به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، امروز، 14 تیرماه، در نشست شورای معاونین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اعزام مبلغان در ماه محرم، به همزمانی شیوع بیماری کرونا و لغو تبلیغ چهره به چهره در ماه مبارک رمضان سال جاری اشاره و تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، امسال در ماه مبارک رمضان شرایط جهت حضور مبلغان در اقصی نقاط کشور فراهم نبود تا بتوانند با تبلیغ چهره به چهره برای بسط معرفت، ایمان و تقوا در جامعه نقش اساسی خود را ایفا کنند.
وی با اشاره به انجام فعالیتهای تبلیغی در فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا افزود: تمهیداتی اندیشیده شد و با شرایط سخت کرونایی و در چارچوب پروتکلهایی که ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین کرده بود، هم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و هم دیگر بخشهای فرهنگی کشور سعی کردند با تمام آن تضییقات که وجود دارد، تأثیرگذار باشند و عمده فعالیتها در فضای مجازی صورت گرفت.
واعظی اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان قدری غافلگیر شدیم، یعنی در این ماه تا روزهای نزدیک به فرارسیدن این ماه احتمال میدادیم که امکان اعزام مبلغان به شکل گسترده ایجاد خواهد شد، که متأسفانه نشد و برای ماه محرم از اکنون باید به فکر باشیم که بتوانیم ایفای نقش گستردهتری داشته باشیم.
ایجاد شرایط تبلیغ در ایام محرم
وی با بیان این که ماه محرم یک ظرفیت بسیار عظیمی برای تقویت حیات ایمانی و معنوی جامعه است، گفت: با توجه به این که ماه محرم در پیش است، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر خود فرض میداند که از اکنون با جدیت و با توجه به شرایط، موقعیت و تمام ظرفیتهایی که وجود دارد، هوشمندانه تدبیر کند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن دعوت از پرسنل این نهاد حوزوی جهت ارائه پیشنهادات تبلیغی ویژه ماه محرم، تصریح کرد: در درجه اول از نیروهای با تجربه و فهیم دفتر تبلیغات اسلامی استمداد میطلبم که طرحها، ایدهها و پیشنهادات خود را جهت استفاده بهینه از ظرفیت محرم و عاشورا جهت ایفای نقش تاریخی خودمان در مسئله تبلیغ دین و مکتب اهل بیت(ع) و تأثیرگذاری در رشد فرهنگ دینی به عمل بیاورند.
ارائه ایدههای تبلیغی ویژه محرم
واعظی با اشاره به اهمیت بهرهمندی هر چه بیشتر از ایدههای حوزویان در شرایط وجود احتمالی کرونا در ماه محرم، افزود: در گام دوم از مبلغین با تجربه و طلاب جوان و خوش فکر و مبلغین فعال استمداد میکنیم که طرحها و ایدههای خود را ارائه دهند که در این شرایط با محدودیتها و در چارچوب پروتکلهایی که وجود دارد، چگونه حوزه، روحانیت و مبلغین عزیز بتوانند در شرایط موجود اقدامات مؤثری را انجام دهند تا از این ظرفیتی که خدای متعال برای ما قرار داده و این باب رحمت حسینی را که برای رشد معنوی و ایمانی جامعه گشوده است، به نحو حداکثری استفاده شود.
واعظی بر اهمیت پیشبینی ایجاد فضای تبلیغی با احتمال شیوع ویروس کرونا پرداخت و اظهار کرد: البته امیدواریم که تا ماه محرم شرایط خیلی بهتر شود و گشایشهایی ایجاد شود، اما به هر حال، ما باید از اکنون اندیشه کنیم که غافلگیر نشویم و با سناریوها و تحت شرایط مختلفی که پیشبینی میکنیم، برای هر موقعیتی و در هر سطحی آمادگی داشته باشیم.
تبلیغ چهره به چهره در برخی شهرها
وی بر قوت تبلیغ چهره به چهره در برخی از شهرهای سفید در ایام کرونا تأکید کرد و گفت: چیزی که مسلم است، فعالیتهای سنتی و مرسوم ما به قوت خود باقی خواهد بود و از اکنون معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم باید با سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر سازمانهایی که پذیرای مبلغین اعزامی هستند، ارتباطات برقرار کند و آمادگی داشته باشیم که به نحو حداکثری اعزامهای خود را در شهرهایی که مجال آن از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا وجود دارد، به انجام برسانیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: تأکید بنده بیشتر روی فرارفتن از تبلیغ چهره به چهره است، چرا که ممکن است به خاطر شرایط کرونایی این نوع تبلیغ نتواند تمام ظرفیت و امکانی که برای فعالیت وجود دارد را پوشش دهد و در آن موقعیت هنوز مناطقی از کشور در شرایط قرمز باشند، هر چند که امیدواریم اینگونه نباشد اما باید پیشبینی کنیم.
وی در خصوص نحوه ارسال طرحها و ایدهها و پیشنهادات جهت تبلیغ هر چه گسترده تر در ایام محرم اظهار کرد: مسلماً ما مجاری طبیعی، مانند پایگاه اطلاعرسانی بلاغ را برای ارتباط مبلغین داریم، اما در عین حال قطعاً یک بُعد از این مسئله فعالیت مجازی خواهد بود و از معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی درخواست میکنیم که برای پیشنهادات در زمینه فعالیت در فضای مجازی یک سامانهای را در اسرع وقت طراحی کنند و از طرق مختلف اطلاعرسانی شود و ایدهها بر روی آن سامانه بارگذاری شود.
انتهای پیام