پخش اذان مرحوم آقاتی در مجموعه‌های ميراث فرهنگی خراسان رضوی
کد خبر: 3504988
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶

پخش اذان مرحوم آقاتی در مجموعه‌های ميراث فرهنگی خراسان رضوی

گروه اجتماعی: همزمان با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان و با هدف ايجاد فضاي معنوي، اذان دلنشين مرحوم شيخ محمد آقاتی كه در فهرست ميراث معنوی نيز به ثبت رسيده است، در مجموعه‌های ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری خراسان رضوی پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، همزمان با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان و با هدف ايجاد فضاي معنوی، اذان دلنشين مرحوم شيخ محمد آقاتی كه در فهرست ميراث معنوي نيز به ثبت رسيده است، در اداره‌كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ساختمان شماره دو، خانه ملك، اداره ميراث فرهنگی شهرستان مشهد، مجموعه فرهنگی ـ تاريخ توس، نادری و ديگر مجموعه‌های ميراث فرهنگی و تاسيسات گردشگری استان پخش می‌شود.
بنابر این گزارش، اذان مرحوم شيخ محمد آقاتی از نظر لحن، صوت و نوع اجرا در تلفیقی از موسیقی‌های دستگاه شور است و تاکنون نمونه و الگویی از اذان شیخ محمد آقاتی در سطح ملی دیده نشده و بر همين اساس اين اذان دلنشين در لحظات معنوی اذان در اين مجموعه‌ها پخش خواهد شد.
یکی از ویژگی‌های اذان مرحوم  آقاتی فرود آمدن صدای خود در انتهای اذان در درآمد شور است به نحوی که وی لا اله الا الله انتهای اذان را در مرتبه دوم، در درآمد شور به پایان می‌رساند. یعنی اگر شروع و متن اذان در بیات ترک اجرا گردیده صدای خود را به خاستگاه اولیه که همان درآمد است می‌رساند و اذان را در درآمد شور خاتمه می‌دهد.
اذان شيخ محمد آقاتی به شماره 197 در تاریخ بیست و نهم شهریورماه سال 90 شمسی در فهرست میراث معنوی کشور جای گرفته است.
يادآور می‌شود، شیخ محمد آقاتی در سال 1304 خورشیدی در روستای کاهو از توابع گلمکان شهرستان چناران دیده به جهان گشود. وی در سن شانزده سالگی برای تحصیل علوم دینی وارد مدرسه نواب در جوار حرم مطهر رضوی شد. در همان سال اذان‌گویی و مناجات‌خوانی را در مسجد جامع گوهرشاد آغاز کرد، سپس در سال 1327 شمسی به تهران رفت و موذن مسجد امام(ره) شد، در همان زمان نیز همکاری با رادیو را برای اجرای برنامه اذان بهاری شروع کرد و در استودیو رادیو تهران سه بار صدای اذان خود را ضبط کرد. وی سرانجام در سال 1372 شمسی دار فانی را وداع گفت و در آرامستان بهشت زهرا(س) روی در نقاب خاک کشید.
captcha