الگوسازی برای پیشرفت بومی وظیفه نخبگان کشور است
کد خبر: 3490929
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸

الگوسازی برای پیشرفت بومی وظیفه نخبگان کشور است

گروه اندیشه: استاد دانشگاه امام صادق(ع) در رابطه با لزوم گفتمان‌سازی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، الگوسازی را وظیفه نخبگان کشور دانست و افزود: مدلسازی و الگوسازی برای پیشرفت بومی بر اساس مبانی معرفتی اسلام و متناسب با شرایط، امکانات و فرهنگ کشور ما کاری است که بر عهده مجموعه نخبگان کشور اعم از دانشگاهیان و حوزیان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، وحید یاوری، استاد دانشگاه امام صادق(ع) در سومین جلسه از نشست هم‌اندیشی فعالان الگوی اسلامی ـ ایرانی ‌پیشرفت که صبح امروز، سوم اردیبهشت‌ماه در حرم مطهر رضوی برگزار شد، در ابتدای ارائه مطالب خود به بیان ملاحظات اساسی و مقدماتی برای تدوین مدل بومی پیشرفت پرداخت و ادامه داد: ما به علت افسون‌شدگی در برابر تمدن صنعتی و پیشرفت علمی غرب و دنباله‌روی آنان، یک دوره صدساله انحطاط را گذراندیم؛ در این دوران، گرایش غلطی به پیشرفت وجود داشته است و مسیر بیراهه به نام پیشرفت و ترقی طی شده است.
نقدهای وارده به الگوی توسعه غرب
مفید نبودن پیشرفت مادی غرب برای همه افراد جامعه‌اش و بحران‌های عدالت، اخلاق و آرامش در غرب علی‌رغم پیشرفت‌های مادی از جمله نقدهایی بود که از طرف استاد دانشگاه امام صادق(ع) بر الگوی توسعه غربی وارد شد. وی اضافه کرد: همه‏ جنایت‌هایی كه تقریباً در طول صدوپنجاه سال اخیر صورت گرفته ـ از آغاز روشنفكری غربی در عرصه‏ عمل ـ محصول تجربه‏ غرب است؛ علاوه بر اینکه پیشرفت غرب، انسانیت را از بین برده، بشر را به نیستی می‌کشاند و در خدمت اهداف شیطانی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش در تعریف فرآیند پیشرفت بیان کرد: فرآیند، دربرگیرنده مراحل مختلف یا همان گام‌های لازم برای رسیدن به هدف است؛ کارهایی که لازم است با یک نظم و توالی منطقی یعنی با در نظر گرفتن تقدم و تأخرها(اولویت هر مرحله نسبت به دیگری) صورت گیرد تا رسیدن به هدف پیشرفت را امکان‌پذیر و تسریع نماید، در این مقوله می‌گنجند.
الگوسازی، وظیفه نخبگان کشور است
یاوری پس از اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با لزوم گفتمان‌سازی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، الگوسازی را وظیفه نخبگان کشور دانست و افزود: مدلسازی و الگوسازی برای پیشرفت بومی بر اساس مبانی معرفتی اسلام و متناسب با شرایط، امکانات و فرهنگ کشور ما کاری است که بر عهده مجموعه نخبگان کشور اعم از دانشگاهیان و حوزیان است.
وی در همین زمینه اضافه کرد: تبیین و مدل‌سازی علمی نیازمند مطالعه، تحقیق، تفکر و ایده‌پردازی است که اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و طلاب باید با جدیت این کارها را انجام دهند.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه تعامل افكار و اندیشه‌ها لازمه ایده‌پردازی برای دستیابی به محصولی عملی و منطقی است تاکید کرد: صاحبان فکر در دانشگاه‌ها باید روی این مسائل با دقت و پیگیری مطالعه و تحقیق نمایند.
وی در ادامه برنامه‌ریزی را ضروری‌ترین الزام پیشرفت برشمرد و اظهار کرد: برنامه، حلقه اتصال ایده‌های ذهنی و مدل‌های علمی به عرصه واقعیت و میدان اجراست.
یاوری با اشاره به مرحله اجرا به عنوان مرحله پایانی فرآیند پیشرفت، حرکت عمومی مردم و مشارکت همه بخش‌های کشور در این مرحله را بسیار تأثیرگذار و تعیین‌کننده دانست و افزود: عزم راسخ و اراده ملی در کنار همت و تلاش همگانی ضامن موفقیت تمامی این مراحل است؛ با این وصف، این دو عامل مانند روح به کالبد فرآیند جان می دهد و انجام مراحل گوناگون مذکور را امکان پذیر و تسهیل می نماید.
راهکارهای انتقال از مسیر توسعه به مسیر پیشرفت اسلامی ـ ایرانی
استاد دانشگاه امام صادق(ع) در بخش دیگری از سخنانش به موضوع چگونگی انتقال از مسیر توسعه به مسیر پیشرفت پرداخت و توضیح داد: نفی جهان‌شمولی الگوی توسعه با تبیین مستدل و مصداقی ناکارآمدی و آثار زیان بار توسعه غربی با هدف ایجاد بدبینی و یاس نسبت به توسعه و الگوهای تقلیدی، معرفی پیشرفت‌های حاصله در فضای انقلاب اسلامی و گفتمان دینی با معرفی تجربیات موفق و با رعایت شرط نگاه جامع(همه جانبه) و صحیح به پیشرفت‌های کشور و امت اسلامی با هدف ایجاد باور و امید نسبت به امکان پیشرفت اسلامی ـ ایرانی، اعتماد به نفس ملی و در نتیجه خلاقیت و همچنین ارائه راه حل‌های اسلامی ایرانی برای مسائل موجود جامعه توسط مراکز پژوهشی کاربردی و کانون‌های تفکر از اقدامات لازمی است که باید در این موضوع صورت بگیرد.
وی همچنین مبارزه با فساد اقتصادی و اداری از جمله دزدی و اختلاس، رانت‌خواری و ثروت‌های بادآورده، مبارزه با رشوه و پارتی‌بازی، بی انصافی و تبعیض در وضع برخی مقررات(شهرداری‌ها)، مبارزه با بدبینی به مجموعه حاکمیت و مبارزه با ترجیح مدل‌های غربی را از اقدمات لازم در جهت انتقال از مسیر توسعه به مسیر پیشرفت عنوان کرد و ادامه داد: ورود نهاد علم پای مسائل نظام و طراحی الگو از طریق حوزه، دانشگاه و تقویت مراکز پژوهشی، تقسیم کار ملی، جمع کردن آرا و ایده‌ها، زمینه‌سازی برای تعاطی اندیشه‌ها، گفتمان‌سازی، هماهنگ‌سازی اقدامات، رصد و پایش توسط نهاد مسئول ملی و همچنین طراحی حلقه‌های واسط برای سریان اسناد بالادستی به سطح بوروکراسی در قالب دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های اجرایی از دیگر اقدامات لازم در جهت انتقال از مسیر توسعه به مسیر پیشرفت است.
captcha