سیدمرتضی ساداتفاطمی، صدرالحفاظ حرم رضوی و مدیر تربیت
مدرس قرآن مشهد در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان
رضوی با بیان اینکه قرآن را به مردم و بهخصوص جوانان نشناساندهایم، ابراز
کرد: بیشترین تقصیر، متوجه آموزش و پرورش است. درباره این موضوع، تجربهای
از تدریس در دبستان توحید تهران دارم؛ اکثر بچههای سه کلاس درسی که با
آنها تدریس قرآن داشتم، حتی در خانههای خود قرآن نداشتند و من از سازمان
تبلیغات، برای آنها قرآن گرفته و نوار قرآن نیز تهیه کردم.
اين خادم و پیشکسوت قرآنی مشهد
ادامه داد: مدیر مدرسه، واکنش برخی از والدین را به من اطلاع داد که بعضی
از والدین تشکر کردند و برخی از آنها اعتراض کردند که نمیخواهیم صبح
بچهها ما را بیدار کنند، ضمن اینکه همیشه بچه ما در خانه نوار قرآن گوش
میکند.
وي درباره کیفیت انس با قرآن این
دانشآموزان، اظهار کرد: این بچهها آنچنان با قرآن انس گرفتند که حاضر
بودند ساعت تغذیه خود را به شنیدن قرآن اختصاص دهند. بارها این اتفاق افتاد
که زنگ تغذیه میخورد ولی بچهها برای خوردن خوراکیهای خود، از کلاس
نرفتند و در پاسخ به سؤال من میگفتند شما قول دادهاید که برای ما قرآن
بخوانید و من برای اینکه این بچهها خوراکیهای خود را بخورند، سوره کوثر
را میخواندم که کوتاه باشد و بچهها با شادی کلاس را ترک میکردند.
قرآن، جاذب است، به شرط آنکه معلم قرآن، مربی ورزش و تاریخ نباشدساداتفاطمی
درباره جاذبه قرآن گفت: روزی یکی از معلمان، پس از به صدا درآمدن زنگ با
این فکر که ما متوجه صدای زنگ نشدهایم، وارد کلاس شد و دید که بچهها تکان
نمیخوردند، به مدیر مدرسه گفته بود آقای فاطمی، بچهها را سحر کرده است
اما من به آنها گفتم قرآن، بچهها را مسحور و مجذوب میکند به شرطی آنکه
معلم قرآن باشد نه ورزش و تاریخ.
وی به تعارض یا توافق برخی از والدین
با روش معلم قرآن در مدارس اشاره و اظهار کرد: والدینی را شاهد بودیم که به
بیدار شدن فرزندشان برای نماز شب، اعتراض داشتند، از طرفی در همان دبستانی
که در تهران تدریس میکردم، مادر یکی از دانشآموزان که استاد دانشگاه بود،
مراجعه کرد و گفت: از نظر مالی، دارای امکانات بسیاری هستم ولی برای هدیه
روز معلم، میدانستم هر چیزی برای شما تهیه کنم، جالب توجه نیست. فرزندم
پدربزرگی دارد که بعد از نمازهای صبح، دعا میکند؛ خدایا معلم قرآن
نوهام، هر چه میخواهد، به او عنایت کن و من به آن مادر گفتم شما هدیه
خوبی برایم آوردهاید.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد با اشاره
به این نکته که وقتی نمیتوانید همه را به دست بیاورید، همه را از دست
ندهید، افزود: در حدی که توان داریم، عمل میکنیم زیرا غنیمت است ولی کافی
نیست. از همین رو مسئولان باید به این فکر باشند که دبستانهای ما قرآنی
باشند، نوجوان باید از دبستان که بیرون آمد، بتواند قرآن را کامل و درست
بخواند تا در دبیرستان، روی مفاهیم و تفسیر کار کند و در دانشگاه قادر به
ارائه سخنرانی قرآنی باشد.
وی با بیان اینکه 70 درصد مشکلات جامعه مربوط
به آموزش و پرورش است، گفت: مشکل ما در دبستان است نه رقابتهای قرآنی
اوقاف که قشر خاصی، مخاطبان او را تشکیل میدهد زیرا از هر یک میلیون، 100
تا 200 نفر در مسابقات قرآن شرکت میکنند که این رقم جالب توجه نیست.
ساداتفاطمی
با بیان اینکه باید هدف جمهوری اسلامی در جامعه پیاده شود، اظهار کرد: به
علت کمکاری ماست که اینگونه با مشکلات، دست به گریبان هستیم. ما چگونه
برخورد میکنیم که زندانها پر است، قاچاق، رواج دارد و این همه ماهواره به
عنوان دشمن زندگی ها فعال هستند؛ ما خوابیدیم و دلخوش به این هستیم که
مملکت ما جمهوری اسلامی است.
بچههای ما تشنه معارف قرآنی هستندوي با بیان این پرسش که چرا ما تأثیرگذاری را در
قاریان نمیبینیم، گفت: رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانیهای قبل از
انقلاب، فرمودند اسلام آمده است تا کارخانه انسانسازی باشد. اسلام، در
ابتدا تکتک افراد را مانند ابوذر، عمار و سلمان تربیت کرد اما پیامبر(ص)
به این اکتفا نکرده و با تبلیغ عمومی، همه را به سوی قرآن و اسلام دعوت
کرد.
صدرالحفاظ حرم مطهر رضوی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی نیز به
وجود آمد تا تولید انبوه داشته باشد و همه مردم را زیر این پوشش بیاورد. با
توجه به اینکه همه مردم از فیلتر دبستان عبور میکنند، اگر در دبستان درست
آموزش میدیدند، هیچ کاسب ما کمفروشی نمیکرد.
وی در اینباره با نقل
ماجرایی گفت: روزی وارد کلاس شدم و دیدم که دو تا از بچهها با یکدیگر،
برخورد لفظی دارند. به روی خودم نیاوردم و از روایت «الکنایه ابلغ من
التصریح» استفاده کردم و به بچهها گفتم دوست دارید برایتان روایت بخوانم.
بچهها پرسیدند روایت؟ توضیح دادم که روایت یعنی کلام ائمه و معصومین(ع).
قرآن درباره پیامبر(ص) میفرماید: «وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى»، اینها
وحی است که بر پیامبر(ص) نازل میشود و قرآن میگوید «... أَطِیعُواْ
اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُول...» همانگونه که خدا را اطاعت میکنید،
رسول را نیز اطاعت کنید.
ساداتفاطمی در حالیکه میگریست، ادامه داد: پس
از این توضیحات، به بچهها گفتم روایتی است که میفرماید: «المُسْلِمُ
مَنْ سَلِمَ المُسْلِمُوْنُ مِنْ لِسَانِهِ وَیَدِهِ؛ مسلمان کسی است که
مسلمانان دیگر از دست و زبانش در امان باشند» بچهها از من خواستند تا این
روایت را روی تخته بنویسم تا در دفترهایشان یادداشت کنند. خدا را شاهد
میگیرم که تا آخر سال تحصیلی دیگر هیچگونه برخورد لفظی پیش نیامد و
بچهها از دست و زبان یکدیگر در امان بودند؛ بچههای ما تشنه معارف اسلامی
هستند و آمادگی پذیرش آن را دارند.
قرآن؛ مهمترین درس زندگیوی
با بیان اینکه قرآن مهمترین درس است، ابراز کرد: در مدارس به درس ریاضی که
میرسند، مهم میشود ولی نوبت به قرآن که میرسد، مهم نیست در صورتی که
قرآن از همه مهمتر است زیرا قرآن، درس زندگی ماست. چگونه ممکن است که در
جمهوری اسلامی، قرآن اساس نباشد در حالیکه رهبر این ممکلت، استاد و مفسر
قرآن است.
این خادم و پیشکسوت قرآنی مشهد ابراز کرد: چرا باید هنوز
محتاج فیلمهای غربی باشیم در صورتی که اسلام، بسیار غنی است ولی ما درب
این گنجینه را باز نکردیم و فقط آن را روی دست گرفته و راه میبریم، در حالیکه میتوانیم از این فرصت، استفاده کنیم.
وی
با اشاره به اینکه سنین دبستان در فهم قرآن، تأثیرگذار است؛ ابراز کرد:
اخیرا تعدادی از فارغالتحصیلان ما را در مدارس، جذب کردهاند ولی ساعتهای
رسمی را به آنها نمیدهند، در صورتی که نیروهای ما به این نتیجه رسیدهاند
که دبستان، تأثیرگذار است زیرا بچهها در این سنین، حرف شنوی دارند و من،
تجربه این موضوع را دارم.
ساداتفاطمی افزود: زمانی که در تهران تدریس
میکردم، برخی از دوستان به من پیام دادند که شما قاری بینالمللی هستی، با
تدریس در دبستان، آبروی خودت و ما را بردهای، ما در دانشگاه تهران برایت
کلاس میگذاریم. پیغام فرستادم که من برای نام و نشان نیامدهام، در دبستان
کار میکنم زیرا اینجا بیشترین اثر و فایده را دارد.
فطرت بشر، خداجو و حقطلب است
وي با بیان اینکه معارف اسلام، فطری است و فطرت
بشر نیز خداجو و حقطلب است، ابراز کرد: غربیها این فطرت را دستکاری
کردهاند، مثلا حجاب، در فطرت بشر وجود دارد، اگر یک دختر کودک را تحت
آموزش بد قرار ندهید، تا اینکه کمی خود را میشناسد، یک چادر یا روسری را
روی سرش میاندازد.
سهلانگاری در انتقال آموزههای قرآنی در دبستانصدرالحفاظ حرم رضوي با بغضی در گلو و اظهار تأسف، به بیان خاطرهای از تدریس خود در دانشگاه
نیز پرداخت و گفت: دانشگاه آزاد از من برای یک ترم تدریس دعوت کرد، دو کلاس
از فنی مهندسی و یک کلاس از حقوق داشتم. در دانشکده فنی مهندسی متوجه شدم
که این دانشجویان باید ابتدا با قرآن آشنا شوند و قرآن را درک کنند زیرا در
مدارس با آنها قرآن کار نشده است.
وی در حالیکه اشک از چشمانش جاری شده
بود، افزود: از آنجا که درس من، تجوید بود ولی طی دو جلسه صحبت، تصمیم
گرفتم تا ابتدا آنها با قرآن مأنوس شوند. پس از دو جلسه، یکی از دانشجویان
از کلاس تا پای ماشین با من آمد و گفت شما را به خدا قسم میدهم، چیزهایی
که گفتید، از قرآن بود؟ و پاسخ دادم همه آیاتی را که گفتم، از قرآن است.
سپس گفت: در دبستان، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه، یک نفر این حرفها را
به من نگفته بود لذا همیشه فکر میکردم که قرآن برای خواندن در قبرستان و
سفره عقد و رفتن به خانه نو است؛ تصور نمیکردم قرآن به گونهای باشد که
شما گفتید.
مدیر مرکز تربیت مدرس قرآن مشهد با تأیید سخن برخی از اساتید
که دانشجو حتی برای روانخوانی مشکل دارد، ابراز کرد: علت این مشکل، آن است
که پایهای قوی ندارند. سال 1380، اولین استاد دانشکده علوم قرآنی بودم؛
سرفصل درسی که قرار داده بودند، روانخوانی و تجوید بود ولی با توجه به
اینکه دانشجویان در روانخوانی مشکل داشتند، قرار شد تا روخوانی را با آنها
کار کنیم. از طرفی از دانشجویان پرسیدم که چرا به این رشته آمدید در حالیکه
قرآن را بلد نیستید؟ و آنها پاسخ دادند، این رشته را دوست داریم اما در
ساعتی که در مدارس قرآن داشتیم، با ما ریاضی و ورزش کار شد و آخر سال هم به
همه نمره دادند!
آموزش و پرورش کی می خواد بیدار بشه؟
احسنت بر استاد فاطمی و همه دلسوزان به ساحت قرآن و عترت
جدایی بخش آموزش از پرورش در آموزش و پرورش منجر به خیلی از مشکلات از جمله مواردی که مطرح شده است، می شود.