استفاده از اشتراکات ایران و عراق جهت تقویت فعالیت‌های قرآنی عراق
کد خبر: 3816626
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸

استفاده از اشتراکات ایران و عراق جهت تقویت فعالیت‌های قرآنی عراق

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک قاری بین‌المللی عراقی گفت: باید از اشتراکاتی که میان ایران و عراق وجود دارد جهت تقویت فعالیت‌های قرآنی کشور عراق استفاده کرد.

استفاده از اشتراکات میان ایران و عراق در جهت تقویت فعالیت‌های قرآنی عراقاحمد بدری، قاری بین‌المللی کشور عراق در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد، با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران و عراق به لحاظ مختلف از جمله زبان، مذهب، مباحث فامیلی برخی از افراد با یکدیگر و... اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند، می‌توان از این اشتراکات جهت بهتر شدن فعالیت‌های قرآنی در کشور عراق بهره برد و به نوعی باید بر روی نقاط قوتی که وجود دارد، کار کرد و جهت تقویت آن‌ها نیز اقداماتی را انجام داد.
وی عنوان کرد: در عراق حدود دو سال مسابقات قرآنی بین‌المللی برگزار شد، اما به دلیل شرایط سیاسی و سایر شرایطی که در این کشور وجود دارد، موجب شد که دیگر شاهد برگزاری اینگونه مسابقات نباشیم. اما امیدواریم که شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد تا بتوانیم در عراق شاهد برگزاری مسابقات بین‌المللی باشیم. در صورت فراهم آوردن چنین زمینه‌ای ما می‌توانیم از تجربیاتی که ایران در این زمینه کسب کرده است نیز استفاده کنیم.
این فعال قرآنی اظهار کرد: با وجود اینکه در عراق مسابقات داخلی برگزار می‌شود و قاریان در این مسابقات شرکت دارند، اما به دلیل شرایطی که بر آن حاکم است، قاریان این کشور برای مسابقاتی که در کشورهای دیگر برگزار می‌شود دعوت نمی‌شوند. این امر سبب شده که قاریان این کشور تنها در مسابقاتی که در کشور ایران، ترکیه و چند کشور دیگری برگزار می‌شود، حضور داشته باشند.
بدری با بیان اینکه همواره محافلی که در ایران برگزار می‌شود، بسیار مطلوب‌تر از محافلی که در عراق برگزار می‌شود، است، تصریح کرد: در ایران محافل قرآنی، سابقه دیرینه‌تری نسبت به عراق دارد، به گونه‌ای که در ایران حتی در زمان پیش از انقلاب نیز به این فعالیت‌ها تا حدودی توجه می‌شد، اما در عراق، دو سال پس از سقوط صدام اولین مسابقات قرآنی برگزار شد.
وی اضافه کرد: البته که در آن زمان، مسابقات قرآنی در عراق به صورتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم برگزار نمی‌شد. اکنون اینگونه مسابقات به‌همت سازمان اوقاف و دیوان وقف شیعی و سنی در کردستان عراق برگزار می‌شود، اما با این وجود باز هم باید گفت که با مسابقاتی که در ایران برگزار می‌شود، فاصله دارد.
این قاری بین‌المللی عراقی گفت: من سفرهای زیادی به ایران داشته‌ام به گونه‌ای که در مشهد در رشته علوم قرآنی تحصیل کرده‌ام و به واسطه این سفرها در محافل قرآنی مختلفی نیز شرکت داشته‌ام. اما باید گفت که محفلی که با حضور قاریان بین‌المللی برای اولین بار به‌صورت بین‌المللی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد که اخیرا در این شهر برگزار شد را می‌توان کار بسیار ارزشمند و موثری دانست.
بدری بیان کرد: امیدوارم که در سال‌های آینده نیز به برگزاری این محافل توجه بیشتری شود و از قاریان کشورهای بیشتری نیز دعوت شود. همواره این محافل باید به‌گونه‌ای باشد که تنها در حیطه نمایشگاه دنبال نشود، بلکه در سطح شهر نیز برگزار شود تا همه بر سر سفره قرآن بتوانند از این کلام خدا استفاده کنند.

انتهای پیام

captcha