جریان نفاق نفس امت را می‌گیرد/ بعثت رونمایی خدا از اسرار خلقت است
کد خبر: 3800918
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴

جریان نفاق نفس امت را می‌گیرد/ بعثت رونمایی خدا از اسرار خلقت است

گروه معارف- امام جمعه موقت تهران با تشریح خصوصیات نفاق گفت: این جریان با درشت‌نمایی مشکلات و تاریک جلوه دادن افق آینده نفس امت را در میانه راه می‌گیرد.

جریان نفاق نفس امت را می‌گیرد/ جریان بعثت رونمایی خدا از اسرار خلقت استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری در شامگاه مبعث نبی مکرم اسلام(ص) در حسینیه تهرانی‌ها مشهد بیان کرد: قله باشکوه ماه رجب روز بعثت پیامبر(ص) است و این روز بزرگ را به پیروان مبعث عظیم که در اعصار مختلف برای تحقق آرمان‌های این روز بزرگ تلاش و مجاهدت کردند و در عصر ما که امام و شهدا و شهدای مدافع حرم که قطعه اخیر و جدید امت اسلامی را خلق کردند و با طهارت، بصیرت، اخلاص، پاکی و براساس مقتضیات زمان به این دایره پر افتخار وارد شدند، عاشقانه تا آخرین نفس نقش آفرینی کردند و مورد پذیرش مولا قرار گرفتند درود و سلام بفرستیم.
وی ادامه داد: این مراسم در این روز بزرگ برای انسان‌هایی تدارک دیده شده که امید داریم خداوند متعال ما را قدرشناس این رجال نام آور عرصه جهاد و شهادت قرار دهد و راهشان را برای ما پر رهرو کرده و ما را از میزبانی و شفاعت آنان بهره‌مند سازد.

سوره فتح برای اسلام و مسلمین امیدآفرین است
حاج علی اکبری با اشاره به سوره‌های «فتح» و «علق» که تناسب با بعثت دارد تصریح کرد: بعثت مرکز اعیاد الهی و اسلامی است و سوره فتح هم از سوره‌های امیدآفرین برای اسلام و مسلمین بوده، هست و خواهد بود که اولیاء خدا بسیار توصیه به تلاوت و تدبر در آیات این سوره کرده‌اند.
این خطیب با اشاره به برکات زیادی که سوره فتح دارد ادامه داد: کسانی که می‌خواهند از رهزنی نفاق در امان بمانند و راه صراط مستقیم را در پیش گیرند این سوره را با توجه و تدبر در معانی بسیار تلاوت کنند.
وی اظهار کرد: بعد از اینکه پیامبر اعظم(ص) با در نظر گرفتن ابعاد مختلف اقدام به امضای صلح حدیبیه کردند مسلمانانی که با ایشان بودند و از زیارت خانه خدا که با اشتیاق آمده بودند بازماندند، بسیار ناراحت بودند و این امر نیز باعث ناراحتی پیامبر(ص) شد که در بین راه وحی بر ایشان نازل شد.

نقشه تمدن‌سازی اسلام در سوره فتح آمده است
علی اکبری گفت: هر لحظه که وحی بر پیامبر(ص) نازل می شد ایشان حالتی سنگین داشتند که غرق عرق، سکوت و توجه می‌شدند و بعد از چند لحظه به حالت عادی بازمی‌گشتند. بعد از اینکه وحی بر ایشان نازل شد حضرت غرق در شادی و نشاط شدند و سپس آیات سوره فتح را تلاوت کردند.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نقشه تمدن‌سازی اسلامی در آیات سوره فتح است افزود: خداوند در این سوره می‌فرماید: «إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً» که البته این تعبیر در چند سوره دیگر آمده است و حامل بشارت و انذار توام با یکدیگر است.
حاج علی اکبری اضافه کرد: منظور از بشارت در این آیات اراده، استقامت، انجام وظیفه، مجاهدت، خودسازی و... و منظور از انذار مراقبت در قبال سستی، غفلت، نفوذ عناصر دشمن و جریان نفاق است.
وی در تشریح جریان نفاق بیان کرد: امت در حرکت است و رهبر هم پیشرو ولی در وسط مسیر آنچه از درون نفس امت را می‌گیرد جریان نفاق است که قرآن کریم در سوره فتح این جریان را افشا می‌کند.

خصوصیات جریان نفاق
امام جمعه موقت تهران گفت: در عصر پیامبر(ص) عده‌ای با ژست مسلمانی خود را در قالب اصحاب جا می‌زدند اما نفسشان باز دارنده بود و مدام در حال نق زدن، تاریک جلوه دادن آینده، بزرگنمایی مشکلات و مواردی از این قبیل بودند.
وی با اشاره به خصوصیات جریان نفاق تصریح کرد: این افراد با تاریک نشان دادن افق آینده، دست کم گرفتن موفقیت‌ها قوی جلوه دادن دشمنان و بزرگ نشان دادن مشکلات نفس امت را در مسیر می‌گیرند.
علی اکبری عنوان کرد: «نَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً» نشان از فرستادن رهبری حاضر، ناظر و کاردان می‌دهد و از طرفی امت با پیامبری روبرو می‌شود که دائم برای عمل صالح خود بشارت دریافت می‌کند و به عواقب دور و نزدیک اعمال انذار می‌کند.

وظیفه امت در برابر پیشوای الهی
وی گفت: در قبال چنین رهبری وظیفه امت پشتیبانی کامل است و در هیچ شرایطی نباید از حمایت پیشوای الهی کوتاه بیاید و دومین نکته این است که رهبر الهی را باید احترام کرد تا جایگاه و قولش حفظ شود. درست است که همراه با شماست اما مبادا اشتباه کنید و جایگاه رهبر حق عادی شود، چرا که وقتی رهبری مورد احترام امتش باشد زمینه برای بهتر شنیده شدن سخنش فراهم می‌شود.
وی با اشاره به ادامه آیه اظهار کرد: در ادامه آیه اشاره به تسبیح خداوند متعال شده لذا اتصال قلبی و ذکری خود را با حضرت حق حفظ کنیم. اول سوره سخن از فتح است و نوع ارتباط با پیامبر معرفی می‌شود و آنجا که در صلح حدیبیه با پیامبر بیعت می‌کنند می‌فرماید به دست حق دست داده‌اید، چرا که دست تو دست خدا در بین امت است.
امام جمعه موقت تهران ضمن تاکید بر تلاوت و تدبر در سوره فتح بیان کرد: در پایان این سوره برای امت اسلامی یک جمع‌بندی بسیار مهم آمده است با توجه به اینکه یکی از نکات و ظرایف قرآن ارجاعاتی است که حضرت حق به خود می‌دهد در واقع دست اندر کار بعثت، خود خداست که هدایت، رشد، عزت و... می‌دهد و برای هدایت و تکوین بشر خود خدا دست به کار می‌شود و رسولی همراه با ماموریت می‌فرستد که دارای نقشه جامع دین حق است.
وی اضافه کرد: دین حق مفاد وحی است که جمع بندی آن می شود قرآن و در واقع این قرآن یک نقشه جامع دین الهی برای بشر است.

جریان بعثت رونمایی خدا از اسرار جهان خلقت است
حاج علی اکبری افزود: خداوند در جریان بعثت از رضای خودش و از خواست خودش برای خلق رونمایی می‌کند که این تعبیر، تعبیر شوق‌انگیزی است و گرنه چگونه ما می‌توانستیم بدانیم خدا از ما چه می‎خواهد، آغاز خلقت بر چه قاعده‎ای استوار است، برای چه خلق شده‎ایم، چه اسراری در جان و جهان ما نهان است، مقصد خلقت کجاست و راه اجرای خدای متعال چیست؟ همه این موارد در وحی تحقق یافته است.
وی بیان کرد: خداوند متعال از طریق فرستاده رسمی خود یعنی پیامبر معصوم و به واسطه وحی از همه اسرار خلقت پرده برداری کرده و این اتفاق عظیم در بعثت افتاده است.
امام جمعه موقت تهران افزود: با تاملی در آیات سوره «علق» می‌بینیم که خداوند از جریان آفرینش حکایت‌ها دارد و در آیات قرآن از پشت پرده جریات قیامت و همه اسرار را معرفی می‌کند.
حاج علی اکبری با اشاره به آیه «عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ» تصریح کرد: آگاه‌سازی انسان جز از طریق وحی امکان پذیر نیست و افشای اسرار به غیر از وحی برای امت محال بود و با کار علمی دقیق توسط نخبگان بشر هرگز نمی‌شد از این علوم پرده‌برداری و به آن دست یافت.
وی با اشاره به مضمون آیه «الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ» ادامه داد: هرچیزی به قلم ثبت استوار و مانا می‌شود لذا مجموعه دین در استمرار وحی و طی 23 سال کامل، مکتوب و محقق شد که این امر از طریق آموختن انسان به نوشتن اتفاق افتاد.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه بعثت در واقع جشن تولد قرآن است، افزود: نقشه سعادت جامعه و طراحی حیات طیبه فردی و جمعی در قرآن که دربردارنده دین حق است آمده، لذا به جوانان توصیه می‌کنم این قرآن عظیم، حکیم و کریم را قدر بشناسید که پیام بعثت همین قدر شناسی قرآن است.

نقشه دین حق با نماد ولایت علی(ع) شناخته می‌شود
وی بیان کرد: تلاوت و قرائت قرآن همراه با تدبر باشد و برخورد ما با این گنجینه وحی صرفا ثوابی و سطحی نباشد که این برخورد بدترین برخورد با قرآن کریم است.
علی اکبری افزود: قرآن بدون علی که باب مدینه حکمت است نمی‌شود و در واقع راه غیر علی(ع) در دین وجود ندارد.
حاج علی اکبری ادامه داد: پیامبر(ص) هم به قرآن صامت تحدی کرد و هم به قرآن ناطق تحدی کرد چرا که مانند علی(ع) و حتی سلمان و ابوذر که یاران ایشان بودند نمی‌توان آورد و تنها با هدایت علوی می‌توان به انوار حق دست یافت.
امام جمعه موقت تهران گفت: نقشه دین با نماد ولایت علی(ع) شناخته می‌شود و باید بر همه عالم، نحله‌ها، اندیشه‌ها و ادیان این تفکرات مسلط شود چه مشرکین خوششان بیاید چه خوششان نیاید که البته خوششان نخواهد آمد و عصبانی خواهند شد از اینکه نام پیامبر و علی(ع) در عالم فراگیر شود.
وی افزود: سلمان فارسی مظهر فهم عمیق، اندیشه، درایت، تدبر، ابتکار، مجاهدت و عشق به علی(ع) بود و این هویت قرآنی ویژه ملت ایران است. آمریکا هرچه می‌خواهد از تحریم و تهدیدها بکند چرا که از ملت ما که نشانه‌های فرزندان سلمان هستند عصبانی است برنامه‌ها و معادلاتش به هم ریخته است.
حاج علی اکبری با بیان اینکه رهبر ما نماد سلمان است گفت: آیات الهی اکنون دارد محقق می‌شود و ولوله‌ای در عالم اتفاق افتاده است. رهبری بعد از چله اول خطاب به جوانان بیانیه می‌نویسد برای اینکه ایران به هرقیمتی شده باید طبق نقشه دین حق ترسیم شود.

سوره فتح حاوی نقشه جامع ساخت تمدن اسلامی است
وی با اشاره به اینکه یکی از مصادیق فتح مبین در ایران بود بیان کرد: بعثت ادامه دارد و یکی از تداومات آن تجلی انقلاب اسلامی ماست که در گام بعدی به اوج خود خواهد رسید که البته دستیابی به اهداف بزرگ سخت بود و فراز و نشیب‌های زیادی دارد و برای رسیدن به تمام ظرفیت فتح مبین که ظهور محمد(ص) زمان و علی(ع) دوران حضرت بقیه‌الله است باید تلاش کنیم.
امام جمعه موقت تهران با بیان دو صدق پیامبر(ص) که در آیات پایانی سوره فتح به عنوان راهبردی‌ترین آیات قرآنی آمده است، گفت: در این آیات که نقشه جامع ساخت تمدن اسلامی است آمده: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِرُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» که این یعنی با قدرت و شدت در برابر کفار ایستادن و بین خود با مهربانی عمل نمودن البته شدت برخورد با کفار به حدی است که نفس را از آنان بگیرد و تمام نقشه‌هایشان را نقش بر آب کند.

انتهای پیام

captcha