انتقال میراث دفاع مقدس به نسل‌های آینده نیازمند اقدامات بیشتری است
کد خبر: 3844934
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵

انتقال میراث دفاع مقدس به نسل‌های آینده نیازمند اقدامات بیشتری است

گروه شهرستان‌ها - یکی از راویان زمان جنگ گفت: تاکنون برای زنده نگه داشتن یاد و خاطرات ارزش‌های دفاع مقدس آنچنان کاری انجام نداده‌ایم و کوتاهی برای انتقال میراث دفاع مقدس به نسل‌های آینده شده است.

برای زنده نگه داشتن یاد و خاطرات ارزش‌های دفاع مقدس آنچنان کاری انجام نداده‌ایم

رمضانعلی خلیلی‌زاده، یکی از راویان و نویسندگان زمان جنگ از شهرستان نیشابور  در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: دارای دو خواهر و تک پسر خانواده هستم و در زمان آغاز جنگ تحمیلی پدر و مادرم رضایت به رفتن جبهه نمی‌دادند و بالاخره پس از التماس‌های فراوان راضی شدند تا من هم به جبهه اعزام شوم.

وی با اشاره به خاطرات زمان جنگ افزود: هشت سال دفاع مقدس و حماسه رشادت‌های رزمندگان سراسر خاطره است و نمی‌شود آنان را در این زمان کوتاه روایت کرد، از نون خشک خوردن بچه‌ها تا شب‌های حمله، همگی خاطراتی بود که پس از سال‌ها در ذهن و خاطرمان باقیمانده است.

خلیلی ادامه داد: اما خاطره شهادت یکی از همرزمان در این مدت هنوز در خاطرم مانده، محمدصادق قدسی، فرمانده گردان یدالله در لشکر ۵ نصر از بچه‌های نیشابور بود که همیشه در دورهمی‌های رزمندگان گردان وقتی اشاره می‌شد که در این حمله چه کسی شهید می‌شود با توجه به ترکش‌های زیادی که خورده بود بارها می‌گفت دیگر از مجروح شدن خسته شدم، اگر قرار است این بار هم ترکش بخورم ترجیح می‌دهم به شهادت برسم و دقیقا با یک ترکش خمپاره که به قلبش اصابت کرد آسمانی شد.

این بازنشسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: زمان جنگ نیروهای رزمنده از 1610 کیلومتر مرز مشترک ایران و عراق دفاع می‌کردند و چه جان‌هایی که برای حفظ این ارزش تقدیم شد. اگر یک دقیقه از آن لحظه را قرار باشد در جایی ثبت کنیم، باید میلیون‌ها کتاب چاپ کرد. حال تصور کنید ۲۸۸۷ روز جنگ نابر بین ایران و عراق به صورت رسمی طول کشیده آیا اکنون برای هر دقیقه از ثبت وقایع آن زمان کتاب در دسترس است، یا اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان تا چه اندازه کتاب‌های موجود با موضوع خاطرات جنگ را مطالعه کرده‌اند. هنوز هم افراد بسیاری هستند که چیز زیادی از آن دوران نمی‌دانند پس در این زمینه به درستی کاری انجام نشده است.

وی با تاکید بر نقش‌پذیری والدین در انتقال ارزش‌های جنگ خاطرنشان کرد: در ابتدا والدین، آموزش و پرورش، دانشگاه و تمام دست اندرکاران دفاع مقدس از جمله راویان، نویسندگان و روحانیون وظیفه دارند تا نسل امروز را که از جنگ تنها اسمش را شنیده‌اند با وقایع آن زمان آشنا کنند، در این راستا باید کتاب‌های زیادی منتشر شود و برای فرزندانمان تهیه کنیم تا بدانند مردان و زنان دلیری که برای حفظ ناموس و وطن از خون خود گذشتند تا نهال انقلابی که در زمان آغاز جنگ عمری نداشت آبیاری کنند.

حسرت شهادت بر دلهایمان به یادگار مانده

این بازنشسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: ما جاماندگان شهادتیم و تنها حسرت این فیض بر دلمان مانده اما همانطور که مقام عظمای ولایت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) فرموده‌اند که کار شهید را انجام دادند کمتر از شهادت نیست، به کاری که در بحث روایت کردن خاطرات دفاع مقدس انجام می‌دهم افتخار می‌کنم که قادرم در راه زنده نگه داشتند شهدا گامی هرچند کوچک بردارم.

خلیلی‎زاده تصریح کرد: خداوند به من یک دختر و یک پسر اعطاء کرده و در برهه کنونی نام فرزندم را برای اعزام به سوریه و دفاع از حرمین نوشته‌ام، اگر نیاز شود که او برای دفاع از کشور برود با کمال میل استقبال خواهم کرد اگر رزمندگان هشت سال جانشان را در برابر یک نبرد نابرابر تقدیم نمی‌کردند، امروز کشوری با این امنیت نداشتیم، اکنون هم اگر عده‌ای برای جنگ به سوریه اعزام نشوند باید منتظر جنگ و خونریزی رژیم استکبار در داخل شهرهای ایران باشیم.

این جانباز 58 درصد بازمانده از یادگاران دوران دفاع مقدس اظهار کرد: همه از حق‌الناس صحبت می‌کنند اما باید بدانند پایمال کردن خون شهدا بزرگترین حق‌الناس است اگر برای ادامه راه آنان گامی برنداریم و ارزش‌های شهدا را انتقال ندهیم به آنها مدیون هستین لازم است در این مسیر بیشتر تلاش کنیم.

وی عنوان کرد:  «پدافند غیرعامل»، «آلاله‌های تبلیغ»، «حجاب، عفاف و غیرت» که براساس وصیت‌نامه 49 شهید نیشابور و ۵۷ شهید کل کشور است و دارای ۳۱۵ تا نکته اساسی است، «تفأل به شهدا»، همچنین کتاب «کلیدواژه‌های امامت و ولایت» که در حال چاپ و کتاب ارزشمندی به نام «شهدای بی سر» که در دست جمع‌آوری از جمله کتاب‌های تالیف شده توسط خودم است.

شهرستان نیشابور با تقدیم 2375 شهید در دفاع مقدس از نظر جمعیتی در کل کشور، سومین شهر شهیدپرور است.

انتهای پیام

captcha