کدام گروه‌ها بی‌حساب وارد بهشت می‌شوند
کد خبر: 3895896
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲

کدام گروه‌ها بی‌حساب وارد بهشت می‌شوند

استاد اخلاق با بیان اینکه باید از این بهشت ماه رمضان بهترین توشه را برداریم و به قله‌های آن برسیم، اظهار کرد: طبق روایات نورانی رسول خدا(ص) برخی از گروه‌ها هستند که بدون حساب وارد بهشت می‌شوند که اولین آنها صبرکنندگان و دومین گروه نیز کسانی هستند که سعه صدر دارند که نشانه مؤمن داشتن سعه صدر است.

به گزارش ایکنا، استاد محمدتقی فیاض‌بخش، از اساتید اخلاق، طی سلسله مباحثی در مورد بهره‌مندی از ماه مبارک رمضان سخنرانی می‌کند. این مباحث در کانال تلگرام ایشان با عنوان Jelvehnooralavi در قالب یک فایل تصویری منتشر می‌شود. در ادامه متن آخرین مطلب آن را می‌خوانید؛

ماه رمضان در حقیقت جلوه بهشت الهی در روی زمین است. بنابراین باید ببینیم در فرصت کوتاه عمرمان در دنیا، از این بهشت الهی چطور می‌توانیم بهترین توشه را برداریم و به قله‌های این بهشت برسیم. یعنی از بهشت اصحاب الیمین به مقام جنت العدن و از آنجا به دارالسلام و بالاخره به مقام رضوان الهی نائل آییم. بی‌جهت نیست که خدا به مومنین نه فقط انجام عمل صالح را دستور داد، بلکه به خواص از مومنین دستور داده شد که «سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ»، یا دستور داده شد که «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ»، یعنی در کار خیر سرعت بگیرید و از هم در سیر به سوی مغفرت و سیر به سوی مقام قرب الهی جلو بزنید.

در این مقام برخی با قدم عقل توحیدی حرکت می‌کنند و البته اثر آن هم برای کسانی که با دقت از فرصت‌ها استفاده می‌کنند این است که خدا از یک سو فرمود من هم با نظر لطف و مرحمت، حساب آسانی از آنها می‌گیریم و آنها اصحاب‌الیمین هستند. برخی دیگر از همین اصحاب‌الیمین توشه‌های دیگری را هم در کنار وظایف خود قرار می‌دهند. خداوند در قرآن دو صفت برای آنها ذکر می‌کند که اگر کسی این دو را داشته باشد نه‌تنها حساب آسانی دارد، بلکه اصولا حسابی ندارد و بی‌حساب وارد بهشت می‌شوند.

یکی از آن گروه‌ها، صابران هستند که در مصائب صبر می‌کنند، همچنان خود را کنترل کرده و بر معصیت‌ها نیز صبر می‌کنند و آنهایی که بر عبادات مانند روزه و به‌پا خواستن در نیمه‌شب صبر می‌کنند. در بیان نورانی رسول خدا(ص) است که در قیامت گروهی بی‌حساب وارد بهشت می‌شوند و این گروه که وارد می‌شوند ملائکه می‌پرسند شما چه کسانی هستید که اینطور وارد می‌شوید؟ می‌گویند صابران هستیم که «صَبَّرْنَا أَنْفُسَنَا عَلَى طَاعَةِ اَللَّهِ» و ملائک می‌گویند شما که صابر از معصیت و صابر در طاعت هستید، به حق است که بی حساب وارد بهشت شوید.

گروه دوم کسانی هستند که در ماه رمضان به ویژه علی‌رغم فشارهایی که عبادت و روزه بر آنها می‌آورد، این وصف را هم ضمیمه فضائل خود می‌کنند که عبارت از سعه صدر داشتن است. رسول خدا(ص) فرمود گروه دوم که بی‌حساب وارد بهشت می‌شوند، آنان هستند که در ارتباطات اجتماعی به ویژه با افراد تندخو و یا افرادی که سطح فکری کوتاه‌تری از آنها دارند، با سعه صدر برخورد می‌کنند. وقتی ملائکه می‌گویند شما چه کسانی هستید؟ می‌گویند ما کسانی هستیم که نسبت به ما سفیهانه برخورد می‌شد و ما تحمل می‌کردیم. در روابط خانوادگی، اجتماعی و ارتباطات سیاسی و ... این برخوردها را تحمل می‌کردیم. در واقع علامت مومن سعه صدر است. «دریای فراوان نشود تیره به سنگ، عارف که برنجد تنک آب است هنوز».

اما گروه سوم محبین هستند. یعنی کسانی که خدا آنها را اصحاب‌الیمین نمی‌داند، بلکه جزو السابقون السابقون هستند که در بِده بستان الهی و در قالب طلب ثواب از خدا اعمالشان را به جای نمی‌آورند، بلکه عاشقانه و محبانه به درگاه مولا می‌شتابند و لذا در بیان نورانی امام صادق(ع) است که فرمود گروهی خدا را از روی محبت عبادت می‌کنند که مرضی رضای خدا است.

انتهای پیام
captcha