تفاوت‌های موسیقی حماسی قبل و بعد از انقلاب
کد خبر: 3690258
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲

تفاوت‌های موسیقی حماسی قبل و بعد از انقلاب

گروه فرهنگی: یک تنظیم کننده و آهنگساز با اشاره به تأثیر موسیقی حماسی بر مردم در زمان انقلاب، گفت: مردم در دوران انقلاب به موسیقی محتوامحور علاقه داشتند اما اکنون سلیقه مردم در موسیقی، ملودی‌محور است و در این نوع سبک به جای آنکه بیشتر بار موسیقی بر شعر باشد، بر روی تنظیم و سازبندی متمرکز است.

ناصر نجفی، تنظیم‌ کننده و آهنگساز، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص تأثیر موسیقی حماسی بر جریان‌سازی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: موسیقی حماسی در دوران انقلاب، حکایت از همدلی و همراهی مردم داشت، در آن دوران نوع و سبک موسیقی مطرح نبود، بلکه ساختار دلی موسیقی و یکدلی و یکپارچه شدن مردم باهم در برابر رژیم طاغوت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.
وی با بیان اینکه انواع موسیقی از گذشته تا امروز دچار تغییرات گسترده‌ای شده است، ادامه داد: همان‌طور که شاهد تغییرات گسترده درهنرهای دیگرهستیم، موسیقی نیز از این تغییر مستثنا نیست؛ گذشت زمان و سلیقه مردم از جمله عناصری است که باعث شد امروزه شاهد تغییراتی بسیار در موسیقی باشیم.
نجفی با اشاره به تفاوت‌های موسیقی حماسی انقلاب با موسیقی حماسی امروز، ابراز کرد: موسیقی حماسی زمان انقلاب با موسیقی حماسی امروزی تفاوت‌های شنیداری، ساختاری، محتوایی و...دارد زیرا حوصله شنیداری مخاطب نیز در هر دو زمان متفاوت است.

مردم در دوران انقلاب بیشتر به موسیقی‌های محتوامحورعلاقه داشتند
این تنظیم کننده با اشاره به اینکه مردم در دوران انقلاب بیشتر به موسیقی‌های محتوامحورعلاقه داشتند، افزود: امروزه سلیقه مردم در موسیقی، ملودی‌محور است و در این نوع سبک به جای آنکه بیشتر بار موسیقی بر شعر باشد، بر روی تنظیم و سازبندی متمرکز است.
وی با تأکید بر اینکه در زمان انقلاب همه مردم برای رسیدن به هدفی مشترک همدل شده بودند، عنوان کرد: هدف و پیام سروده‌های زمان پیروزی انقلاب، به همان هدف مشترکی که مردم برای آن به پا خواسته بودند، می‌رسید، در حالی‌که موسیقی حماسی امروز ما به سمت و سوی دیگری رفته و بیشتر محتوای این سروده‌ها، وطن‌پرستی و ستایش وطن است، می‌توان گفت آنگونه که باید وجهه انقلابی همانطور که در سال‌های ابتدایی انقلاب بود، در موسیقی حماسی امروز دیده نمی‌شود.
نجفی با اشاره به اینکه موسیقی نوعی غذای روح است، ادامه داد: قطعا اگرغذای روح انسان، غذایی جریان‌ساز و هدف‌مند باشد، تأثیر بسیاری بر روی مخاطب خواهد گذاشت لذا این سروده‌ها در راهپیمایی‌های دوران انقلاب بسیار مورد اقبال مردم واقع شده بود و مردم با یک بار شنیدن موسیقی، با آن همراهی و هم‌خوانی می‌کردند، این نشان دهنده تأثیر این موسیقی حماسی بر مردم است.

موسیقی حماسی سپری برای دفاع در برابر دشمن
این آهنگساز با بیان اینکه امروزه در حوزه موسیقی حماسی کم‌کاری شده است، گفت: در حال حاضر و با توجه به جنگ نرمی که از سوی استکبار جهانی علیه ایران است، متأسفانه خیلی بر روی جریان‌های حماسی کار نشده است، در حالی که می‌توان از ابزاری همچون موسیقی حماسی به عنوان سپر دفاعی در برابر دشمن استفاده کرد.

captcha