کارشکنی آیسسکو در مورد شورای مشهد 2017 به دلیل دخالت آل سعود
کد خبر: 3511458
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵
حجت‌الاسلام امینیان بیان کرد:

کارشکنی آیسسکو در مورد شورای مشهد 2017 به دلیل دخالت آل سعود

گروه اجتماعی: دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری پایتخت فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مدیرکل آیسسکو از منسوبان به خاندان آل سعود و عربستانی است اما به جمهوری اسلامی علاقه‌مند است، گفت: با این حال وی به خاطر عربستان ملاحظاتی می‌کند و نمی‌تواند همه کارهایی را که می‌خواهد، به انجام برساند، لذا با توجه به تحولاتی که در سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان همکاری اسلامی پیش آمد و اجلاسی که در ترکیه بود؛ سفر وی به تهران که قرار بود ماه می صورت گیرد، لغو شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حسن امینیان، دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری پایتخت فرهنگ اسلامی در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی پایتخت فرهنگی جهان اسلام، مشهد 2017 که ظهر امروز، 9 تیرماه در سالن جلسات استاندار خراسان رضوی برگزار شد،با بیان اینکه قرار بود این جلسه در تهران و با حضور وزیر برگزار شود اظهار کرد: امیدواریم نشست شورای عالی سیاستگذاری بعد از ماه مبارک رمضان با حضور وزیر برگزار شود.
وی ادامه داد: انتظارات شورای عالی سیاستگذاری و ستاد استانی پایتخت فرهنگی جهان اسلام از هیئت دولت تقدیم شود و با حضور استاندار محترم در جلسه هیئت دولت ارائه شود.
دبیر شورای سیاست‌گذاری پایتخت فرهنگ اسلامی با اشاره به مذاکرات استاندار خراسان رضوی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در هفتم تیرماه یعنی دو روز قبل، نامه‌ای به محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور ارسال شد که وقتی را اختصاص دهند و مباحث مربوطه در هیئت دولت مطرح شود؛ منتهی فرمودند باید گزارشی داشته باشیم که به صورت منظم و فشرده پایتخت فرهنگی و عناوین و خروجی کارهایی که باید صورت گیرد، تبیین شود.
انتقال برخی رویدادها، همایش‌ها، برنامه‌ها و ... از تهران به مشهد دومین مصوبه نشست چهارم بود که حجت‌الاسلام امینیان در این باره اضافه کرد: این مصوبه نیز هم از طریق دبیرخانه استانی و هم از طریق استاندار خراسان رضوی اقدام شده و به سازمان‌ها ابلاغ شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه رویداد بین‌المللی سال 2017 فرصتی برای توجه جهان اسلام به شهر مقدس مشهد و جمهوری اسلامی است، اضافه کرد: بر همین اساس تمام مراحل برنامه‌های مشهد 2017 باید در شورای عالی تصویب شود که این کار صورت گرفته است.
حجت‌الاسلام امینیان در ادامه بیان مصوبات نشست چهارم شورای عالی سیاستگذاری مشهد 2017 اظهار کرد: مقرر شد تاریخ مراسم افتتاحیه، اختتامیه با سازمان آیسسکو هماهنگی شود؛ من خودم دو یا سه بار با آیسسکو تلفنی صحبت کردم که قرار شد عثمان التویجری، مدیرکل آیسسکو به تهران بیایند اما با توجه به تحولات خاورمیانه وی نیامد و به تاریخ دیگری موکول شد اما ما برنامه‌ها را تلفنی به التویجری گفتیم و قرار شد افتتاحیه در دی‌‌ماه برگزار شود.
دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری پایتخت فرهنگ اسلام در همین راستا اضافه کرد: با سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز صحبت کردیم تا فشرده برنامه‌های مهم در طول سال و به ویژه افتتاحیه برای ارسال به مدیرکل آیسسکو به تصویب برسد و به وی بگوییم که خودشان و یا کسی از طرف آنها در مراسم افتتاحیه شرکت کنند؛ متن مصوبات تهیه شده اما باز هم نیاز به کار بیشتر دارد تا برنامه‌ها منسجم‌تر و جذاب‌تر شود.
حجت‌الاسلام امینیان با بیان اینکه مدیرکل آیسسکو از منسوبان به خاندان آل سعود و عربستانی است، افزود: گر چه وی به جمهوری اسلامی علاقه‌مند است اما به خاطر عربستان ملاحظاتی می‌کند و نمی‌تواند همه کارهایی را که می‌خواهد؛ انجام دهد، به همین دلیل هم رسما اعلام کرد که از طریق کمیسیون ملی آیسسکو در ماه می به تهران می‌آید اما بعد با توجه به تحولاتی که در سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان همکاری اسلامی پیش آمد و اجلاسی که در ترکیه بود؛ سفرش را لغو کرد.
وی با بیان اینکه مشهد 2017 فرصتی است که با مصوبات سازمان همکاری اسلامی و آیسسکو نصیب جمهوری اسلامی شده است، اضافه کرد: ما کاری با شخص عثمان التویجری نداریم مهم سازمان آیسسکو است؛ حال باید ببینیم تا زمان برگزاری اجلاس چه خواهد شد؛ ما برنامه‌ها و گزارش‌هایمان را ارائه می‌دهیم و آن‌ها نیز کار خودشان را انجام می‌دهند و حتما شرکت خواهند کرد.
حجت‌الاسلام امینیان در پایان سخنانش در رابطه با آخرین مصوبات نشست چهارم شورای سیاستگذاری مشهد 2017 نیز عنوان کرد: تنظیم تمامی برنامه‌های مصوب به نحوی که براساس امکانات و منابع موجود باشد، ششمین مصوبه است؛ همچنین مقرر شد که به منظور ارائه گزارش به دولت و تامین اعتبار برنامه‌های مشهد 2017 از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور هماهنگی شود که این مورد نیز انجام شده و در همین راستا نامه‌اش به دست معاون رئیس جمهور رسیده که برنامه‌های ستاد فرهنگی، عمرانی و شهری در جلسه‌ای که با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار خواهد شد؛ بررسی می‌شود.

captcha