شنونده خوبی برای صدای معلولان باشیم
کد خبر: 3861703
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴

شنونده خوبی برای صدای معلولان باشیم

گروه اجتماعی ــ مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: می‌دانیم که مشکلات معولان کم نیست اما ما هم سعی خواهیم کرد که شنونده خوبی برای آن‌ها باشیم، چرا که اگر چشمان خود را بر روی مطالبات این قشر ببندیم، خودمان ضرر کردیم.

شنونده خوبی برای شنیدن صدای معلولان باشیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، شامگاه گذشته، 12 آذرماه در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولین که با حضور مسئولین و شخصیت‌های استانی در محل موسسه توانبخشی همدم برگزار شد، اظهار کرد: قانون حمایت از جامعه معلولین که دارای 36 بند است، در سال 96 در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تصویب و در اردیبهشت سال 97 ابلاغ شد که نسبت به سال گذشته 83 قانون کامل‌تر و با ضمانت اجرای بیشتری است، در سال 98 برای اولین بار این بودجه به دست ما رسید.

وی ادامه داد: برای اجرای کامل این قانون در سال 98، 12 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار لازم است که امسال اعتباری که اختصاص داده شده، به مبلغ هزار و 200 میلیارد تومان است که تقریبا آن 10درصدی که بایستی برای اجرای قانون گذاشته می‌شد، انجام شده است. این رقم به اندازه کل بودجه توانبخشی کشور در سال 97 است و به نوعی می‌توان گفت که این مبلغ، دو برابر اعتبار حوزه توانبخشی در کشور شده است.

پوریوسف با بیان اینکه در سال 99 نیز برای اجرای قانون حمایت از جامعه معلولین اعتباری بالغ بر 33 هزار میلیارد تومان لازم است، گفت: این در حالی است که با وجود بودجه‌های کمی که دولت دارد اما توانست در سال 98 آن اندازه بودجه‌ای که در سال گذشته با کمبود مواجه بودیم امسال آن را جبران کند و بر همین اساس این اعتبار را دو برابر از سال گذشته کرده است.پ

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی تاکید کرد: می‌دانیم که مشکلات معولان کم نیست اما ما هم سعی خواهیم کرد که شنونده خوبی برای آن‌ها باشیم، چرا که اگر چشمان خود را بر روی مطالبات این قشر ببندیم، خودمان ضرر کردیم و از همین رو تا جایی که توان داریم تلاش خود را در جهت عملی کردن مطالبات این قشر خواهیم کرد.

وی بیان کرد: اجرای این قانون برای افراد دارای معلولیت نقش موثری دارد و تمام تشکل‌هایی که در حوزه توانبخشی در حال فعالیت هستند، مطالبات قشر معلول را به صورت نظام‌مند پیگیری می‌کنند. پس اگر سوال شود، جامعه برای این قشر چه کاری انجام داده است، باید بگوییم که در واقع جامعه بنا نیست که برای معلولان شغل ایجاد کند، چرا که این وظیفه را هم ندارد، بلکه مطالبه‌گری معلولان به عنوان یک نهاد رسمی و قانونی از جمله وظایف جامعه و نهادهای مرتبط است.

اجرای قانون حمایت از افراد معلول

پوریوسف بیان کرد: معیار ما اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است که همین امر هم نقشه راه ما بوده و سعی داریم که براساس این نقشه راه حرکت کنیم. با توجه به اینکه در حال حاضر 67 هزار نفر خانواده معلول مستمری‌بگیر در استان وجود دارد بنا است که امسال این تعداد افزایش پیدا کند، بدین صورت که افراد معلولی که سرپرست خانوار هستند به تعداد افراد خانوار خود مستمری خواهند گرفت.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: همچنین میزان حق پرستاری افراد ضایعه نخاعی که 190 هزار تومان بود، در سال جاری به 554 هزار تومان رسید که با رشد دو برابری مواجه شد. علاوه براین نیز میزان حق معیشتی دیگری هم اضافه بر آن حقی که دولت به حساب این افراد واریز می‌کند نیز برای سه دهک پایین جامعه تعیین شده، یعنی 14 هزار نفر از افراد معلول حق معیشت مضاعف دریافت خواهند کرد و همچنین مبلغی هم به عنوان سوخت نیز به آن‌ها داده خواهد شد که این کار نیز از اول مهرماه سال جاری به حساب این دسته از افراد واریز شده است.

وی تصریح کرد: دولت در ماده 9 آیین‌نامه حمایت از حقوق معلولان اینگونه اعلام کرده است که آموزش عالی برای افراد معلول رایگان است، بر همین اساس دولت در هفته‌های اخیر مصوبه‌ای را صادر کرد و ابلاغ شد که تمام معلولینی که در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند برای یک بار در هر رشته از حق پرداخت شهریه معاف خواهند بود.

پوریوسف بیان کرد: همچنین در ماده 12 این آیین‌نامه نیز دولت ابلاغ کرده که همه معلولینی که در کارگاه‌های تولیدی کار می‌کنند، کارفرما باید حقوق آن فرد را طبق قانون کار بپردازد و به دلیل اینکه نمی‌تواند همانند فرد عادی کار کنند، از این رو به همان میزان، مازاد آن را دولت به کارفرما پرداخت خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: قانونی به نام قانون سه‌درصدی وجود دارد که طبق این قانون در سال 98 و 99 حدود 33 هزار نفر را در 800 فرصت شغلی استخدام خواهیم کرد که همواره این 800 فرصت شغلی تنها خاص معلولین بوده و اگر اعلام شود که فردی برای یکی از قسمت‌های در نظر گرفته شده، پیدا نشده است آن فرصت به جای خود باقی می‌ماند تا اینکه فرد معلولی که صلاحیت داشته باشد انتخاب شود.

وی تأکید کرد: گفتنی است که مصاحبه و آزمون استخدامی این فرصت‌ها نیز بین معلولین انجام می‌شود و توسط اداره بهزیستی نیز برگزار خواهد شد و نمی‌توان گفت که چون فرد معلولی برای فرصت شغلی پیدا نشده، به همین دلیل باید فرد سالمی را برای آن فرصت شغلی پیدا کنیم، نه قطعا این کار انجام نخواهد شد تا فرد دارای صلاحیت پیدا شود.

پیگیر مطالبات معلولین در زمینه سوخت هستیم

پوریوسف اظهار کرد: طبق جلسه‌ای که با استاندار خراسان رضوی داشتیم بنا شد که این درخواست را از مسئولین داشته باشیم و قرار شد که پیگیر این موضوع باشیم تا میزان سوختی که برای افراد داری معلولیت تعلق می‌گیرد به اندازه باشد تا افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند برایشان کافی باشد و همچنین آن دسته از افراد نابینا که نمی‌توانند از خودروی شخصی خود استفاده کنند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند که این هم برای برخی از افراد امکان‌پذیر نبوده، از همین رو ما نیز به دنبال این موضوع خواهیم بود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: از سوی استان این مصوبه به ما داده شده تا تمام افرادی که معلولیت جسمی و حرکتی داشته و از خودروی شخصی نیز برخوردار هستند، خودروی آن‌ها گازسوز خواهد شد و با توجه به تجهیزاتی که در حوزه جامعه معلولین انجام خواهد شد این دسته از افراد دیگر در صف‌های سی ان جی نمانند و بدون نوبت از این خدمات استفاده کنند.

وی ادامه داد: اما این در حالی است که برای افرادی هم که یا خودشان، پدر و مادر و یا همسر آن‌ها نابینا است نیز از این امکانات بدون نوبت استفاده خواهند کرد. در واقع ما می‌دانیم اقداماتی که انجام نداده‌ایم بیشتر از آن دسته از اقداماتی است که انجام داده‌ایم و بر همین اساس نیز سعی داریم تا میزان اقدامات انجام شده خود را بیش از پیش کنیم.

پوریوسف بیان کرد: شورای اسلامی شهر بنا دارد که در ماه، 60 سفر دورن شهری را برای افراد معلول در نظر گیرد و ما هم پیگیر این موضوع هستیم که هرچه سریع‌تر انجام شود. همچنین شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد نیز چند خودروی سواری را مناسب‌سازی و افتتاح کرده و بنا است که از طریق سامانه‌های ما با معلولین تماس گرفته شده و آن‌ها خودرویی را اعزام می‌کنند که 50درصد هزینه این سفر را شهرداری و 50درصد دیگر را خود معلول پرداخت خواهد کرد، در خصوص ایستگاه‌های اتوبوس هم بنا است که کارهایی انجام شود.

انتهای پیام
captcha