نیازمند ایجاد وقف جدید با نیت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد هستیم
کد خبر: 3856981
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱

نیازمند ایجاد وقف جدید با نیت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد هستیم

گروه اجتماعی ــ معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه موقوفه‌ای مختص آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در استان به ثبت نرسیده گفت: با توجه به اهمیت این موضوع نیازمند ایجاد وقف جدید با نیت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد هستیم.

ضرورت ایجاد وقف جدید برای آزادی زندانیان غیرعمدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، 22 آبان ماه در نشست خبری «به رسم ابرار» با موضوع کمک به زندانیان جرایم غیرعمد که در محل این اداره‌کل برگزار شد، ضمن عرض تبریک ایام پربرکت هفته وحدت اظهار کرد: نسبت به زندان و حبس ابتدا باید ببینیم فلسفه زندان چه بوده و از چه زمانی مرسوم شده است.

وی افزود: در سوره یوسف و نساء به مکانی به عنوان زندان اشاره شده، ضمن اینکه با نگاهی به تاریخ خواهیم دید در صدر اسلام زندانی وجود نداشته و اولین زندان با عنوان نافع را حضرت علی(ع) ایجاد کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: دیدگاه اسلام از بحث زندانی کردم افراد مجرم اصلاح و تربیت است تا فرد خاطی در خلوت خود به تفکر بپردازد و از کارهای پیشین خود نادم و پشیمان شود و از جهل فاصله بگیرد که در سیر تاریخی مسئله زندان و زندانی به لحاظ مکان، نحوه برخورد و... داری فراز و نشیب‌هایی بوده است.

ایزدی ابراز کرد: ما نیز به عنوان یک انسان مسلمان نسبت به زندانیان دو وظیفه داریم که یکی مربوط به خانواده آنان می‌شود و دوم مربوط به خود زندانی است. آنچه به خانواده فرد زندانی ارتباط دارد بحث حمایت و رسیدگی به آنان در فقدان حضور سرپرست است تا در این فاصله دچار آسیب و آفتی نشوند، اما آنچه به خود زندانی مرتبط است در دو بخش مطرح می‌شود که شامل دو دسته جرایم عمد و غیرعمد هستند.

وی اظهار کرد: زندانیان جرایم غیرعمد در واقع مجرم نیستند، بلکه به دلایلی از جمله بی‌تدبیری و قصور گرفتار حبس شده‌اند که نیازمند حمایت هستند تا با پرداخت مبالغ دین و دیه‌ای که بر گردن دارند زمینه آزادیشان فراهم شود و از طرفی فعالیت تربیتی برای زندانیان جرایم عمد نیز ضرورت دارد که در این خصوص نیز فعالیت قرآنی در زندان‌ها فراهم شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: افرادی از همین زندانیان بودند که با حفظ کل قرآن از چوبه‌دار نجات یافته و در حال حاضر در حال تدریس قرآن کریم هستند، لذا کلیه فعالیت‌های فرهنگی در این مکان دارای خیر و برکات زیادی بوده و هست.

ایزدی بیان کرد: در راستای حمایت از زندانیان جرایم غیرعمد تاکنون جلساتی برگزار شده و به همین منظور نیز انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان تشکیل شده است.

وی در خصوص موقوفات با نیت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد تصریح کرد: موقوفه‌ای مختص این نیت تاکنون ثبت نشده اما در بین موقوفات وقف‌هایی با چند نیت وجود دارد که یکی از آن‌ها نیت آزادی زندانیان استف اما از آنجا که عواید آن ناچیز است نیازمند وقف جدید با نیت مذکور هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: 800 نیت وقف برای موقوفات استان به ثبت رسیده که صرف در امور خیریه از جمله مواردی است که برای زندانیان جرایم غیرعمد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha