کد خبر: 3493778
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲

همه ما مدیون استادان و معلمان هستیم/ ضرورت تکریم و احترام معلمان

گروه اجتماعی: امام جمعه گناباد با بیان اینکه همه ما مدیون استادان و معلمان هستیم، بر ضرورت تکریم و احترام معلمان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حسن صادقی‌نسب، امام جمعه گناباد، صبح امروز، یکشنبه 12 اردیبهشت‌ماه در مراسم زنگ سپاس معلم که با حضور فرماندار، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و جمعی از مسؤلان شهرستان گناباد در آموزشگاه محمودیه این شهر برگزار شد، با بیان اینکه همه ما مدیون استادان و معلمان هستیم، بر ضرورت تکریم و احترام معلمان تاکید کرد.
وی به جایگاه رفیع و والای مقام معلم در اسلام اشاره و ابراز کرد: در تعالیم دینی ما، مقام معلم با مقام پدر و مادر انسان برابری می‌کند؛ در حقیقت والدین پدر و مادر جسمانی ما هستند و معلمان و استادان نقش والدین روحانی ما را بر عهده دارند که باید قدرشناس زحمات آن‌ها بود.
امام جمعه گناباد ادامه داد: بی تردید اگر اندیشه‌های والا، تخصص‌های لازم و مهارت‌های سودمند را از استادان و معلمان یاد بگیریم و آن را با تربیت و اخلاق پسندیده همراه کنیم، زندگی خوب و گلشن می‌شود.
پیامبر اعظم(ص) به معلمی خود افتخار می‌کردند
حجت‌الاسلام صادقی‌نسب با اشاره به اینکه خداوند متعال معلم اول بشر است، اظهار کرد: پیامبر اعظم(ص) هم در جاهای مختلف به معلمی خود افتخار می‌کردند و فرمودند:« خدا من را معلم مبعوث کرده است.»
وی، پیشرفت و تمدن و سعادت انسان را مرهون معلمان دانست و گفت: جایگاه معلم به اندازه‌ای است که خاتم‌الانبیاء حضرت محمد(ص) فرمودند:«اِنَّ مُعَلِّمَ الْخَيْرِ يَسْتَغْفِرُ لَهُ دَوابُّ الْاَرضِ وَصِيَتانُ الْبَحْرِ وَكُلُّ ذي رُوحٍ فيِ الْهَواءِ وَجَميعُ اَهْلِ السَّماءِ وَالْاَرْضِ، آموزگاري كه به انسان‌ها نيكي مي‌آموزد، تمام جنبندگان زمين و ماهيان دريا و همه موجودات داراي روح در هوا و تمام اهل آسمان و زمين برايش طلب آمرزش مي كنند.»
توصیه فراوان اسلام نسبت به جایگاه معلمان
وی در تشریح دلایل تاکید و توصیه فراوان اسلام نسبت به جایگاه معلمان تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل مسئله اخلاقی است یعنی اخلاق اسلامی اقتضا می‌کند که معلم و کسی که به ما علم می‌آموزد را تکریم و احترام کنیم.
امام جمعه گناباد ادامه داد: احترام به معلم در فرآیند آموزشی تاثیرگذار است چراکه وقتی دانش‌آموزان و دانشجویان جایگاه والایی برای معلم و استاد خود قائل باشند، مسائل آموزشی و علوم را بهتر یاد می‌گیرند و زمینه فراگیری آموزش‌ها بیشتر می‌شود.
حجت‌الاسلام صادقی‌نسب تاکید کرد: از نظر تربیتی هم وقتی فردی برای استاد و معلم خود احترام قائل شود، سعی می‌کند در رفتار خود تغییر ایجاد کند و با اصلاح رفتار خود، تاثیرپذیری بیشتری خواهد داشت.
وی با اشاره به بیاناتی از امام خمینی(ره) به احترام ویژه ایشان از استادان خود اشاره و تاکید کرد: همه دانش‌آموزان و دانشجویان مسلمان باید سبک زندگی اسلامی را فرا بگیرند و همواره تا آخر عمر، قدردان معلمان و استادان خود باشند.
captcha