به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) دکتر شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پنجمین نشست هماندیشی معاونان و مدیران همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی و فناوری کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: آموزش عالی فراملی ریشه در اندیشه جهانی شدن دارد و به این لحاظ به عنوان کالایی صادراتی محسوب میشود و دانش بنیان شدن اداره امور جوامع بشری زمینه توسعه آموزش عالی فراملی را بیش از پیش فراهم آورده، تا آنجا که در مواردی برخورداری از آموزش عالی فراملی در برخی از جوامع به یک نیاز تبدیل شده است.
وی افزود: از جنبهای دیگر، رقابت بین دانشگاهها و مراکز علمی جهانی برای در دست گرفتن سهمی از این تقاضا در جریان است که میتواند در حوزه اقتصاد آموزش عالی مورد بررسی قرار گیرد و آموزش عالی فراگیر ایجاب میکند که تفکر و اندیشه مدیریتی حاکم بر آموزش عالی متحول شده و برنامههای درسی مبتنی بر ویژگیهای بازار بینالمللی شکل گیرد و فرهنگ نوع دوستی و احترام به عقاید مختلف ترویج شود.
معاون آموزشی وزیر علوم سند چشمانداز 1404، نقشه جامع علمی کشور، قانون برنامه پنجم توسعه، قانون اهداف و وظایف وزارت علوم و رویکرد وزارت برای توسعه آموزش عالی فراملی را به عنوان مبانی قانونی آموزش عالی فراملی برشمرد.
وی جذب دانشجو و استاد، انجام پروژههای مشترک و انتقال یافتههای علمی و نوآورانه در سطح بینالملل، حمایت دولت از پژوهشهای تقاضا محور مشترک با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی خارج کشور (مشروط به اینکه حداقل 50% از هزینههای آن را مراکز تحقیقاتی خارج از کشور تأمین کند)، اختصاص 25 درصد از اعتبارات به تحقیقات مشترک بینالمللی و تأسیس یک مرکز فراملی از سوی دولت جهت هماهنگی در دیپلماسی علمی و فناوری و توسعه قدرت نرم کشور، و تجمیع فعالیتهای مربوط به جذب و اعزام دانشجو و استاد، و کلیه فعالیتهای بینالمللی مربوط به نوآوری، دانش، فناوری، انتقال دانش فنی، بهرهگیری از توان اساتید ایرانی خارج از کشور را از احکام پیشنهادی جدید در برنامه ششم توسعه خواند.
دکتر شریعتی نیاسر حمایت از دانشگاههای پیشتاز بر گسترش مرزهای دانش و فناوری و کسب مرجعیت علمی در منطقه و جهان و تبدیل شدن به الگوی کیفی برای موسسات آموزش عالی نوپا با هدف ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل ایران به قطب علمی و فناوری جهان اسلام و ارتقای چشمگیر شاخصهای رشد علمی و توسعه فناوری کشور برای نزدیک شدن به هدف سند چشمانداز 1404 را از رویکردهای وزارت علوم برای توسعه آموزش عالی فراملی برشمرد.
وی همچنین دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرمافزاری و تولید علم سند نقشه جامع علمی کشور دستیابی به جایگاه اول علم و فناوری در جهان اسلام و احراز جایگاه برجسته علمی و الهام بخش در جهان سیاستهای کلی علم و فناوری جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان را از دیگر اهداف وزارت علوم برای توسعه آموزش فراملی برشمرد.
معاون آموزشی وزیر علوم، اهداف آموزش عالی فراملی را توسعه نفوذ فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران، جذب علوم و فنون روز به داخل کشور، کسب درآمد و ایجاد بازار اشتغال فارغ التحصیلان، ارتقای کیفیت دانشگاههای داخلی، افزایش سطح دانش و تجربه متخصصان داخلی، تحقق مرجعیت علمی در سطح منطقه و جهان، تربیت نخبگان و نیروی انسانی تاثیرگذار، بسط و توسعه فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و شناساندن توانمندی ها و دستاوردهای علمی کشور به جهانیان دانست.
وی همچنین ایجاد دوره های مشترک با موسسات آموزش عالی و پژوهشی خارجی، پذیرش دانشجوی خارجی در موسسات آموزش عالی و پژوهشی داخل کشور، ایجاد شعب دانشگاههای توانمند داخلی در خارج از کشور، حمایت ویژه از ده دانشگاه برتر در توسعه آموزش عالی فراملی، تبادل استاد و دانشجو در زمینههای آموزشی و تحقیقاتی و ایجاد دانشگاهها یا واحدهای بینالمللی در داخل کشور را به عنوان راهکارهای آموزش عالی فراملی برشمرد.
دکتر شریعتی نیاسر همچنین برگزاری همایشهای بین المللی آموزش عالی فراملی، برگزاری نمایشگاههای مستمر آموزش عالی در خارج از کشور، ایجاد رشتههای مرتبط با توسعه آموزش عالی فراملی در برخی دانشگاهها، ایجاد بنیاد دانش آموختگان غیر ایرانی به منظور استمرار ارتباط با آنان، انعطافپذیری در زمینه استفاده از زبان خارجی ضمن ترویج زبان فارسی و فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و ارتقای کیفیت دانشگاههای فعال در آموزش عالی فراملی را از دیگر راهکارهای آموزش عالی فراملی دانست.
وی در ادامه قوانین، مقررات و برنامه مدون متناسب با نیاز مخاطب، فراهم آوردن زیرساختهای ارتباطی آموزشی و کمک آموزشی، اختیارات لازم دانشگاهها برای ورود به عرصه آموزش عالی فراملی، وجود کادر مسلط به برنامهریزی آموزش عالی فراملی و توسعه همکاریهای علمی بین دانشگاهی را از عوامل داخلی موثر در آموزش عالی فراملی نام برد.
دکتر شریعتی نیاسر سازمانهای بینالمللی، توسعه روابط برونمرزی، تحریـم های بین المللـی و رقبای پرتعداد و توانمند را از عوامل بیرونی موثر بر آموزش عالی فراملی دانست.
معاون آموزشی وزیر علوم در خاتمه درخصوص ارزیابی آموزش عالی فراملی در ایران تصریح کرد: تجربه برخی از دانشگاههای کشور بیانگر امکانپذیر بودن توسعه آموزش عالی فراملی است و رمز تحقق این هدف هماهنگی همه دستگاهها؛ دانشگاهها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر نهادهای تأثیرگذار و انگیزه بسیار جدی مدیران مراکز علمی کشور است.