کد خبر: 3535437
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
حجت‌الاسلام والمسلمین اکبرنژاد:

عزاداری‌ها باید به منظور پاسداشت اهداف قیام امام حسین(ع) باشد

گروه اندیشه: رئیس مؤسسه فقاهت و تمدن‌سازی اسلامی در رابطه با آسیب‌شناسی عزاداری عاشورا گفت: عزاداری‌ها باید به منظور احیای هدف امام حسین(ع) و استخراج اهداف قیام صورت گیرد و در جامعه نیز اثر اصلاحی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد، رئیس مؤسسه فقاهت و تمدن‌سازی اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با آسیب‌شناسی عزاداری عاشورا اظهار کرد: در ابتدا باید گفت ما برای این‌که در کاری ارزیابی و قضاوت درستی داشته باشیم، قبل از هر چیزی باید به هدف کاری که می‌خواهیم انجام دهیم توجه کنیم و هدف را ملاک تحلیل خود قرار دهیم و برای هر کاری باید به‌دنبال نیروی مناسب آن کار باشیم.

رئیس مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی‌ افزود: حال اولین سؤال این است که اساسا چرا عزاداری می‌کنیم و چرا بعد از گذشت 14 قرن از آن ماجرا برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنیم در حالی که همانند این ماجرا اتفاقات زیادی پدید آمده است و آن اتفافات هم کمتر از واقعه عاشورا نبوده است.

وی بیان کرد: برای پاسخ به این سؤال باید چند نکته را بیان کرد؛ دلیل اول این است که هدف امام حسین(ع) یک هدف متعالی بود، یعنی برای ما انسان‌ها بیشتر از شهادت امام حسین(ع)، دلیل به شهادت رسیدن آن حضرت مهم است، اگر امام حسین(ع) برای مال دنیا قیام می‌کرد، آیا ما در این زمان حاضر بودیم که برای امام حسین(ع) عزاداری کنیم؟

اکبر نژاد گفت: وقتی که قبول داریم امام حسین(ع) برای هدفی پاک جان خود را فدا کرده و مظلوم واقع شده است این سمت و سوی عزاداری ما را واضح می‌کند، بنابراین باید عزاداری ما پاک و واضح و به گونه‌ای باشد که هدف از قیام امام حسین(ع) از آن استخراج شود و منش و اخلاق امام حسین(ع) در عزاداری‌ها ترویج شود.

رئیس مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی افزود: منش و اخلاق امام حسین(ع) در نامه‌ای که به برادر خود نوشتند مشهود است که می‌فرمایند: من برای مال دنیا قیام نکردم، بلکه من برای اصلاح امت جدم قیام کردم و امام حسین(ع) در این نامه بیان می‌کنند جامعه‌ای که من در آن زندگی می‌کنم دچار انحرافاتی شده است و این جامعه از سنت پیامبر اسلام فاصله گرفته و من برای این قیام می‌کنم که در برابر منکری همانند یزید سکوت نکرده باشم.

اکبرنژاد ادامه داد: بنابراین وقتی که هدف این شد باید عزاداری‌ها این موضوع را برجسته کنند و یاد خدا در آن تقویت شود و انحرافات جامعه اصلاح شود و در جامعه اثر اصلاحی داشته باشد، چرا که قیام امام حسین(ع) اثر اصلاحی داشت.

وی عنون کرد: اگر بخواهیم نگاهی به عزاداری‌‌ها در زمان حال داشته باشیم، معنا ندارد که عزاداری‌ها سکولار باشد، یعنی ما به سمتی حرکت کنیم که نهادهای مذهبی را از نهادهای قدرت جدا کنیم و بانیان برگزار کننده مراسم عزاداری این نکته را بیان کنند که هدف ما فقط عزاداری برای امام حسین(ع) است و کاری به تقویت حکومت اسلامی نداریم و این یک انحراف است چون اساسا قیام امام حسین(ع) یک حرکت سیاسی بود، بنابراین عزاداری باید محل تقویت حکومت اسلامی باشد، چون امام حسین(ع) برای تشکیل حکومت اسلامی به شهادت رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبرنژاد افزود: مبحث دیگری که بیان کننده منش امام حسین(ع) است، این است که امام حسین(ع) طبق مقررات باید روز نهم(تاسوعا) به جنگ با یزید می‌رفت، اما برادر خود حضرت اباالفضل العباس(ع) را فرستادند که از آن‌ها یک روز فرصت بخواهد برای اینکه‌ به راز و نیاز با خداوند بپردازند.

وی ادامه داد: حال سؤال این است، امام حسین(ع) که برای اصلاح امت جد خود به شهادت رسید، آیا می‌توان از امام حسین(ع) محملی برای اباحه‌گری ساخت؟ یعنی این‌که مثلا ما امام حسین(ع) دستاویزی برای جسارت برگناه شود و این‌که گناه انجام دهیم و بگوییم با ریختن اشک برای اباعبدالله همه گناهان محو خواهد شد.

اکبر نژاد اظهار کرد: آیا این حرف قابل پذیرش است که با گریه برای کسی که به منظور دین‌داری به شهادت رسیده بی‌دینی انجام شود، در حالی که در قرآن آمده است خداوند اعمال صالح را از انسان‌های خدا ترس قبول می‌کند و همه ثواب‌هایی که برای اباعبدالله گفته شده مشروط به تقوا است.

رئیس مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی اضافه کرد: مکتب امام حسین(ع) مکتب پاکی‌هاست و کسی که وارد این مکتب می‌شود باید رنگ و بوی امام حسین(ع) را به خود بگیرد و این موضوع مصداق حدیثی است که امام صادق (ع) می‌فرمایند: یک فردی که وارد مکتب امام حسین(ع) می‌شود و رنگ و بوی امام حسین(ع) را دارد باید مردم را به سوی امام حسین دعوت کند، نه این‌که این موضوع را به زبان بیاورد بلکه با رفتار خود باعث آن شود که مردم از این رفتار حسینی لذت ببرند.

وی در پایان گفت: مبحث پایانی که از این موضوع احساس خطر در عزاداری‌ها می‌شود، بحث غلو است، یعنی ما یک فضیلتی را به‌ اهل بیت (ع) نسبت دهیم و هیچ دلیلی از عقل و بیانات خود آن‌ها و قرآن نداشته باشیم. چراکه‌ اهل بیت غلو را لعن کرده‌اند و آن را بدتر از هر نجسی دانسته‌اند و کسانی که غلو می‌کنند خنجری بر قلب مبارک امام حسین(ع) می‌زنند و ندانسته بدتر از لشکر یزید و عمر سعد عمل می‌کنند، زیرا آن‌ها جان مردم را می‌گرفتند، اما این افراد عقاید مردم را از آن‌ها می‌گیرند و این خطر بسیار بزرگی است که در ایام عزاداری اباعبدالله این موضوع باید رعایت شود و افراد در صورت مشاهده این‌ موارد باید به شدت با آن  برخورد کنند.

captcha