر(ص) بايد معصوم و افضل باشد و از آنجايي كه درك اين مسئله به وسيله انسان محقق نمی‌شود، خداوند با علم و آگاهی كامل به تعيين جانشين پيامبر(ص) پرداخته است.
وی تصريح كرد: مسئله امامت به قدری مهم است كه امام رضا(ع) در روايتی مفصل در اصول كافی به بيان مطالبی پرداخته‌اند، بر همين اساس مقام امامت بايد مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بيشتر از ساير مسائل به آن پرداخته شود.
captcha