به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین جعفری، استاد حوزه علمیه قم در ابتدا به بیان اقسام کفرپرداخت و گفت: نوع نخست، کافر به الوهیت است که خود شامل دو گروه منکر جاهل و منکر عالم میشوند.
وی ادامه داد: گروه دوم کافران، منکران توحید خداوند هستند که شامل مشرکان یا بتپرستان میشوند و گروه سوم، منکران رسالت رسول گرامی اسلام (ص) هستند که برخی از آنان همچون اهل کتاب و مجوس، از جهتی موحد و از جهتی کافر به شمار میآیند.
سخنران نشست، نوع دیگر کفر را انکار ضروریات دین، یعنی احکامی که در اسلام قطعی و بدیهی است و انکار آنها موجب خروج از دین میشود، برشمرد و یادآور شد: حکم ترک کردن احکام دین مانند ترک نماز، به اعتقاد تارک بستگی دارد؛ برای نمونه، اگر شخص تارک الصلاة منکر وجوب نماز باشد، کافر به شمار میآید، ولی اگر بنا به هر دلیلی مانند مشغله یا سهل انگاری، نماز را ترک نمود، کفر به معنای مورد نظر در مورد او مصداق نمییابد.
وی در تبیین مراد از نجاست کافر نیز خاطرنشان کرد: منظور از این نجاست، نجاست ذاتی است که از کفر و شرک ناشی میشود و مانند نجاستهای عرضی همانند نجاست به وجود آمده از شرب خمر و... نیست که تطهیرشدنی باشد، ولی اگر مسلمان در مواجهه با کافر دچار شک شد که آیا نجاست آنها به بدن یا لوازم او منتقل شد، با جاری ساختن اصالت الطهاره حمل بر طهارت مینماید.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری به تببین نظر علمای فریقین درباره نجاست کفار پرداخت و افزود: در این مورد بین امامیه و سایر مذاهب اسلامی اختلاف وجود دارد، در مذهب امامیه، برخی علما - فی الجمله- بر نجاست همه کفار و مشرکان شامل اهل کتاب و مجوس اذعان دارند، ولی اهل سنت غالباً معتقد به طهارت اهل کتاب هستند.
انتهای پیام