حضور 80 نمایندگی نشر بین‌المللی در نمایشگاه کتاب مشهد
کد خبر: 3852119
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲

حضور 80 نمایندگی نشر بین‌المللی در نمایشگاه کتاب مشهد

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: حضور بیش از 25 ناشر بین‌المللی و 80 نمایندگی نشر بین‌المللی از کشورهای مصر، لبنان، سوریه، ایتالیا، هلند، چین، ژاپن، سوئد، عراق، لیبی، افغانستان و ... در نمایشگاه امسال قطعی شده است.

حضور 80 نمایندگی نشر بین‌المللی در نمایشگاه کتاب مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، افشین تحفه‌گر معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نشست خبری «بیست‌و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد» که امروز اول آبان‌ماه در سالن همایش‌های این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: به عنوان دستگاه هماهنگ‌کننده در استان پی‌گیری اقدامات سایر دستگاه‌های استان هستیم تا فضای مناسب‌تری برای حضور مخاطبین و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی فراهم شود. برگزاری نمایشگاه بیست و یکم با همکاری و همیاری نهادهایی از جمله استانداری خراسان رضوی، فرمانداری مشهد، صداوسیما، کانون پرورش فکری، آموزش و پرورش، آستان قدس رضوی، کتابخانه‌های عمومی، شورای اسلامی شهر، حوزه علمیه خراسان، وزارت امور خارجه و... ممکن شد.

وی افزود: با توجه به ایامی که در پیش رو داریم تبلیغات در فضای شهری و محیطی متفاوت خواهد بود و تبلیغات عمده هم‌‎زمان با شروع نمایشگاه آغاز خواهد شد، لذا بخش دوم کار به عهده رسانه‌ها است و وظیفه آن‌ها به عنوان همکار این است اطلاعات نمایشگاه را برای مخاطبین خود بارگذاری کنند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: اطلاع‌رسانی از شبکه‌های شهری، مترو، اتوبوس‌های شرکت واحد، اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و تلویزیون‌های اطلاع‌رسانی در سطح شهر از مواردی است که تبلیغات نمایشگاه امسال در آن‌ها آغاز شده است.

تحفه‌گر خاطرنشان کرد: بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با هدف توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی و ترویج آن بین مردم با معرفی آخرین دست‌آورهای نشر با همت همکاران از هشت آبان‌ ماه آغاز و تا 15 آبان ماه ادامه خواهد داشت. ساعت بازدید از 15 الی 21 خواهد بود که با توجه به استقبال مخاطبین و علاقه‌مندان، شورای سیاست‌گذاری این امکان را در اختیار ما قرار داده است که ساعت نمایشگاه را تمدید کنیم.

وی عنوان کرد: 730 ناشر در سایت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 117 ناشر دانشگاهی، 39 ناشر کمک آموزشی، 105 ناشر کودک و نوجوان، 469 ناشر عمومی و 6 مورد از کتاب فروشی‌های سطح شهر مشهد برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تشریح کرد: امسال کتاب‌فروشی‌ها هم می‌توانند از فضای نمایشگاه استفاده کنند، آن‌ها از سه طریق مختلف از جمله داشتن نمایندگی ناشرانی که با آن‌ها کار می‌کنند، از طریق تبلیغات در سطح نمایشگاه و معرفی محصولات و در آخر با هماهنگی نمایشگاه و با استفاده از کارت‌خوان‌های بانک شهر می‌توانند هم‌زمان به فروش کتاب نیز بپردازند.

تحفه‌گر بیان کرد: پیش‌بینی اطلاع‌رسانی‌ها انجام شده است و امیدواریم مدیریت شهری برای تبلیغات سطح شهر و محیطی از طریق پایانه‌های مسافربری، اتوبوس‌های شهری، بیلبوردهای تبلیغاتی و... اقدامات را در زمان درست و مناسب به انجام برساند.

وی تصریح کرد: در بحث سرویس‌دهی به علاقمندان و ناشران شرکت‌کننده، هماهنگی لازم انجام شده است و با برخی از مراکز مانند سازمان اتوبوسرانی هماهنگی به عمل آمده که برای مدارس، برخی از دانشگاه‌ها و مدارس حوزه علمیه از این مناطق به مقصد نمایشگاه سرویس‌دهی لازم انجام گیرد. سرویس‌دهی از ابتدای بلوار نمایشگاه تا مکان نمایشگاه و برگشت از آن نیز برنامه‌ریزی شده و سرویس‌دهی از ساعات ابتدایی آغاز کار نمایشگاه و تا پایان ساعت کاری نمایشگاه فعال خواهد بود و امیدواریم امسال مردم دغدغه‌ای برای بازگشت نیز نداشته باشند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص تعداد غرفه‌های امسال در نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه امسال با وسعت 20 هزار متر فضای مسقف در محل نمایشگاه برگزار می‌شود و بیش از هزار غرفه در 10 سالن نمایشگاه پیش‌بینی شده و کار آماده‌سازی آن در حال انجام است.

20 هزار عنوان کتاب از ناشران خارجی

تحفه‌گر اضافه کرد: بیش از 200 هزار عنوان کتاب توسط ناشران داخلی و 20 هزار عنوان کتاب توسط ناشران خارجی در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت، بحث استقرار رادیو نمایشگاه نیز با همکاری صداوسیما صورت خواهد گرفت و بیش از 90 برنامه فرهنگی و هنری در کمیته سرای اهل قلم پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: برگزاری 10 نشست نخبگانی، برنامه‌های شب شعر و داستان، 20 مورد رونمایی کتاب، 37 مورد سخنرانی و نشست علمی، 5 کارگاه آموزشی، دو برنامه شب‌‌های فرهنگی شهرستان‌ها، سه برنامه جنگ کودک و نوجوان و دو برنامه در قالب تجلیل از بزرگان از برنامه‌هایی است که در سرای اهل قلم به صورت متمرکز اجرا خواهد شد.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: در بخش مشارکت‌ها کمیته مشارکت اجرای طرح باغ کودک و نوجوان با اجرای برنامه‌های قصه‌گویی برای کودکان، شعر گویی، کتاب‌خوانی، عکاس‌خانه کودک، اجرای نمایش، دوبله هم‌زمان کارتون، اجرای طرح تعویض کتاب کهنه با نو و... پیش‌بینی شده است و هم‌چنین تصویرگری کتاب کودک از جمله اقداماتی است که این بخش ارائه خواهد کرد.

تحفه‌گر در خصوص خدماتی که به ناشران داده می‌شود، تشریح کرد: خدمات ویژه‌ای نیز به ناشرین شرکت‌کننده که قریب به هزار نفر خواهند بود و تعداد زیادی از آن‌ها از دیگر استان‌ها و مهمان ما هستند ارائه خواهد شد، این خدمات شامل استفاده رایگان ناشرین از مراکز تفریحی و گردشگری مشهد است، هم‌چنین وسیله ایاب و ذهاب این افراد برای زیارت فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای تسهیل حضور در نمایشگاه، دریافت اطلاعات بهتر از ناشران، نقشه نمایشگاه و غرفه‌ها در حال رایزنی هستیم و اپلیکیشنی را طراحی کرده‌ایم که مردم بتوانند از طریق این اپلیکیشن مکان‌یابی کنند و ناشران مورد نظر خود در ارتباط باشند.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: هماهنگی برای رفت و آمد مخاطبین به نمایشگاه از طریق یکی از شرکت‌های خدمت‌رسان در حمل و نقل شهری داریم که با تخفیف ویژه‌ای همراه خواهد بود، مردم می‌توانند از این فرایند برای شرکت در نمایشگاه امسال استفاده کنند.

تحفه‌گر متذکر شد: هم‌زمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب بحث انتخاب کتاب سال خراسان رضوی را نیز خواهیم داشت، سه هزار 835 عنوان کتاب به دبیرخانه رسیده و با توجه به شرایط امسال در دوره اول پس از داوری‌های انجام شده 1090 کتاب انتخاب شد، در داوری بعدی 198 کتاب به تفکیک موضوعاتی مانند دین، ادبیات، فلسفه، هنر، کودک و نوجوان و... انتخاب شد که بعد از داوری 23 عنوان 6 عنوان برتر به مرحله داوری پایانی رسیدند، در نمایشگاه معرفی خواهند شد و از مولفین کتاب‌ها تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی با بیان اینکه امسال تخفیف 30 تا 40درصدی نمایشگاه را نیز خواهیم داشت، ادامه داد: در حوزه بن امسال یک میلیارد و 200 میلیون تومان در اختیار مردم خواهیم گذاشت، ناشرین از 700 دستگاه کارت‌خوان بهره‌ خواهند برد و عموم مردم، دانشجویان، طلاب حوزه دینی و... می‌توانند از بن‌های 100 هزار تومانی و دانشجویان ارشد به بالا از بن‌های 150 هزار تومانی استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha