پیش‌بینی ۲۰۰ مدرسه برای اسکان زائران پیاده رضوی در مشهد
کد خبر: 3848430
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴

پیش‌بینی ۲۰۰ مدرسه برای اسکان زائران پیاده رضوی در مشهد

گروه اجتماعی ــ مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: آموزش و پرورش کما فی‌السابق آمادگی دارد تا در خصوص اسکان زائران پیاده در مدارس همکاری لازم را داشته باشد و در این خصوص پیش‌بینی ۲۰۰ مدرسه برای اسکان زائران صورت گرفته است.

پیش‌بینی 200 مدرسه برای اسکان زائران پیاده رضوی در سطح شهر مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، قاسم‌علی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در همایش مدیران ایستگاه‌های صلواتی که شامگاه گذشته 15 مهرماه در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تاکید بر این که امسال نیز بالغ بر 200 مدرسه را برای زائران پیاده در سطح شهر مشهد در نظر گرفته‌ایم، بیان کرد: همچنین در مسیر رفت‌وآمد زائران پیاده، چه در مسیر جاده قوچان، چناران و گلبهار و چه در مسیر نیشابور و تربت حیدریه به مدارس و ادرات آموزش و پرورش اعلام کردیم که این آمادگی را داشته باشند تا بتوانند پذیرای زائران گرامی در مسیرها باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: علاوه بر پیش‌بینی 200 مدرسه برای زائران پیاده در سطح شهر مشهد، چندین مدرسه نیز برای کاروان‌های سواره در نظر گرفته شده است. در عین حال این امکان وجود دارد که اگر نیازی بر این مبنا بود، این ظرفیت را افزایش دهیم.

خدابنده عنوان کرد: تعداد زیادی از کاروان‌ها اکنون مسیر خود و مدارس را مشخص کرده‌اند. ولی بخشی نیز همچنان باقی مانده است. ضمن این که سعی کردیم با توجه به مسیر ورودی عمل کنیم. به این صورت که کاروان‌هایی که از مسیر خراسان شمالی و شمال خراسان‌رضوی می‌آیند، در مسیر ورودی به قوچان باشند و کاروان‌هایی که از سمت تربت حیدریه و نیشابور می‌آیند، در سمتی از شهر قرار گیرند که ورود و خروجشان راحت‌تر صورت گیرد.

وی با بیان این که مدیران ما دغدغه این را دارند که کاروان‌ها ممکن است به مدارس آسیب بزنند، خاطرنشان کرد: در طی تابستان مدیران ما زحمت فراوانی کشیدند و با وجود مشکلات بسیار مدارس را برای دانش‌آموزان آماده کرده‌اند و لذا خواهش ما این است که حفظ و حراست از اموال بیت‌المال در مدارس تذکر داده شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: حدود 42 مدرسه در سال گذشته طرح «گام‌های عاشقی» را اجرا کردند که پذیرایی و خدمت‌رسانی به زائران در این مدارس توسط دانش‌آموزان، همکاران و اولیا انجام شد، ضمن این که امسال نیز این تعداد 42 مدرسه موجود است و تعدادی دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد، همچنین تعدادی از اولیا، سازمان‌ها و نهادها برای همکاری در طرح «گام‌های عاشقی» اعلام آمادگی کردند تا در کنار ما خدمت‌رسان زائران علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) باشند.

رئیس پلیس راه خراسان رضوی گفت: تجربه تلخ سنوات گذشته ما نشان می‌دهد که در زمان بازگشت زائران پیاده امام رضا(ع) در دهه آخر صفر، بسیاری از حوادث ما به علت جمع شدن این ایستگاه‌هاست.

در ادامه رئیس پلیس راه خراسان رضوی سرهنگ هادی امیدوار، پیرامون رعایت نکاتی در خصوص امنیت تردد زائر اظهار کرد: این خدمت بسیار ارزشمند است، اما نکته حائز اهمیت آن است که نباید تنها محدود به 500 هزار نفر زائر پیاده باشد.

وی ادامه داد: در این ایام طبق آمار، بیش از 4 میلیون نفر زائر داریم که برای پابوسی حضرت رضا(ع) به مشهد مقدس مشرف می‌شوند و چه خوب است اگر این خدمات و تسهیلات به همه این زائران برسد، لذا خواهشمندیم که این ایستگاه‌های صلواتی به نوعی برنامه‌ریزی شوند تا حتی زائرانی که با خودرو می‌آیند، بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

رئیس پلیس راه خراسان رضوی همچنین عنوان کرد: نکته دیگری که در اربعین امسال ظهور و بروز پیدا می‌کند، بحث خدمات بعد از اربعین است که این خدمات همه‌ساله جمع می‌شد و اکنون تا یک هفته پس از اربعین نیز ادامه خواهد داشت. معمولا در مشهد نیز همین قضیه وجود دارد و تجربه تلخ سنوات گذشته ما نشان می‌دهد که در بازگشت، بسیاری از حوادث ما به علت جمع شدن این ایستگاه‌هاست. به این معنا که خدماتی موجود نیست تا به زائران ارائه شود و لذا زائر سعی می‌کند به سرعت بازگردد و گرفتار حادثه می‌شود.

امیدوار اضافه کرد: خواهش ما این است که تا یک یا دو روز بعد از شهادت امام رضا(ع) نیز این خدمت‌گزاری به زائران صورت گیرد، به این خاطر که در ورود به مشهد مقدس مبدا ما جای دیگر و مقصد مشهد و در برگشت، مبدا مشهد و مقصد شهری است که زائر بازمی‌گردد و لذا این دو نکته بسیار مهم به لحاظ امنیتی زائر در حوزه تردد برای ما دغدغه است.

انتهای پیام
captcha