جامعه اسلامی از جدایی اندیشه دینی و علمی آسیب دیده است
کد خبر: 3901710
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰

جامعه اسلامی از جدایی اندیشه دینی و علمی آسیب دیده است

رئیس شورای استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان با بیان اینکه جامعه اسلامی از جدایی اندیشه دینی و علمی آسیب بسیاری دیده است، گفت: خلأیی در جامعه بشری وجود دارد که جز با دین و اندیشه الهی تأمین نخواهد شد، اگر دنیا از عالم فقیه و بصیر در سطح کافی برخوردار بود نه تنها شرایط جهان اسلام بلکه جهان نیز تغییر می‏‌کرد.

جامعه اسلامی از جدایی اندیشه دینی و علمی آسیب زیادی دیده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد ترابی، رئیس شورای استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی، روز گذشته، 8 خرداد ماه در مراسم افتتاح دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های منطقه ترشیز که در مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد، اظهار کرد: در بخشی از زما‌ن‌ها و مقاطع تاریخی بشر گرفتار تصوری شد که دانش بشری می‎تواند زندگی انسان‌ها را مدیریت کند و دیگر نیاز به اندیشه الهی، معنوی و دینی نیست.

وی تصریح کرد: اگرچه در اواسط قرن 17 میلادی جامعه علمی مسیحی علیه کلیساها قیام کردند، اما اکنون که سه قرن از آن ادعا گذشته در میان دانشمندان غربی کسانی مدعی شدند که چرا دین را به کنار راندیم.

ترابی افزود: خلأیی در جامعه بشری وجود دارد که جز با دین و اندیشه الهی تأمین نخواهد شد، اگر دنیا از عالم فقیه و بصیر در سطح کافی برخوردار بود نه تنها شرایط جهان اسلام بلکه جهان نیز تغییر می‏‌کرد و این بزرگترین مشکلی است که امروز در جهان اسلام وجود دارد.

رئیس شورای استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی بیان کرد: نباید گمان کرد که دوره دین و اندیشه دینی گذشته است، امروزه همان اندیشه دینی حتی صهیونیست را در حال تشویق به برنامه‌ریزی کردن برای جهان است، هرچند دینشان تحریف شده است، اما پشت این تحرکات همان اندیشه دینی وجود دارد.

وی پشتوانه اندیشه داعش را دینی دانست و اظهار کرد: اگر اندیشه درستی پشت این اندیشه بود این تعداد نیرو و هزینه بسیاری که تاکنون شده است می‎توانست جهان را مدیریت کند.

حرکت جامعه دانشگاهی به سمت اهداف الهی

ترابی بیان کرد: اگر مدیریت و اداره جامعه بشری به دست اندیشه فقهی و عالم با تقوایی بود جهان اسلام حرف اول را از نظر نیروی انسانی و منابع و ذخایری که دارد در دنیا می‎زد و جهان را تحت تأثیر قرار می‌‏داد.

رئیس شورای استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اینکه جامعه اسلامی از جدایی اندیشه دینی و علمی آسیب بسیاری دیده است، جایگاه حوزه و دانشگاه را همانند جایگاه مغز در بدن انسان دانست و تصریح کرد: اگر امروز خلأهای مدیریتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دیده می‎شود به خاطر این جدایی است.

مسئول نهاد نمايندگی رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی اضافه کرد: کسی که بخواهد در دانشگاه فعالیت کند باید به آن اعتقاد داشته باشد، اگر بخواهیم جامعه دانشگاهی به سمت اهداف الهی حرکت کند و یا دینی شود باید مسئولان به اهمیت دانشگاه اعتقاد داشته باشند.

وی با تأکید بر اقامه نماز اول وقت در دانشگاه و حضور به موقع مسئولان در صف اول اظهار کرد: دانشجو نباید در دانشگاه احساس کند که بین علم آموختن و نماز خواندن فاصله است. در شرایط فعلی نیازمند جامعه و جوان سالم و انسان امیدوار هستیم، باید برای رسیدن به این اهداف با کمک حوزه و دانشگاه این فضا را ایجاد کنیم.

ترابی نظارت بر دروس معارف را یکی از وظایف نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه دانست و افزود: نباید در دانشگاه از اساتیدی برای دروس معارف استفاده شود که توان لازم برای تدریس را ندارند و بیشتر جوانان را دین‎زده می‏‌کنند.

نقش کلیدی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

در ادامه هادی معماریان، رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ با پتانسیل‎های جمعیتی بالای ۴۰۰ هزار نفر منطقه‌ای کهن با پیشینه درخشان علمی و فرهنگی است. بدون شک رشد و توسعه هر جامعه‎ای بدون توجه به علم، دانش و آموزش امکان‌پذیر نخواهد بود، یقیناً دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این زمینه نقش کلیدی و اساسی ایفا می‎کنند.

معماریان اظهار کرد: منطقه ترشیز هم‌اکنون دارای هفت مرکز دانشگاهی شامل مرکز آموزش عالی دولتی کاشمر، دانشگاه پیام‌نور کاشمر و بردسکن، دانشگاه آزاد کاشمر و بردسکن، مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی و دانشکده پرستاری با پتانسیل دانشجویی بیش از 4 هزار نفر دانشجو و مراکز حوزوی فعال علمی برادران و خواهران است.

وی تصریح کرد: بدون شک این حجم از فعالیت‎های علمی، آموزشی و دانشگاهی نیازمند برنامه‎‌ریزی‎های فرهنگی مدون و پیشرو است که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این زمینه می‌تواند بسیار کمک حال دانشگاهیان باشد. نقش نهاد رهبری در دانشگاه تنها معطوف به مسائل فرهنگی نیست، در دانشگاه با موضوعات و مشکلات بسیاری در زمینه مسائل بودجه‌ای و همچنین مسائل آموزشی و دانشجویی و توسعه آموزشی و پژوهشی مواجه هستیم.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر افزود: دانشگاه‎های کوچک مشکلات زیادی در بحث توسعه رشته‎ها و جذب هیئت علمی، تجهیز و به‌روزرسانی آزمایشگاه‌ها، مراکز نوآوری و رشد و بودجه‎های عمرانی و نگهداری فضاهای فیزیکی دارند. حل تمامی مشکلات نیازمند کمک نهاد رهبری است، نهاد می‎تواند کمک بسیاری در جذب خیرین و در توسعه روابط بین سازمان‌ها داشته باشد.

معماریان اضافه کرد: به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تنها نگاه فرهنگی نداریم، بلکه نگاهی فراتر شامل عمرانی، آموزشی، پژوهشی و توسعه داریم. نهاد می‎تواند نقش مهمی در تدوین سند توسعه راهبردی دانشگاه‌ها و همچنین نقش جامع علمی کشور داشته و به توسعه عدالت آموزشی در استان کمک کند.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر تصریح کرد: متأسفانه گاهی اوقات دانشگاه‎های بزرگ و مادر استان این نگاه را نداشته و مشکلاتی برای دانشگاه‎های کوچک در جذب هیئت علمی، دانشجو و توسعه رشته‎ها متناسب با نیازهای منطقه ایجاد می‌کنند.

فرصت به جوانان باعث پیشرفت می‌شود

در این جلسه همچنین حجت‌الاسلام سیدکاظم طباطبایی، امام جمعه کاشمر، طی سخنانی گفت: ترشیز بزرگ با سابقه دیرینه‌‏ای از حوزه‎های علمیه و وجود دانشمندان، عالمان و فقها و اکنون هم منطقه‎ای دانشگاهی است.

وی نبود نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در شهرستان کاشمر را یکی از کاستی‎ها دانست و افزود: دانشگاه مکانی بسیار حساس و مهم و به نوعی اعتبارش به نهاد رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌‏ها وابسته است.

امام جمعه کاشمر اظهار کرد: مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری باید بتواند جوانان و دانشجویان را به خوبی جذب کند، باید مراقب جوانان به خصوص در دانشگاه‌ها بود، توجه به جوانان مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است. باید از جوانان کمک گرفت و جامعه را به دست آنها سپرد، همچنین جوانان باید در راستای اصلاح و تزکیه قرار گیرند، نباید از این ذخیره‌‏های معنوی غافل بود و غفلت کرد.

طباطبایی با اشاره به اینکه می‎توان ذخیره‎های اصیل انسانی را در همین دانشگاه‎ها تشکیل داد، تصریح کرد: بدون شک فرصت دادن به جوانان باعث پیشرفت می‌شود.

در پایان مراسم نیز حجت‌الاسلام میثم خزایی به عنوان مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی منطقه ترشیز معرفی شد.

انتهای پیام
captcha