دستگاه‌های اجرایی نیازهایشان را از تولیدات داخلی تامین کنند
کد خبر: 3863608
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵

دستگاه‌های اجرایی نیازهایشان را از تولیدات داخلی تامین کنند

گروه سیاست و اقتصاد ــ معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی استاندار خراسان رضوی گفت: براساس دستورالعمل‌های موجود که به همه دستگاه‌ها نیز ابلاغ شده است، کلیه دستگاه‌های اجرایی باید نیازهایشان را تا حد امکان از تولیدات داخلی تامین کنند.

دستگاه‌های اجرایی نیازهایشان را از تولیدات داخلی تامین کنندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، کوکب موسوی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی استاندار خراسان رضوی، شامگاه گذشته 20 آذرماه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن‌بازار مشهد ‌که در نمایشگاه بین‌المللی برگزارشد، اظهار کرد: نیازهایی که درحال حاضر در داخل تولید نمی‌شود، باید تقاضا داده شوند تا با مهندسی معکوس یا به‌کارگیری دانش و تبدیل آن به تولید بتوانند از تولیدات داخلی استفاده کنند.

وی ادامه داد: در پیاده‌سازی و اجرای طرح پژوهش‌های تقاضامحور همه‌ دستگاه‌های اجرایی نیازهای خود را ابلاغ می‌کنند و در کارگروه پژوهش استان خراسان رضوی مطرح و مورد بررسی خواهند گرفت و با اولویت‌هایی که این دستگاه‌ها دارند، این نیازها را به پژوهشگران می‌دهند.
موسوی افزود: براساس دستورالعمل‌های موجود که به همه دستگاه‌ها نیز ابلاغ شده است، کلیه دستگاه‌های اجرایی باید نیازهایشان را تا حد امکان از تولیدات داخلی تامین کنند.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی استاندار خراسان رضوی گفت: اعتبارات ما بسیار محدود است و اعتباراتی که می‌توانیم برای دستگاه‌های اجرایی استان تخصیص دهیم، امسال حدود 2 میلیارد و 400 میلیون است که برای حدود 42 طرح پژوهشی که از دستگاه‌های اجرایی مختلف رسیده، مورد بررسی قرار گرفت. فراخوانی خواهیم داد تا همه افراد بتوانند در یک فضای عادلانه پژوهش کنند و آن طرح‌ها را به اجرا بگذارند.

حمایت 150 میلیارد تومانی شهرداری از شرکت‌های دانش‌بنیان

در ادامه محمدرضا کلایی شهردار مشهد تصریح کرد: مجموع حمایت‌های ما از شرکت‌های دانش‌بنیان که در هفت سر فصل تعریف می‌شود، سالیانه حدود 150 میلیارد تومان است.

وی اظهار کرد: وظیفه معاونت برنامه‌ریزی ما این است که نیازهای موجود در شهرداری را به گوش دانشگاه برساند.

شهردار مشهد افزود:‌ بخشی از این کار می‌تواند نقش خرید تضمینی که ریسک کمی دارد، داشته باشد. دانشگاه گرنت‌هایی در اختیار پژوهشگران خود قرار می‌دهد و ما هم با اعلام تقاضا می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم. منتهی این فرهنگ کمی زمان‌بر است تا جا بیفتد و ایده‌هایی که مدام به‌جود می‌آید پالایش شده و به بهره‌برداری برسد.

کلایی بیان کرد: مجموع حمایت‌های ما از شرکت‌های دانش بنیان که در هفت سر فصل تعریف می‌شود، سالیانه حدود 150‪ میلیارد تومان است. بخش‌های مختلف می‌توانند با جایگزینی‌هایی که برای خرید محصولات و امثال آن‌ها انجام می‌دهند، این کار را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما یک کمیسیون برای خرید خارجی تشکیل داده‌ایم تا زمانی که قصد خرید هر کالای خارجی را داشتیم این کمیته بررسی کند که نمونه مشابه داخلی از آن محصول وجود نداشته باشد و اگر نمونه مشابه داخلی داشت برای آن زمان‌بندی قرار می‌دهیم و با شرکت‌ها برای خرید محصولات توافق می‌کنیم. به نظر من این ارتباط میان شهرداری و شرکت‌های داخلی ایجاد شده و در طی زمان بارور می‌شود.

در ادامه همچنین، محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: ما هزاران ایده در دانشگاه داریم ولی از این هزاران ایده تعداد محدودی به محصول تبدیل می‌شوند.

وی افزود: از هر 10 ایده اگر یکی به محصول تبدیل شود، برای ما مطلوب خواهد بود. برخی از این ایده‌ها ممکن است که در آینده به محصول تبدیل شود ولی در حال حاضر در جامعه به هر دلیلی تقاضا برای آن‌ها نباشد و نکته دیگر که باعث شده از این ایده‌ها پشتیانی نشود، آن حلقه‌های مفقودی هستند که میان تقاضا و ایده باید باشند اما نیستند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: ایده‌ها باید پالایش شوند تا به محصول برسند و این کاری است که در حوزه‌های پژوهش فناوری انجام می‌گیرد. تقاضا در اصل برای محصول، نه برای ایده است و ما تلاش می‌کنیم که آن حلقه‌های واسط را که ایده را به محصول تبدیل می‌کنند، فراهم کنیم.

انتهای پیام
captcha