محفل شیرخوارگان حسینی جهان اسلام در نخستین جمعه ماه محرم
کد خبر: 3840242
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

محفل شیرخوارگان حسینی جهان اسلام در نخستین جمعه ماه محرم

گروه اجتماعی ــ معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی از برپایی باشکوه‏‌ترین محفل شیرخوارگان حسینی جهان اسلام در نخستین جمعه ماه محرم الحرام در حرم مطهر رضوی خبر داد.

محفل شیرخوارگان حسینی جهان اسلام در نخستین جمعه ماه محرمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی روز گذشته 13 شهریورماه در تشریح فعالیت‌های این معاونت در ایام ماه محرم اظهار کرد: این معاونت قریب به 130 سخنرانی و بیان معارف را برای 11 روز نخست ماه محرم پیش‌بینی کرده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی وسیع معاونت تبلیغات اسلامی در برگزاری مراسم ویژه ایام محرم عنوان کرد: از ابتدای ماه محرم در رواق امام خمینی(ره) قبل و بعد از نمازهای یومیه برنامه‌هایی را در این خصوص تدارک دیده‌ایم که در حال اجراست. همچنین سخنرانی¬هایی در ایوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد، رواق دارالحجه، رواق غدیر و صحن انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی شده است.

شریعتی‌نژاد ادامه داد: در دهه اول ماه محرم بعد از نماز مغرب و عشاء، مراسم عزاداری در پنج شب اول با سخنرانی آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد و در پنج شب دوم با سخنرانی حجت‌الاسلام فرزانه دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان و مدیحه‌سرایی امیر عارف در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در این دهه در رواق امام خمینی(ره) هر روز قبل از اذان ظهر مراسم ویژه سخنرانی برگزار خواهد شد که در روزهای تاسوعا و عاشورا سخنران این مراسم آیت‌الله علم‌الهدی خواهد بود. همچنین در این دهه بعد از نماز ظهر و عصر نیز مراسمی با سخنرانی آیت‌الله کازرونی و مداحی و روضه‌خوانی مداحان اهل‌بیت(ع) در همین رواق برگزار خواهد شد.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی به برگزاری مراسم مقتل‌خوانی توسط آیت‌الله علم‌الهدی در رواق امام خمینی(ره) براساس مقتل مستند اشاره کرد که با مداحی حاج امیر عارف همراه خواهد بود.

شریعتی‌نژاد افزود: در اولین جمعه ماه محرم که مصادف با ۱۵شهریورماه و ششم ماه محرم شده است، بزرگترین مراسم شیرخوارگان حسینی در صحن جامع رضوی حرم مطهر با سخنرانی حجت‌الاسلام حجتی و مداحی امیر کرمانشاهی برگزار می‌شود که برای این مراسم در حدود ۳۵هزار لباس شیرخواره تهیه شده است که به خانواده‌هایی که با نوزاد شیرخوار برای شرکت در این مراسم وارد حرم مطهر می‌شوند اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی خادمان و خادمیاران در کارگاه دوخت لباس گفت: این کارگاه نه تنها برای شیرخوارگان حاضر در صحن جامع رضوی لباس تهیه می‌کند، بلکه برای مراسم شیرخوارگان کشورهای دیگر نیز دوخت لباس انجام می‌دهد.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی به تامین هزینه‌های این طرح نیز اشاره کرد و گفت: هزینه دوخت لباس شیره خوارگان حسینی از محل نذوراتی تامین می‌شود که مردم به کنگره جهانی حضرت علی اصغر(ع) اهدا می‌کنند و آستان قدس رضوی در خصوص اختصاص مکان و ارائه خدمات و استفاده از حضور خادمان حرم و... همکاری می‌کند.

گردهمایی نوجوانان در همایش «احلی من العسل»
وی تصریح کرد: در روز هفتم محرم نیز اجتماع بزرگ نوجوانان با عنوان «احلی من العسل» با سخنرانی حجت‌الاسلام حلوائیان در صحن جامع رضوی برگزار خواهد شد که در این رابطه با اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی و هیات مذهبی برای حضور پرشور در این مراسم هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

خطبه‌خوانی شب عاشورا
شریعتی‌نژاد بیان کرد: در شب عاشورای حسینی نیز برنامه خطبه‌خوانی با حضور تولیت آستان قدس رضوی در صحن انقلاب اسلامی با مداحی رضا عرفانیان و شمع گردانی خدام حرم مطهر و قرائت خطبه اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در شب شام غریبان و بعد از نماز مغرب و عشاء نیز کاروان خدام حرم مطهر از سازمان مرکزی آستان قدس رضوی در چهارراه شهدا به سمت حرم مطهر حرکت خواهند کرد و با حضور آن¬ها در صحن جمهوری اسلامی مراسم شام غریبان حسینی با مرثیه سرایی مداحان اهل بیت(ع) از جمله کاظم غلامشاهی، مهدی نیکبخت و امیر عارف انجام خواهد شد.

حضور زائران عزادار غیرایرانی در حرم رضوی
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های تدارک دیده شده برای زائران غیر ایرانی اشاره کرد و گفت: برای زائران عرب زبان روزها در رواق دارالرحمه بعد از نماز ظهر و عصر مراسم خاص ویژه برگزار می‌شود.

وی سخنرانی با محوریت امام حسین(ع) و قیام عاشورا و قرائت زیارت عاشورا در رواق غدیر را از دیگر برنامه‌های زائران عرب زبان عنوان کرد که با سخنرانی قاسم السمیری و مداحی مداحان اهل بیت(ع) همراه خواهد بود. برنامه مقتل‌خوانی با حضور حجت‌الاسلام سیبویه در رواق دارالرحمه و برگزاری خطبه شب عاشورا بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن غدیر با حضور هیئات عرب از دیگر برنامه‌هایی بود که به آن‌ها اشاره شد.

شزیعتی‌نژاد در خصوص برنامه های تدارک دیده شده برای زائران اردو زبان و زائران افغانستانی گفت: اجتماع بزرگ افغانستانی‌ها در رواق دارالرحمه در روز تاسوعا با حضور هیات مذهبی برگزار خواهد شد و زائران اردوزبان نیز می‌توانند از برنامه‌های تدارک دیده شده در رواق کوثر که با سخنرانی و مداحی همراه خواهد بود بهره‌مند شوند.

برنامه‌هایی مختص عزاداری بانوان
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص برنامه‌های تدارک دیده شده مختص خواهران گفت: بیش از 90 برنامه برای خواهران تدارک دیده شده است که قبل و بعد از نماز ظهر و مغرب در رواق حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه(س) برگزار خواهد شد.
شریعتی‌نژاد همچنین برگزاری محفل قرآنی دختران نوجوان با عنوان ام الازهار و کارگاه تدبر در زیارت عاشورا را از دیگر برنامه‌های مختص بانوان عنوان کرد که در رواق حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود.

تدارک برنامه‌هایی متنوع برای تمام زائران
شریعتی نژاد در خصوص سایر برنامه‌های تدارک دیده شده برای عموم زائران گفت: مراسم احیای قرآن در شب عاشورا با حضور قراء بین المللی و مراسم نماز جماعت ظهر عاشورا از جمله برنامه‌هایی است که به برگزاری آن اهتمام خواهیم داشت.

وی همچنین برگزاری برنامه محتوایی برای هفته امر به معروف و نهی از منکر، تجلیل از شهدای امر به معروف و اختصاص یکی از پایگاه‌های فرهنگی در حرم مطهر به موضوع امر به معروف و نهی از منکر را از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد که با توجه به تقارن هفته امر به معروف و نهی از منکر با دهه اول محرم پیش‌بینی شده است.

شریعتی‌نژاد افزود: در این خصوص 13 شهریورماه یک نشست تخصصی و دو نشست حلقه معرفت و پرسمان دینی خواهیم داشت. همچنین برگزاری نمایشگاه مفهومی با عنوان آیه‌های سرخ در دارالقرآن، برگزاری مراسم عزاداری ویژه کودکان در مجموعه کبوترانه با حضور فرزندان شهدای مدافع حرم، پخش تصاویر حرم امام حسین(ع) در حرم و ترتیل نیم جز کلام‌الله مجید همه روزه بعد از نماز صبح از دیگر برنامه‌های معاونت تبلیغات اسلامی در دهه اول محرم است.

انتهای پیام

captcha