مسابقات بین‌المللی قرآن فرصتی برای معرفی اشتراکات مذاهب اسلامی است
کد خبر: 2676570
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
قاری سوری:

مسابقات بین‌المللی قرآن فرصتی برای معرفی اشتراکات مذاهب اسلامی است

گروه بین‌الملل: برگزاری مسابقات قرآنی و گردهم آمدن قاریان و حافظان با فرهنگ‌های مختلف، فرصت تبادل تجربیات قرآنی و معرفی اشتراکات مذاهب اسلامی را مهیا می‌کند که این امر در تحکیم وحدت امت اسلام با محوریت قرآن بسیار مؤثر است.

«محمد باسم صندوق»، قاری سوری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن نقش بسیار مهمی را در تحکیم و نهادینه‌کردن وحدت و یکپارچگی در میان مسلمانان ایفا می‌کند.
وی که به عنوان نماینده سوریه در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه دانشجویان مسلمان در تهران حضور داشت، تأکید کرد: برگزاری مسابقات قرآنی و گردهم آمدن قاریان و حافظان با فرهنگ‌های مختلف، فرصت تبادل تجربیات قرآنی و معرفی اشتراکات مذاهب اسلامی را مهیا می‌کند که این امر در تحکیم وحدت امت اسلام با محوریت قرآن بسیار مؤثر است.
محمد باسم صندوق تصریح کرد: برگزاری مسابقات قرآنی، آن هم در سطح بین‌المللی فرصت گردهم آمدن و شناختن فرهنگ‌های مختلف را برای افراد مهیا می‌کند و در حال حاضر ایجاد چنین فرصتی که در فهم بیشتر قرآن کریم و تدبر در این کتاب الهی تأثیر دارد، بسیار مهم و ضروری است.
این قاری سوری در ادامه با اشاره به فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه فعالیت‌های قرآنی عنوان کرد: کشور ایران در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بر دیگر کشورها پیشی دارد و مسابقات را در سطح بسیار بالا و پیشرفته برگزار می‌کند.
وی اضافه کرد: برگزاری مسابقات قرآنی و گردهم آمدن متسابقین از کشورهای مختلف با فرهنگ‌های متفاوت در وحدت و یکپارچگی مسلمانان آن هم در وضعیت کنونی که منطقه در آن به‌سر می‌برد و گروه‌های مختلف درصدد ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان هستند، امر مهمی تلقی می‌شود.
محمد باسم صندوق تصریح کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که با محوریت قرآن برگزار می‌شود؛ باعث کاربردی شدن آموزه‌های این کتاب مقدس در زندگی می‌شود که این امر در فهم همدیگر و آگاهی از مشترکات یکدیگر و نیز برچیدن اختلاف‌ها بسیار مؤثر است.
وی در ادامه به وضعیت کنونی کشور سوریه اشاره و تأکید کرد: آنچه که تکفیری‌ها امروزه در جهان اسلام به ویژه در کشور سوریه مرتکب می‌شوند؛ به‌دلیل عدم درک همدیگر و اصرار در تحقق خواسته‌های خود است، بنابراین برگزاری مسابقات قرآنی در سطح بین‌الملل این فرصت را برای ما مهیا می‌کند تا به همدیگر بیشتر گوش دهیم و با هم بیشتر آشنا شویم و به مشترکات یکدیگر بیشتر پی ببریم که این امر وحدت مسلمانان را افزایش می‌دهد.
این قاری سوری در ادامه با اشاره به کمیته داوری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که اخیرا در تهران برگزار شد، عنوان کرد: این مسابقات قرآنی با دیگر مسابقات تفاوت داشت و آنچه که این مسابقات را از دیگر رقابت‌ها متمایز می‌سازد، کمیته داوری متخصص و با تجربه بود.
وی افزود: در مسابقات دیگر، اعضای کمیته داوران از کشورهای محدودی هستند، ولی در این مسابقات قرآنی ما شاهد حضور داوران از کشورهای مختلف بودیم که این امر بی‌شک در داوری دقیق و عادلانه نقش بسیار مهمی داشت.
وی در ادامه به کتابچه قواعد، اصول و شرایط داوری که میان متسابقین توزیع شد، اشاره و عنوان کرد: توزیع این دفترچه دال بر سطح بالای دقت و عدالت در داوری این مسابقات بود.
محمد باسم صندوق در پایان تصریح کرد: برگزاری این دوره از مسابقات در سطح بسیار بالا بود، اما در زمینه تنظیم وقت متسابقین و استراحت آنها بیشتر باید دقت شود، چرا که این امر سبب خستگی آنها شده و در نتیجه در ادای مطلوب قرائت آنها نقش داشت.
یادآور می‌شود، پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، 11 تا 14 دی‌ماه سال جاری با حضور قاریان و حافظان 47 کشور در سالن اجتماعات برج میلاد تهران برگزار شد.

مطالب مرتبط
captcha