دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام رتبه‌بندی می‌شوند
کد خبر: 3847963
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
نجفی‌برزگر:

دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام رتبه‌بندی می‌شوند

گروه دانشگاه - مدیرکل شبکه مجازی دانشگاه‌های جهان اسلام در دومین گردهمایی این مجمع بیان کرد: راه‌اندازی پورتال بین دانشگاه‌های مجازی عضو برای تبادل دانشجو و رشته به صورت آنلاین، انجام پیمایش رتبه‌بندی دانشگاه‌های مجازی و بهره‌مندی از ظرفیت تحصیلات تکمیلی و نیز یکپارچه‌سازی مدارک بین دانشگاه‌های عضو شبکه از برنامه‌های این شبکه تا سال ۲۰۲۰ است.

دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام رتبه‌بندی می‌شوندبه گزارش ایکنا؛ دومین مجمع عمومی دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام امروز دوشنبه ۱۵ مهرماه، با حضور رؤسای دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی، محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام‌نور، سالارآملی، قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل، کریم نجفی برزگر، مدیرکل شبکه مجمع دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام و برخی رایزنان فرهنگی به میزبانی دانشگاه پیام‌نور برگزار شد.

کریم نجفی‌برزگر، مدیرکل شبکه مجمع دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام در این گردهمایی با بیان اینکه از مهمترین اهداف و وظایف این شبکه، ارتباط دادن دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام به یکدیگر در بستر فضای مجازی است، اظهار کرد: آموزش عالی در جهان اسلام و تحقق عدالت آموزشی در این کشورها، در گرو اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است که این شبکه با پذیرش عضو دانشگاهی از کشور‌های اسلامی و معین کردن نقاط متمرکز به‌واسطه خود دانشگاه‌ها، این آگاهی‌بخشی و ابلاغ دانش را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در مجمع نخست، اساسنامه شبکه تصویب شد و جمهوری اسلامی ایران، به عنوان میزبان شبکه، پذیرفت تا مدیریت دانشگاه‌های مجازی در جهان اسلام را در ابعاد آموزشی، پژوهشی، تبادل رشته، دانشجو و اساتید و نیز همکاری‌های فناورانه بین دانشگاهی را عهده‌دار شود.

نجفی‌برزگر با تأکید بر اینکه در اینجا که مجمع دوم است، با تشکیل کمیته اجرایی، وارد مرحله اقدام و عمل نسبت به این بستر همکاری می‌شویم، افزود: گام اول، آمایش دانشگاه‌ها بود که مشخص شد از ۵۷ کشور اسلامی، ۴۴ کشور در حوزه مجازی فعالیت دارند که با شناسایی نقاط متمرکز(دانشگاه مرجع در هر کشور) و آمایش قاره‌ای و منطقه‌ای، پیشنهاد شده هشت عضو کمیته اجرایی بتوانند با نقاط متمرکز در توسعه آموزش عالی هوشمند فعالیت کنند.

وی گفت: از جمله طرح‌هایی که برای سال کاری ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده، راه‌اندازی پورتال و اتوماسیون بین دانشگاه‌های مجازی عضو برای تبادل دانشجو و رشته به صورت آنلاین است که تحولی عظیم در ارتباطات دانشگاهی و آموزش مجازی ایجاد خواهد کرد که با همت رؤسای دانشگاه‌های عضو این کار عملیاتی خواهد شد. انجام پیمایش رتبه‌بندی دانشگاه‌های مجازی و بهره‌مندی از ظرفیت تحصیلات تکمیلی و یکپارچه سازی مدارک بین دانشگاه‌های عضو شبکه از دیگر برنامه‌های مهم این شبکه در دستیابی به اهداف آن است. امید است با همکاری مستمر دانشگاه تحت مدیریت واحد در شبکه، انتقال دانش و فناوری در بستر مجازی با سرعت در جهان اسلام رقم بخورد.

سالارآملی، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل هم در سخنانی در این مجمع اظهار کرد: وزیر علوم جمهوری اسلامی بر گسترش دانشگاه‌های مجازی تأکید دارند. از این رو تحقیقات تکنولوژی در منطقه ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما در حال حاضر در کشورمان حدود چهار میلیون دانشجو داریم که بیش از هزار دانشجوی ما در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند. مقالات بسیاری توسط تعداد زیادی از این دانشجویان در اسکوپوس، آی‌اس‌آی و ساینس منتشر شده است.

سالارآملی ادامه داد: معتقدیم که تکنولوژی باید بتواند مشکلات ما را حل کند، یکی از سیاست‌های وزارت علوم هم حل مسائل جامعه است و تلاش می‌کند از تکنولوژی بهره لازم را داشته باشد. سیاست دیگر وزارت علوم جهانی‌سازی دانشگاه است، تمرکز ما بر گسترش ارتباطات بین‌المللی است و امیدواریم جلسه امروز به گسترش ارتباط ما کمک کند. تنها سالانه ۵۰ هزار مقاله آی‌اس‌آی از محققان ایرانی منتشر می‌شود. اگر‌چه نگارش این تعداد مقالات خوب است، اما تاثیر آن‌ها در جامعه کم است و باید آثار آن در جامعه نمایان شود.

قائم مقام وزیر علوم با بیان اینکه در کشورمان ۴۳ پارک علم و فناوری فعالیت می‌کنند، که حدود یک میلیون دلار برای آن‌ها هزینه شده است، افزود: سیاست ما جهانی‌سازی و کم کردن تعداد دانشجویان بر روی کاغذ و مجازی کردن آموزش است. در این راستا باید با سایر کشور‌ها همکاری‌ها را ادامه دهیم، هم اکنون در قالب ۲۶۰ پروژه مشترک،‌ همکاری با سایر کشور‌ها داریم؛ لذا با توجه به جهانی‌سازی دانشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد که ارتباطات خود را با سازمان‌های مختلف جهانی همانند یونسکو بیشتر کنیم.

ارتقای فعالیت‌ها و بهبود عملکرد بین دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام نقشی مؤثری در توسعه علم و فناوری در دانشگاه‌های داخل و کشورهای اسلامی خواهد داشت و دانشگاه پیام نور با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود، حمایت خود را اعلام می‌کند
وی گفت: سیاست دیگر ما این است که بتوانیم دانش خود را به کشور‌های اسلامی انتقال دهیم. بر این اساس، پذیرای دانشجویان کشور‌های اسلامی و سایر کشور‌های جهان هستیم.

محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام‌نور دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اعلام حمایت این دانشگاه از گسترش همکاری بین دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، گفت: دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور و با دارا بودن بیش از 500 مرکز و واحد در سراسر کشور، نزدیک به 400 هزار دانشجو و برخورداری از زیرساخت‌های مطلوب الکترونیک، در راستای گسترش همکاری‌ بین دانشگاه‌های شبکه مجازی جهان اسلام اهتمام می‌ورزد. ارتقای فعالیت‌ها و بهبود عملکرد بین دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام نقشی مؤثری در توسعه علم و فناوری در دانشگاه‌های داخل و کشورهای اسلامی خواهد داشت و دانشگاه پیام نور با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود، حمایت خود را اعلام می‌کند.

وی هدف از برگزاری دومین مجمع را نظارت درست، اتتقال تجربیات ، تبادل استاد و دانشجو و گسترش همکاری‌های الکترونیکی با راه‌اندازی پرتال و اتوماسیون بین دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام عنوان کرد و گفت: نقش دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های مجازی در تعامل علمی و فرهنگی بین کشورها بسیار حائز اهمیت است، زیرا با توسعه فناوری‌های نوین، مرزبندی‌های جغرافیایی کنار گذاشته می‌شود و بستر برای ایجاد ارتباط، تعامل و تبادل دانش فراهم می‌شود.

زمانی در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم حضور 18 کشور عضو در دومین مجمع در کشور ایران به عنوان میزبان شبکه، منشأ اقدامات ارزشمندی در گسترش این تعاملات باشد.

یادآور می‌شود، این گردهمایی به منظور بالابردن دیپلماسی علمی کشور، تا فردا سه‌شنبه، 16 مهرماه، در سازمان مرکزی دانشگاه پیام‌نور ادامه دارد.
انتهای پیام
captcha