برگزاری ۱۷۰ رویداد فرهنگی در نمایشگاه قرآن مشهد
کد خبر: 3813463
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
نمایشگاه چهاردهم/

برگزاری ۱۷۰ رویداد فرهنگی در نمایشگاه قرآن مشهد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در ۸ شب برگزاری نمایشگاه ۱۷۰ رویداد فرهنگی برگزار شد که مرجعیت قرآن و اهل بیت(ع) و تبیان بودن قرآن را نشان داد.

برگزاری ۱۷۰ رویداد فرهنگی در نمایشگاه قرآن مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره نمایشگاه قرآن مشهد، شب گذشته، ۳۰ اردیبهشت‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی مشهد با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه قرآن و اثرات آن عنوان کرد: این نمایشگاه وحدت جهان اسلام زیر سایه قرآن و نیز توجه جوانان که مخاطب اصلی بیانیه گام دوم رهبر انقلاب هستند را محقق کرد و در کنار آن نشاط و همدلی برای خانواده‌ها در ماه رحمت و برکت محقق شد.
وی با اشاره به حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه‌ای قرار داد تا با طاعتش مومنان از یکدیگر پیشی بگیرند. امیدوارم در این مسابقه الهی سرفراز باشیم.
ظهور معنویت و همدلی در سایه قرآن
مروارید ادامه داد: چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد که به مدت ۸ شب از تاریخ ۲۳ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) برگزار شد، جلوه‌ای از ظهور معنویت و همدلی در سایه‌سار قرآن بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: این نمایشگاه در چارچوب ۸۰۰ غرفه برگزار شد و ۲۲ کمیته اجرایی و ۲۳ بخش نمایشگاهی در آن مشارکت داشتند؛ شاخص برگزاری نمایشگاه امسال و ویژگی متمایز آن نسبت به سایر نمایشگاه‌های برگزار شده، وجهه بین‌المللی آن، فضای وسیع و توجه به جامعیت قرآن بود.
مروارید گفت: ما تلاش کردیم تجربه معنوی همراه با تجارب فرهنگی و هنری در زیر سایه قرآن برای شهروندان مشهدی و زائران فراهم شود. در این راستا از یک‌سو کرسی تلاوت با حضور قاریان بین‌المللی از کشورهای عراق افغانستان، تانزانیا و اندونزی برگزار شد و ۱۴ قاری بین‌المللی ایرانی نیز در این محافل به قرائت پرداختند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر شاهد حضور ۲۰ ملیت در این دوره از نمایشگاه بودیم که از جمله فعالیت‌های آن‌ها می‌توان به جشنواره ملل، کرسی‌های نظریه‌پردازی و مهدهای بین‌المللی اشاره کرد؛ الگوهای مختلف روزه‌داری، آداب و رسوم هر ملیت به بازدیدکنندگان نشان داده شد. چنین الگویی با مدیریت جامعة‌المصطفی(ص) ارائه شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در بخش فرهنگی حضور پررنگ دانشگاه‌های خراسان رضوی و دانشجویان با اجرای برنامه‌های معرفت بخشی و نیز حضور تاثیرگذار حوزه علمیه به همراه اجرای برنامه‌های ویژه در دو ساحت نخبگانی و عمومی را تجربه کردیم و شاهد برگزاری این ایده بودیم که «دانشگاه و حوزه برای جامعه و برای سبک زندگی ایرانی و اسلامی» نام داشت.
حضور ناشران بین‌المللی توأم با تفکر و نقد
وی با اشاره به حضور ۱۴ ناشر بین‌المللی در این دوره از نمایشگاه عنوان کرد: این ناشران ۴۵ ناشر دیگر را نیز در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد نمایندگی می‌کردند و البته ۴۰ ناشر ایرانی نیز نمایشگاه امسال را توام با تفکر و نقادی کردند.
مروارید اظهار کرد: در بخش هنری برنامه‌های متنوعی برای نشان دادن زیبایی‌ها و محاسن کلام اهل بیت(ع) اجرا شد و همچنین برنامه‌های سحرخوانی تصویرسازی قرآنی و پرده‌خوانی قرآنی، کتابت قرآن و هنرهای تجسمی قرآنی به همراه اجرای نمایشنامه‌های قرآنی برای زائران و مجاوران اجرا شد.
وی گفت: از دیگر ویژگی‌های نمایشگاه قرآن امسال برگزاری ۱۴ نشست تخصصی با حضور صاحب‌نظران بین‌المللی و ملی در جمع دانشجویان و اساتید با نگاه بین‌المللی به مطالعات قرآنی برگزار شد؛ چرا که قرآن الهام‌بخش تمدن جهان کنونی و منبع الهام بخش برای گفت‌وگوی ادیان در جوار امام رضا(ع) که امام گفت‌وگو بوده، است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: امیدوارم شروع این سال که با قرآن همراه بود، برای کار در فضای اقتصادی و اجتماعی سیاسی استان ما هم جلوه‌گر شود و پایگاهی باشد برای تمسک به حبل المتین.
انتهای پیام

captcha