حضور بدون ثبت‌نام در آزمون کتبی طرح حفظ
کد خبر: 3575288
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
پیگیری یک موضوع/

حضور بدون ثبت‌نام در آزمون کتبی طرح حفظ

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول ستاد طرح تربیت حافظان قرآن کریم اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، درخصوص تعداد نفراتی که بدون ثبت‌نام در آزمون کتبی طرح تربیت حافظان در مشهد شرکت کرده بودند و حواشی این آزمون، پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، پنجمین آزمون کتبی طرح تربیت حافظان قرآن کریم همزمان با سراسر کشور، در حالی پنجشنبه، ۲۸ بهمن‌ماه، در سالن پایانه معراج مشهد، با حضور پرشور سه‌هزار نفری شرکت‌کنندگان، برگزار شد که با حاشیه‌های مختلفی همراه بود.
دیر رسیدن برخی از متسابقان به محل آزمون و ماندن پشت درب‌های بسته، گرفتن کارت ورود به جلسه لحظاتی قبل از برگزاری آزمون، دریافت پیامک‌هایی از سوی برخی متسابقان که حاوی آدرس دیگری برای آزمون بود، حضور تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر از تعداد پیش‌بینی و بی‌نظمی در زمان حضور در سالن آزمون از جمله مواردی بود که در خبر «گزارش ایکنا از بزرگترین رویداد حفظ قرآن در پایتخت معنوی ایران» به آن‌ها اشاره شد.
برای رسیدن به پاسخ مناسب در مورد مسائل پیش آمده در این مسابقات به سراغ جعفر حسینی، مسئول ستاد تربیت حافظان قرآن اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی رفتیم تا جزئیات و چرایی رخدادن این موضوعات را از وی جویا شویم.
ماجرای مهمان‌های ناخوانده در آزمون کتبی حفظ قرآن/ اوقاف پاسخ می‌دهد
وی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه شرکت‌کنندگان باقی‌مانده پشت درب ورودی که دیر به محل آزمون رسیده و خواستار حضور در جلسه بودند، در نهایت در نمازخانه محل برگزاری مسابقات مستقر شدند و آزمون شرکت کردند، گفت: در مجموع همه متقاضیان در آزمون حضور یافتند و همه افراد را در سالن جای دادیم.
وی در ادامه ابراز کرد: اطلاع‌رسانی به متسابقان و نصب بنر در سطح شهر از جانب اوقاف صورت گرفته است، ولی انگار ارسال پیامک ناحیه حمزه‌، به برخی متسابقان که حاوی آدرس و ساعت اشتباه بوده، عده‌ای را دچار مشکل کرده‌ است.
وی بیان کرد: در کارت‌های ورود به جلسه که افراد پیش از روز آزمون، مؤظف به دریافت آن بودند، ذکر شده بود که نیم ساعت قبل از برگزاری آزمون در محل حاضر شوند، همچنین برآورد ما 2 هزار و 500 الی 3 هزار شرکت‌کننده بود اما گویا عده‌ای به دوستان خود نیز خبر داده بودند که در بخش حفظ موضوعی می‌توانند در این آزمون حاضر شوند که با این شرایط، در نهایت همه در آزمون شرکت کردند.
ماجرای مهمان‌های ناخوانده در آزمون کتبی حفظ قرآن/ اوقاف پاسخ می‌دهد
وی در تبیین این مسئله، عنوان کرد: طرح حفظ که امسال در دو بخش و سه رشته برگزار شد، شامل حفظ ترتیبی با 8 رشته و حفظ موضوعی بود که برای حفظ موضوعی کلاس‌های خصوصی نداشتیم و امسال 15 هزار کتابچه حفظ موضوعی چاپ کردیم و تفاهم‌نامه‌ای با سپاه بستیم که طی آن قرار شد در حلقه‌های صالحین این کتابچه‌ها توضیح و تدریس شود و ما آزمون آن را برگزار کنیم.
حسینی مطرح کرد: بیش از 4 هزار و قریب به 5 هزار کتابچه در مشهد توزیع شد و سپاه اسامی 3  هزار نفر را به عنوان ثبت‌نام‌کنندگان در این بخش، به ما اعلام کرد و ما با ‌تک‌تک این سه هزار نفر تماس گرفتیم و به پیامک بسنده نکردیم.
آمادگی اوقاف برای آزمون هزار و 200 شرکت‌کننده در بخش حفظ موضوعی
مسئول ستاد تربیت حافظان قرآن اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، ادامه داد: طی این تماس تلفنی، از این سه‌هزار نفر، هزار نفر برای حضور در آزمون اعلام آمادگی کردند و بقیه گفتند ما نخوانده‌ایم، با این وجود، ما برای احتیاط، پیش‌بینی هزار و 200 نفر برای آزمون را در نظر داشتیم.
ماجرای مهمان‌های ناخوانده در آزمون کتبی حفظ قرآن/ اوقاف پاسخ می‌دهد
وی بیان کرد: وقتی اسامی دقیق افراد را برای سپاه فرستادیم که برای آن‌ها پیامک بفرستند، از ما پرسیدند که شاید اسامی برخی افرادِ زیر گروه صالحین، غیر از این هزار نفر، در سامانه پیامکی باشند، پیامک را برای همه بفرستیم که اگر آماده بودند آزمون بدهند؟ که این مسئله با مخالفت ما مواجه شد، چرا که اگر این یک آزمون عمومی بود، به همه پیامک می‌دادیم اما این مسئله علاوه بر اینکه روی کیفیت آزمون اثرگذار است، نیازمند تدابیری چون صندلی، سوالات و پذیرایی و ... است.
حسینی افزود: دوستان سپاه هم نفرستادند و برای همان هزار نفر پیامک را ارسال کردند و ما خیال‌مان راحت بود که هزار و 200 برگه آزمون پیش‌بینی کرده‌ایم و بقیه هم که در بخش حفظ ترتیبی بودند، چون قبلا آزمون شفاهی‌شان برگزار شده بود و کارت ورود به جلسه خود را دریافت کرده بودند، مشکلی ایجاد نمی‌شد.
تغییر مکان آزمون اطلاع‌رسانی شد
مسئول ستاد تربیت حافظان قرآن اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، اظهار کرد: البته امسال چون در ابتدا قرار بود آزمون در مجتمع آیه‌ها برگزار شود ولی به خاطر تعمیرات آن مکان، محل آزمون به پایانه معراج تغییر یافت، به شرکت‌کنندگان بخش حفظ ترتیبی که مکان ذکر شده در کارتشان مجتمع آیه‌ها بود، پیامک دادیم که محل برگزاری آزمون پایانه معراج است.
وی با بیان اینکه در فضاسازی شهری هم محل جدید اطلاع‌رسانی و در اکثر مکان‌ها این بنرها نصب شده بود، بیان کرد: اما بسیاری از متسابقان دقت لازم را نکردند و با ذهنیتی که داشتند، گفتند به ما کارت داده و گفتند به مجتمع آیه‌ها بروید، ولی باز هم فکر نمی‌کنم تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان بخش ترتیبی، به مجتمع آیه‌ها رفته باشند و در این خصوص، زیاد مشکل نداشتیم.
ماجرای مهمان‌های ناخوانده در آزمون کتبی حفظ قرآن/ اوقاف پاسخ می‌دهد
بازارسال پیامک‌ها، مشکل‌ساز شد
حسینی اعلام کرد: در این مسئله، خود پایگاه‌ها و برخی حلقه‌ها، پیامکی که دوستانِ سپاه فرستادند را برای بقیه فرستادند و فکر کردند این یک برنامه عمومی است و مشکلی که به وجود آمد برای این قضیه بود که برخی پیامک سپاه را برای دوستانشان بازارسال کرده بودند و از جانب سامانه پیامکی ما نبود.
مسئول ستاد تربیت حافظان قرآن اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، درخصوص توزیع کارت ورود به جلسه نیز عنوان کرد: ما کارت ورود به جلسه را قبلا توزیع کرده بودیم و تنها برای یک عده محدود پیش‌بینی شده بود که در هنگام آزمون ممکن است کارت نداشته باشند و برای همین در محل برگزاری آزمون هم کارت به سرعت صادر و ارائه شد.
اطلاعات دقیقی برای برگزاری آزمونِ شفاهیِ موضوعی نداشتیم
وی افزود: ما به شرکت‌کنندگان بخش ترتیبی اعلام کردیم که اگر در آزمون شفاهی شرکت نکنید، حق شرکت در آزمون کتبی را ندارید، اما چون آمار دقیقی از آزمون شفاهی بخش حفظ موضوعی نداشتیم، نتوانستیم پیش از آزمون کتبی، این آزمون را برگزار کنیم و خود حلقه‌های صالحین اطلاعات درستی نداشتند و به ما ندادند.
حسینی با بیان اینکه ما اگر اطلاعات درستی داشتیم، آزمون شفاهی بخش موضوعی را هم اول می‌گرفتیم، به نظم این مسابقات در دوره‌‌های گذشته اشاره و بیان کرد: در سال‌های گذشته هم این مسابقات بدون اتفاقات و حاشیه‌های این‌‌چنینی برگزار شد.
ماجرای مهمان‌های ناخوانده در آزمون کتبی حفظ قرآن/ اوقاف پاسخ می‌دهد
تقاضای شرکت‌کنندگانی که کارت نداشتند/ وقتی ناهماهنگی حاشیه‌ساز می‌شود
مسئول ستاد تربیت حافظان قرآن اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، درخصوص دلایل پذیرش متقاضیان بدون کارت و ارائه کارت به این افراد در ساعات پیش از آزمون، تبیین کرد: امسال حتی این مقاومت هم از جانب ریاست بود که کسانی که کارت نگرفتند و تازه برای گرفتن کارت آمده‌اند، به جلسه آزمون نیایند، اما وقتی یک هجم بالایی آمدند، آقای شریعتی، مسئول دارالقرآن سپاه با من صحبت کردند که یک کاری کنید و مدیرکل اوقاف دستور دادند که کار قرآنی است و برای همین همه افراد برای ورود به سالن پذیرفته شدند.
وی ادامه داد: حتی ممکن بود افرادی که زودتر آمده‌اند و بدون هماهنگی قبلی کارت گرفته‌اند به داخل سالن آمده باشند و افرادی که کارت داشتند و حق‌شان بود، پشت در سالن مانده باشند؛ مضاف بر اینکه برخی افراد جریان درست را نمی‌گویند و شاید برای توجیه حرف خود اذعان می‌کنند که ما اشتباهی به فلان مکان رفته‌ایم و در آن زمان، افراد دیگر هم برای اینکه بتوانند وارد بشوند، از همین دستاویز استفاده کنند.
حسینی ابراز کرد: بحث ترتیبی‌ها که آزمون شفاهی داده و کارت‌شان را دریافت کرده بودند، مشخص بود اما در مورد بحث موضوعی‌ها، یک بازه زمانی برای مراجعه به اداره و دریافت کارت اعلام کردیم که آمار دقیق‌تری داشته باشیم. اما خب یک عده‌ای نیامدند، و در روز آزمون با استناد به آن پیامک آمدند.
وی ادامه داد: ما ارائه کارت‌ در محل را برای افراد استثنائی گذاشته بودیم اما دوستان با هجمی مواجه شدند و اگر کارت نمی‌دادند، آن موقع حرف‌های نامناسبی که به ما زدند را به آن‌ها می‌زدند کما اینکه برای دریافت کارت، بحث هم شده بود و متأسفانه اگر آن‌ها را به سالن راه نمی‌دادیم، ممکن بود کار به جاهایی که نباید، می‌کشید.
ماجرای مهمان‌های ناخوانده در آزمون کتبی حفظ قرآن/ اوقاف پاسخ می‌دهد
در بخش موضوعی، اسامی دست سپاه بود/ باید محل آزمون ترتیبی و موضوعی جدا می‌شد
مسئول ستاد تربیت حافظان قرآن اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، بیان کرد: در بخش حفظ ترتیبی، ما لیست داشتیم و اسامی مشخص بود، اما در بخش موضوعی، همه چیز دست سپاه بود و خودمان هم بی‌اطلاع بودیم. البته اگر می‌دانستیم چنین اتفاقی می‌افتد، حتما مکان موضوعی را با ترتیبی جدا می‌کردیم، همانطور که بعضی از شهرستان‌ها مانند نیشابور چنین کردند و دچار مشکل هم نشدند.
وی مطرح کرد: برآورد ما این تعداد شرکت‌کننده نبود، زیرا نزدیک سه هفته بود که همکاران ما با سه هزار نفر تماس می‌گرفتند تا با این مسئله مواجه نشویم اما در آخر هم فردی نشان می‌دهد که ساعت 7 صبح برایش پیامک آمده که آزمون ساعت 9 صبح است.
اعلام کرده بودیم که نیم ساعت قبل از آزمون در محل برگزاری حضور یابند
حسینی افزود: از طرفی پشت کارت‌های ورود به جلسه درج شده است که همراه داشتن این کارت الزامی است و نیم ساعت قبل آزمون یعنی 8:30 در بسته می‌شود و باید در محل حاضر باشند، اما برخی افراد تازه ساعت 10 جلوی درب ورودی به محل آزمون سروصدا می‌کنند و بعد هم می‌گویند که ما از ساعت 8:30 در صف آزمون بودیم و من نمی‌توانم باور کنم که از 8:30 در صف باشند، چون تا ساعت 9:30 درب سالن باز بود و خودم رفت‌وآمد را می‌دیدم.
ماجرای مهمان‌های ناخوانده در آزمون کتبی حفظ قرآن/ اوقاف پاسخ می‌دهد
وی ابراز کرد: آزمون شفاهی بخش حفظ ترتیبی در بازه 17 تا 24 بهمن در پنج پایگاه سطح شهر مشهد برگزار شد، البته در این مدت چون با بارش برف مواجه بودیم، برخی نتوانستند حضور یابند، با وجود این امر بازهم فشار کار را به دوستان زیاد کردیم و گفتیم افرادی که در آن ایام با توجه به یخبندان نتوانستند حضور یابند را پذیرش کنید.
اگر اطلاع‌رسانی پیامکی سلیقه‌ای نبود، مشکلی پیش نمی‌آمد/ باید کل بخش موضوعی را به سپاه محول می‌کردیم
حسینی بیان کرد: البته نمی‌خواهم بگویم که از بین آن دو هزار نفر، حتی 20 مورد هم اشکال نداشتیم، اما آن برنامه از طرف ما برنامه‌ریزی شده بود و آزمون موضوعی هم حتی اگر طبق همان پیامک هزار نفری بود و آن اطلاع‌رسانی‌ها بعدی نمی‌شد، مشکلی پیش نمی‌آمد.
مسئول ستاد تربیت حافظان قرآن اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در پایان عنوان کرد: متاسفانه عده‌ای طبق سلایق خودشان اطلاع‌رسانی کردند و اگر ما این را جدا می‌کردیم و به سپاه می‌سپردیم، این مسائل پیش نمی‌آمد و درخصوص آمار شرکت‌کنندگان در بخش موضوعی، تفکیک نکردیم و هنوز آمار نداریم اما خیلی بیشتر از پیش‌بینی هزار و 200 تایی ما بود.
captcha