ثبت‌نام بیش از ۳۰ هزار نفر متقاضی عتبات دانشگاهیان طی 3 روز/ برنامه‌های قرآنی کاروان‌ها
کد خبر: 3614964
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
حجت‌الاسلام فقیهی خبر داد:

ثبت‌نام بیش از ۳۰ هزار نفر متقاضی عتبات دانشگاهیان طی 3 روز/ برنامه‌های قرآنی کاروان‌ها

گروه دانشگاه: رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در نشست خبری صبح امروز ضمن تشریح برنامه‌های قرآنی ستاد عتبات برای زائران دانشگاهی، اظهار کرد: تا صبح امروز بیش از ۳۰ هزار نفر در هفدهمین دوره عتبات دانشگاهیان ثبت‌نام کرده‌اند و اعزام دانشجویان از ۱۵ مردادماه آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)،‌ نشست خبری ثبت‌نام هفدهمین دوره عتبات دانشگاهیان با شعار «تفکر فاطمی، اقدام حسینی»، صبح امروز،‌ ۱۲ تیرماه در محل ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی،‌ رئیس ستاد عمره و عتبات عالیات دانشگاهیان و محمد زارع، معاون اجرایی و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان سخنرانان این جلسه بودند.

ثبت‌نام بیش از ۳۰ هزار نفر متقاضی عتبات دانشگاهیان طی 3 روز/ برنامه‌های قرآنی کاروان‌ها

تشریح دوره شانزدهم عتبات دانشگاهیان

حجت‌الاسلام فقیهی با ارائه گزارشی از شانزدهمین دوره عتبات دانشگاهیان، عنوان کرد: در دوره شانزدهم، بعد از اعلام شروع نام‌نویسی، بیش از 88 هزار نفر ثبت‌نام کردند و پس از قرعه‌کشی 14 هزار نفر به عتبات اعزام شدند، در این دوره 51 درصد دانشجویان متاهل حضور داشتند و مابقی افراد از دانشجویان مجرد و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بودند. همچنین 51.5 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی، 25.9 درصد از میان دانشجویان کارشناسی ارشد و 7.7 درصد نیز دانشجویان دوره دکتری بودند.

فقیهی گفت: در دوره پیشین چند کاروان از دانشجویان ایرانی خارج کشور و نیز چند کاروان از دانشجویان معرفی شده از سوی بنیاد ملی نخبگان و نیز کاروان‌هایی از میان اساتید هیئت علمی دانشگاه‌ها حضور داشتند.

ماه عسل دانشجویی در قالب سفر به عتبات

وی افزود: طی سفر دوره شانزدهم سوالی از دانشجویان حاضر در عتبات عالیات پرسیده شد مبنی بر اینکه آیا این سفر اولین سفر دوران متاهلی شما و یا همان ماه عسل شماست؟ که حدود 26 درصد دانشجویان حاضر در عتبات اعلام کردند این سفر مصادف با مراسم عروسی و یا ماه عسل آنهاست.

فقیهی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی دوره پیشین،‌ ادامه داد: دوره شانزدهم یکی از دوره‌های پربار و موفق بود و برنامه‌های متعددی طی دوره شانزدهم دنبال شد، از جمله برگزاری مسابقات مختلفی همچون مسابقه مکتوب کتابخوانی که بیش از 5 هزار نفر در آن شرکت کردند. همچنین طرح زیارت نیابتی دیگر برنامه‌ای بود که طی آن هر دانشجو هنگام تشرف به عتبات به جای 30 نفر دیگر زیارت می‌کرد. به دانشجویان اعلام کرده بودیم وای فای هتل‌ها قطع است و اینجا وای فای امام حسین(ع) فعال است.

ختم قرآن در عتبات و پس از سفر

وی گفت: در دوره شانزدهم 58 ختم قرآن طی 3 ماه اعزام کاروان دانشگاهیان به عتبات انجام شد، این امر باعث می‌شود دانشجویان و دانشگاهیان انس بیشتری به قرآن پیدا کنند. پس از سفر نیز طبق اعلام بعضی دانشجویان برنامه ختم قرآن آنها ادامه داشته و تا کنون 30 ختم قرآن داشته‌اند. این‌ها مجموع برنامه‌های دوره شانزدهم بود که در این دوره نیز به قوت خود باقی است.

وی در ادامه توضیحاتش گفت: ثبت‌نام دوره هفدهم از 10 تیر آغاز و تا 22 تیرماه ادامه خواهد داشت. امروز که صبح روز سوم ثبت‌نام است، بیش از 30 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که این نشان‌دهنده علاقه دانشگاهیان به سفر به عتبات دانشگاهیان است.

فقیهی افزود: در میان ثبت‌نام کنندگان دوره هفدهم تا کنون؛ 50 درصد متاهلان، 19 درصد دانشجویان پسر مجرد، 17 درصد دانشجویان دختر مجرد، 9 درصد کارمندان دانشگاه و 5 درصد اساتید هیئت علمی دانشگاه‌ها بوده‌اند. پس از اتمام زمان ثبت‌نام قرعه‌کشی انجام می‌شود و همچون دوره پیش 14 هزار نفر به عتبات اعزام می‌شوند.

رئیس ستاد عمره و عتبات عالیات دانشگاهیان با تاکید بر اینکه ما هیچ‌گاه کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد، اظهار کرد: ظرفیت اعزام این دوره همچون دوره پیشین است هرچند که میزان ثبت‌نام کنندگان این دوره بیشتر از دوره قبل است و برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت نداریم. ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در مجموع 2 هتل در نجف و 2 هتل در کربلا دارد که باید متناسب با این ظرفیت اعزام‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به زمان اعزام کاروان‌های دانشگاهیان به عتبات، گفت: اعزام‌ها از 15 مردادماه آغاز و تا 5 آبان‌ماه ادامه خواهد داشت. اعزام‌ها در 340 کاروان؛ در قالب 254 کاروان هوایی و 86 کاوران زمینی صورت می‌پذیرد که کاروان‌های زمینی اغلب ویژه استان‌های مرزی همچون خوزستان، ایلام، کردستان و بوشهر خواهد بود.

فقیهی در ادامه این نشست خبری با اشاره به ارائه وام به دانشجویان شرکت‌کننده در عتبات دانشگاهیان، افزود: طبق هماهنگی‌های انجام شده با صندوق رفاه دانشجویان، وامی در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌‌گیرد، میزان وام اعزام از طریق زمینی برابر یک میلیون تومان و برای اعزام هوایی ۱۵ میلیون ريال در نظر گرفته شده است، این وام قرض‌الحسنه بوده و کارمزد ۴ درصد دارد.

ثبت‌نام دانشجویان پسر مشمول خدمت وظیفه
وی از ثبت‌نام دانشجویان مشمول خدمت نظام وظیفه یاد کرد و گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که با نظام وظیفه و اداره گذرنامه امضا کرده‌ایم، مجوز خروج از کشور دانشجویان پسر مشمول خدمت نظام وظیفه را اخذ کرده‌ایم و این دانشجویان مشکلی برای اعزام و خروج از کشور ندارند. پس از پایان ثبت‌نام،‌ قرعه‌کشی انجام می‌شود و نتایج از طریق پیامک ارسال خواهد شد و اطلاع‌رسانی می‌شود.
فقیهی با اشاره به برنامه‌های این دوره اعلام کرد: طبق برنامه‌ریز‌ی‌های انجام شده، برنامه‌های فرهنگی قبل از سفر، حین سفر و پس از سفر ویژه دانشگاهیان خواهیم داشت، از جمله پیش از سفر برگزاری همایش‌های استانی و کاروانی و حین سفر برنامه زیارت دوره‌ای نجف، زیارت حرّ در کربلای معلی را خواهیم داشت که این‌ها را نیز در دوره‌های قبل داشته‌ایم و با استقبال دانشگاهیان مواجه شد.

چرایی انتخاب شعار «تفکر فاطمی، اقدام حسینی»
وی با اشاره به شعار این دوره از عتبات دانشگاهیان، گفت: شعار هفدهمین دوره عتبات دانشگاهیان، «تفکر فاطمی، اقدام حسینی» است، علت این نامگذاری نیز این است که اگر دانشجویان در زمینه مباحث مربوط به ولایت شبهه‌ای داشتند با تفکری همچون حضرت فاطمه(س) به پاسخ مناسب برسند و اگر لازم بود اقدام حسینی صورت گیرد.
فقیهی با تاکید بر ویژگی این دوره از عتبات دانشگاهیان، افزود: یکی از ویژگی‌های این دوره، آموزش مجازی است که در سامانه لبیک طراحی شده و دانشجویان پس از طی دوره‌هایی که در سامانه در نظر گرفته شده و اخذ گواهی، از تخفیف ویژه برخوردار می‌شوند. پس از قرعه‌کشی، دانشجویانی که اسامی آنها برای اعزام اعلام می‌شود، می‌توانند با مراجعه به سامانه لبیک دوره آموزش مجازی و درس‌ها را ملاحظه کنند و در صورت تمایل در این دوره‌ها شرکت کنند.

ثبت‌نام بیش از ۳۰ هزار نفر متقاضی عتبات دانشگاهیان طی 3 روز/ برنامه‌های قرآنی کاروان‌ها

طرح دعوت به کربلا و کسب امتیاز در قرعه‌کشی یک سفر عتبات رایگان
وی از طرح دعوت به کربلا یاد کرد و ادامه داد: این طرح که از طریق سامانه لبیک قابل مشاهده است، هر شخصی که در سامانه ثبت‌نام می‌کند، یک لینک شخصی‌سازی شده در اختیار وی قرار می‌گیرد و فرد می‌تواند از طریق این لینک و ارسال آن به دوستان خود از طریق شبکه‌های مجازی، سایر افراد را به شرکت در این دوره عتبات دانشگاهیان دعوت کند و امتیاز بیشتری در قرعه‌کشی یک سفر رایگان به عتبات کسب نماید.

فقیهی همچنین از اجرای برنامه فرهنگی در سه بخش پیش از اعزام، حین اعزام و پس از اعزام یاد کرد و گفت: این برنامه‌ها تدارک دیده شده و تقویت می‌شوند. همچنین هتل‌هایی که در نجف و کربلا به عنوان محل استقرار زائران در نظر گرفته شده‌اند تغییر کرده و هتل‌های بهتری از نظری کیفی در نظر گرفته شده است که به حرم نیز نزدیکتر هستند. در نجف هم اوضاع به همین منوال تغییر کرده است.

افزایش هزینه نخواهیم داشت
رئیس ستاد عمره و عتبات عالیات دانشگاهیان در بخش دیگری از این نشست با بیان این که در دوره هفدهم افزایش هزینه نخواهیم داشت، افزود: هزینه‌های این دوره عتبات دانشگاهیان تغییری نخواهد داشت و همچون دوره پیشین، مبلغ 16 میلیون ریال، هزینه سفر هوایی است. اما ممکن است به دلیل سفر در ایام عرفه این هزینه قدری افزایش یابد.

وی در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ داد و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه مهم‌ترین برنامه‌های قرآنی مختص دانشگاهیان حاضر در سفر عتبات این دوره چه خواهد بود، اظهار کرد: علاوه بر برنامه ختم قرآن که در دوره‌‌های پیش نیز وجود داشته، برنامه حفظ آیات برگزیده قرآن را خواهیم داشت و طی آن دانشجویان پس از حفظ این آیات و شرکت در مسابقه، جوایزی به برگزیدگان آن اهدا می‌شود.

فقیهی همچنین در پاسخ به دیگر پرسش ایکنا مبنی بر اینکه ملاک دانشجو بودن فرد برای شرکت در عتبات دانشگاهیان چیست؟ گفت: ملاک دانشجو بودن این است که فرد شاغل به تحصیل در ترم جاری باشد و پس از اعلام نتایج قرعه‌کشی دانشجویان می‌بایست گواهی اشتغال به تحصیل به ستاد ارائه کنند.

رئیس ستاد عمره و عتبات عالیات دانشگاهیان با اشاره به اینکه مانعی برای حضور دانشگاهیان بیش از یک‌بار در سفر عتبات وجود ندارد، گفت: در سفر عمره دانشگاهیان می‌گفتیم هر فرد تنها یک‌بار می‌تواند در این سفر شرکت کند، اما در عتبات بیش از یک‌بار هم دانشگاهیان شرکت کرده‌اند و مانعی برای ثبت‌نام شرکت‌کنندگان دوره‌های قبل عتبات وجود ندارد. در دوره شانزدهم عتبات 62 درصد، افرادی بودند که برای نخستین‌بار به این سفر اعزام می‌شدند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اعزام دانشگاهیان به عمره صورت می‌گیرد یا خیر، عنوان کرد: تا پس از مراسم حج خبری از عمره دانشگاهیان نیست، اگر سازمان حج و زیارت عمره کشوری داشته باشد، عمره دانشگاهیان نیز خواهیم داشت.

برنامه‌ عتبات دانشگاهیان متفاوت از دیگر کاروان‌هاست
وی افزود: عتبات دانشگاهیان متفاوت از سایر کاروان‌هاست، هدف از سفر عتبات دانشگاهیان، افزایش معرفت است، به همین منظور همراه کاروان‌ها یک روحانی اعزام می‌شود، علاوه بر آن نیاز به مداح هم احساس می‌شود و به همین خاطر در کربلا 2 مداح، یکی در هتل زمینی و دیگری در هتل هوایی حضور دارند و اولین سلام با حضور این مداحان برگزار می‌شود. در نجف نیز یک مداح برای اولین سلام و مراسم وداع حضور دارد.

یادآور می‌شود ثبت‌نام دانشگاهيان جهت اعزام به نجف، كربلا و كاظمين از ۱۰ تیر در سايت www.labbayk.ir آغاز شده و تا ۲۲ تیرماه ادامه دارد.
captcha