حوزه وارد فاز آموزش مجازی می‌شود / شفادهندگی اهل بیت(ع) به ساختمان حرم مقید نیست
کد خبر: 3881855
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
معاون آموزش حوزه:

حوزه وارد فاز آموزش مجازی می‌شود / شفادهندگی اهل بیت(ع) به ساختمان حرم مقید نیست

معاون آموزش حوزه با اشاره به اقدامات انجام شده برای ورود آموزش‌ها به فاز مجازی، در پاسخ به شبهه وهابیت اظهار کرد: حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) شفادهنده و پناه‌دهنده شیعیان هستند و برای آنان زمان و مکان معنا ندارد. لذا اگر محدودیتی در رفتن به بارگاه مطهر ایشان باشد، مانع نقش این بزرگواران نیست، مگر خود حرم به مثابه ساختمان آن شفادهنده است؟

رستم نژادحجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به اینکه وضعیت تعطیلات حوزه در ایام فرارو چگونه خواهد بود؟ گفت: براساس مصوبه شورای تأمین استان قم هفته جاری هم مراکز آموزشی تعطیل است و حوزه تا 12 اسفندماه کلاس حضوری نخواهد داشت.

وی درباره اینکه برخی دانشگاه‌ها تا پایان سال تعطیل است و حوزه مستقل از شورا تصمیم نمی‌گیرد؟ تأکید کرد: می‌توانیم تصمیم مستقلی هم بگیریم، ولی این تصمیم با توجه به نظر شورای تأمین اعمال می‌شود که به احتمال زیاد تعطیلی هفته آینده را تا پایان هفته خواهیم داشت.

آموزش مجازی

رستم‌نژاد در پاسخ به این پرسش که در صورت تداوم تعطیلی تا پایان سال چه برنامه‌ای برای حوزه دارید، اظهار کرد: در این صورت به سمت آموزش از راه دور، فضای مجازی و روش‌های جایگزین مانند شبکه‌های مجازی خواهیم رفت؛ البته برخی استادان تدریس خود را شروع کرده و امکانات تا حدودی فراهم است و ما هم باید در بخش‌هایی این زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم. تعدادی از مدارس نیز این کار را آغاز کرده‌اند. در سطح استادان عالی و خارج و حتی مراجع معظم هم این کار در حد امکان آغاز خواهد شد و اگر ضرورتی برای تعطیلی شد ما به این سمت خواهیم رفت.


بیشتر بخوانید:


وی در مورد اینکه حوزه علمیه موضع انفعالی در برخورد با کرونا داشته است، گفت: عده‌ای از هر فرصتی برای حمله به حوزه و انقلاب بهره می‌برند؛ حقیقت آن است که این افراد مطلع نیستند یا اطلاع دارند ولی نمی‌خواهند واقعیت را بپذیرند؛ حوزه در این ایام وارد شده ولی چون توجه معطوف به اصل ماجراست حواشی دیده نمی‌شود.

آمادگی فعالیت جهادی طلاب

معاون آموزش حوزه بیان کرد: ده‌ها برنامه و جلسه برگزار و در شبکه‌های مجازی مطالب زیادی از سوی حوزویان بارگذاری و توصیه‌هایی به صداوسیما شده است. مطالبی هم از سوی حوزه در روزهای  آینده منتشر می‌شود. همچنین بخش سیاسی و اجتماعی حوزه هم مسائل را جمع‌بندی کرده و درصدد پاسخ است، اما به هرحال برخی سوءاستفاده می‌کنند. تعداد زیادی طلبه برای حضور در بیمارستان‌های مخصوص درمان کرونا اعلام آمادگی کرده‌اند تا مسائل تبیینی و روانی و معنوی را گوشزد کنند و تعداد طلاب آماده به کار هم زیاد است.

رستم‌نژاد درباره اینکه در ایام گذشته عده‌ای شبهات زیادی در این مورد مطرح کردند که شیعیان حرم‌های خود را شفاخانه می‌دانستند و به آن پناه می‌بردند ولی الان آنجا را تعطیل کرده‌اند، ابراز کرد: وجود میکروب‌ها حقیقتی در عالم طبیعی محسوب می‌شود و در روایات هم با تعابیر دیگری به آن اشاره شده است؛ تمامی احکام دینی ما مرتبط با بحث نظافت و تمیزی و جزء توصیه‌های دینی است.

رستم نژاد معاون آموزش حوزه

استاد حوزه تأکید کرد: در بحث حضور در اجتماعات هم تأکید فراوانی در دین مبنی بر اینکه با لباس و وضعیت ظاهری مناسب و تمیز حاضر شویم وجود دارد و این مسئله در تضاد با توصیه‌های بهداشتی و پزشکی این روزها نیست. از طرف دیگر مگر خود حرم به مثابه ساختمان آن شفادهنده است؟ حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) شفادهنده و پناه‌دهنده شیعیان هستند و برای آنان زمان و مکان معنا ندارد؛ لذا به فرض هم اگر محدودیتی در رفتن به محل بارگاه مطهر ایشان وجود داشته باشد، مانع نقش این بزرگواران نیست و همواره نقش پناه‌دهندگی خود را دارند.

خلط رعایت بهداشت با شفادهندگی

معاون آموزش حوزه با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی و اجتماعی به صورت بسیار گسترده در روایات بیان شده است، افزود: اهل بیت(ع) دارای ولایت هستند و در برخی موارد به اذن خدا شفا می‌دهند و بحث نظافت هم مسئله دیگری است که نباید با غیرت دینی خلط شود؛ زیرا حرم بسته هم که باشد خاصیت شفادهندگی خود را دارد و زمان و مکان در مورد ائمه(ع) معنا ندارد.

وی ابراز کرد: برخی ممکن است قصدشان از بیان این مطالب، فهم مطلب باشد و غرضی نداشته باشند، ولی قطعاً برخی مغرضانه رفتار می‌کنند، در حالی که این دو ربطی به هم ندارند و در تنافی با هم نیستند و هر دو در جای خود بحق هستند.

تقدیر از کادر پزشکی

این قرآن‌پژوه و استاد حوزه در مورد سیاسی کردن این بیماری تصریح کرد: اینکه اتفاقی موجب می‌شود که عده‌ای سوءاستفاده سیاسی کنند، قابل انکار نیست، ولی این پدیده با انگیزه سیاسی رخ داده و باید مورد تأمل و بررسی قرار گیرد. گفته‌اند ویروسی بوده که از کنترل خارج شده و خودشان درمان آن را دارند و به دنیا نمی‌دهند، این بحث دیگری است. البته کاری که با فداکاری اطبا و پرستاران در ایران رخ داد، کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر باشد.

استاد جامعةالمصطفی(ص) اظهار کرد: مرگ‌ومیر این ویروس در کشورهای دیگر در مقایسه با ایران بسیار پرسرعت‌تر و مهار آن طولانی‌تر بوده است. کادر پزشکی کشور مواجهه خوبی با این مسئله داشتند که باید از آنان تقدیر کنیم و رهبر معظم انقلاب هم از مجموعه وزارت بهداشت و درمان کشور  تقدیر و تشکر کردند.

رستم‌نژاد بیان کرد: دشمنان حتی از زلزله و امر طبیعی مانند سیل هم نمی‌گذرند و سوء استفاده سیاسی خود را می‌کنند، در حالی که خود آمریکا و کشورهای دوست و همراه وی بزرگترین مشکلات را دارند و فقط علیه ایران تبلیغ می‌کنند؛ در چند ماه اخیر بیش از 10 هزار نفر در آمریکا بر اثر آنفولانزا مردند و دولتمردان این کشور نتوانستند اقدام مؤثری کنند، در حالی که در کشور ما فداکارانه در مقابل کرونا ایستادگی می‌شود. ملت ایران باید در برابر این سوءاستفاده‌ها هوشیار باشد.

انتهای پیام
captcha