برپایی نمایشگاه عاشورایی «کعبه می‌گوید حسین(ع)» در سبزوار
کد خبر: 3537141
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۴

برپایی نمایشگاه عاشورایی «کعبه می‌گوید حسین(ع)» در سبزوار

گروه هنر: همزمان با ایام ماه محرم نمایشگاه عاشورایی «کعبه می‌گوید حسین(ع)» جهت آشنایی با سرگذشت بخش‌هایی از حوادث کربلا در خانه سالمندان «مادر» سبزوار برپا شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همزمان با ماه محرم، به نمایشگاهی در خانه سالمندان «مادر» سبزوار پای می‌گذارم که بر سر در ورودی آن آیه ۸۰ سوره الاسراء نوشته شده «وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا.و بگو پروردگارا مرا در هر كاری به طرز درست داخل كن و به طرز درست‏ خارج ساز و از جانب خود براى من تسلطى يارى‏ بخش قرار ده». وقتی از زیر آن عبور می‌کنید به شعری می‌رسید که نوشته شده است: «در خلوت دل محرم راز است حسین(ع)/ بر خلق زمانه چاره ساز است حسین(ع)/ غافل مشو از سلام او وقت نماز/ چون کشته احیاء نماز است حسین(ع)».
از مکه تا کربلا با کاروان حسینی
جلوتر می‌روم چشمم به خانه کعبه می‌افتد، خانه‌ امن الهی که سید و سالار شهیدان برای حفظ حرمتش از آنجا بیرون آمد تا یزیدیان حرمت این خانه امن الهی را به خاطر ماندن او نشکنند و خون او را در خانه امن الهی نریزند.
از مکه تا کربلا با کاروان حسینی
خانه امنی که یزیدیان ثابت کردند برایش هیچ حرمتی قائل نیستند و بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانش در کربلا، در زمان درگیری با زبیریان با منجنیق و سنگ آنرا به آتش کشیدند.
از مکه تا کربلا با کاروان حسینی
ندای«لبیک اللهم لبیک لبیک لا شریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک و الملک لا شریک لک لبیک» آرام در کنار ماکت کعبه به گوش می‌رسد و دل را روانه مسجدالحرام می‌کند جایی که امسال آل سعود مانع زیارت حجاج ایرانی شدند و دل‌ها را در آرزوی زیارت نگه‌داشته‌اند.
دل کندن از کعبه سخت است اما مسیرم را ادامه می‌دهم و از روی فلش به سمت قربانگاه می‌روم، قربانگاهی که حضرت ابراهیم(ع) در آن گوسفند قربانی کردند و حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) به خاطر حفظ حرم امن الهی، بهترین‌های خودش را به قربانگاه کربلا برد.
از مکه تا کربلا با کاروان حسینی
به غرفه‌ای می‌رسم که سند مظلومیت سیدالشهدا(ع) در آن به تصویر کشیده شده است، سند حقانیت و مظلومیتی که هیچ انسانی در دنیا نمی‌تواند آنرا انکار کند، کشته شدن حضرت علی‌اصغر(ع) شش ماهه بر روی دستان مبارک امام حسین(ع)  یکی از جانسوزترین صحنه‌های کربلا است و هر ساله مراسم شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه محرم به یاد آن شهید خردسال برگزار می‌شود.
از مکه تا کربلا با کاروان حسینی
به نهر فرات می‌رسم به مکانی که حضرت عباس(ع) آب برای کودکان و اهل خیمه سومین امام شیعیان(ع) برداشته و در نزدیکی آن دستان مبارکش را قطع کردند تا آب به خیمه‌ها نرسد.
از مکه تا کربلا با کاروان حسینی
با ادامه مسیر در نمایشگاه به قتل‌گاه حسین(ع) و یاران با وفایش می‌روم به نقطه‌ای که به یاد 72 شهید کربلا هفت علم برپا کرده‌اند و ذوالجناح را در کنار فرشتگان و پرندگان آسمانی به تصویر کشیده‌اند، مکانی که در کنار آن آیه هشت سوره بینه نوشته شده است.«جَزاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِکَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ؛  پاداش آنان نعمت های بهشتی و خشنودی خداوند است.».
از مکه تا کربلا با کاروان حسینی
به تصویر کشیدن بخشی از وقایع کربلا با شهادت 72 تن از اهل بیت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) به دست شقی‌ترین افراد دنیا از دیگر بخش‌های نمایشگاه است و در بخش بعدی اسارت حضرت امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به تصویر در آمده است، تصویری که زبان گویایی دارد و از درد و رنج سفر و از سختی راه در اسارت دشمن حکایت می‌کند.
از مکه تا کربلا با کاروان حسینی
در قسمت آخر این نمایشگاه، هفت غرفه‌ از کاروان اسرا وقتی به شام می‌رسند، در خرابه شام تصویر سر بریده حضرت امام حسین(ع) در حالی که حضرت رقیه(س) در کنار آن نشسته است نمایش داده می‌شود و پایان بخش این نمایشگاه دعا برای ظهور حضرت مهدی(عج) است که نشان می‌دهد هنوز راه امامت و راه ائمه اطهار(ع) و نسل آنها ادامه دارد و همه ما چشم انتظار روزی هستیم که مهدی آل محمد(ع) ظهور کند.
از مکه تا کربلا با کاروان حسینی
یادآور می‌شود، نمایشگاه عاشورایی «کعبه می‌گوید حسین(ع)» هر روز از ساعت 9 صبح تا 12 و عصرها از ساعت 16 تا 20 در خانه سالمندان «مادر»،  واقع در نزدیکی ساختمان بیمه تامین اجتماعی سبزوار تا پایان ماه محرم دائر است.
علی اکبر ملکی
captcha