نمادی از پاکی و سرشت آدمیان در طراحی یازدهمین پوستر نمایشگاه قرآن مشهد
کد خبر: 3505510
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰

نمادی از پاکی و سرشت آدمیان در طراحی یازدهمین پوستر نمایشگاه قرآن مشهد

گروه هنر: طراح پوستر یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد با بیان اینکه رنگ سفید این پوستر نشانه خلوص است، اظهار کرد: سفید بودن کل کار هم، پاکی و سرشت آدم را می‌رساند و به همین خاطر در تصویر پشت زمینه پوستر هم از رنگ سفید استفاده شده است.

محبوبه درودی، طراح پوستر یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص طراحی یازدهمین پوستر نمایشگاه قرآن و عترت مشهد، با اشاره به اینکه چیزی که در طراحی پوستر برای من مهم بود، این که همه عامه مردم آن را درک کنند و دوست داشته باشند، گفت: برایم خیلی اهمیت داشت تا بتوانم محبت و انسی که مردم با قرآن می‌توانند داشته باشند را نشان دهم.
درودی با اشاره به اینکه در این طراحی از فردی استفاده شده که قرآن را در آغوش گرفته است، عنوان کرد: در آغوش گرفتن را به این دلیل آوردم تا دوست داشتن را اول نشان دهم و بعد از کمال و دوست داشتن، گل و و مرغ را می‌بیند که در جلد کتاب و قرآن آمده است.
المان فیروزه به دلیل قرار گرفتن در پایتخت معنوی
طراح پوستر یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد تصریح کرد: طراحی روی جلد که همان گل و مرغ است، شادی و سرور را به نمایش می‌گذارد. انگشتر به کار رفته در طرح، طی جلسات مختلفی نگین آن انتخاب شد چون ما در مشهد هستیم و سنگ فیروزه هم یکی از المان‌های مشهد و خراسان است، به همین خاطر این سنگ انتخاب شد.
وی با اشاره به اینکه خوشنویسی از اهمیت بسیاری برخوردار بود برای همین با تایپوگرافی و نرم‌افزار این کار را انجام ندادم، افزود: بلکه یکی از خوشنویسان، علیرضا صوفی این کار را برای من کتابت کردند. نظر خودشان هم این بود که چون قرآن‌ها در گذشته با خط ثلث بوده، بهتر است از خط ثلث استفاده شود.
درودی عنوان کرد: به دلیل آنکه در طراحی پوستر سال قبل از این خط استفاده نشده از این خط استفاده کردیم و رنگ طلایی قرآن و عترت رنگ اصلی به کار رفته در قرآن است و سبز یشمی هم از نگارگری‎های اصیل ایرانی گرفته شده است.
سفیدی نماد پاکی
وی با بیان اینکه رنگ سفید نشانه خلوص است، اظهار کرد: سفید بودن کل کار هم، پاکی و سرشت آدم را می‌رساند و به همین خاطر در تصویر پشت زمینه پوستر هم از رنگ سفید استفاده شده است.
درودی با اشاره به مهر خاتم امام رضا(ع) در طراحی پوستر بیان کرد: این نقش نشان می‌دهد که این نمایشگاه در مشهد برگزار می‌شود، به همین خاطر از مهر خاتم امام رضا(ع) استفاده کردیم تا نشان دهیم مشهد میزبان این نمایشگاه است.
طراح پوستر یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد با اشاره به اینکه قداست گنبد و بارگاه بسیار است و از آنجا که در بیشتر المان‌های مذهبی از آن استفاده می‌شود، از آن استفاده نکردم، عنوان کرد: نمی‌خواستم از گنبد و بارگاه استفاده کنم و در این کار نمی‌شد ارزش و معنویت گنبد و بارگاه را نشان دهم.
درودی ادامه داد: برای من تأثیرگذاری اثر و کسی که کار را می‌بیند، متوجه زیبایی و معنویت اثر شود بسیار مهم بود به همین خاطر طراحی آسمان در انتهای پوستر هم نماد ابر و آسمان، نماد آسمانی و اوج خلوص و پاکی فرد را نشان می‌دهد.
captcha