تمرکز بر تولید محصولات راهبردی؛ گامی مؤثر در جهش تولید
کد خبر: 3909374
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱

تمرکز بر تولید محصولات راهبردی؛ گامی مؤثر در جهش تولید

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان رضوی گفت: برای اجرایی شدن نهضت جهش تولید، تمرکز بر تولید محصولات راهبردی و خروج از وابستگی به واردات محصول ضروری است.

تمرکز بر تولید محصولات راهبردی گامی موثر در جهش تولید استاحمد گل‌محمدی، مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص اقدامات این سازمان در راستای تحقق شعار سال و حرکت در مسیر نهضت جهش تولید، اظهار کرد: طرح بسیج همگام با کشاورزی در سطح کشور و استان‌ها با هدف علمی‌سازی کشاورزان در راستای آموزش علمی برای ارتقای کیفیت محصول و افزایش درآمد آن در حال اجراست که تاکنون ثمرات خوبی در بخش کشاورزی و دامپروری به همراه داشته است.

وی ادامه داد: این طرح در خراسان رضوی وارد سال هفتم شده که هم‌اکنون ۱۳۷۰ روستا را کارشناسان متخصص بسیجی تحت پوشش قرار دادند و ارتباط مستمر با کشاورز دارند و تمام کارشناسان آموزش‌های تخصصی را دیده‌اند.

علمی‌سازی کشاورزی و ارتقای کیفیت محصولات

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان رضوی گفت: آموزش‌های علمی ما حول محصولاتی چون زعفران، جو، گندم، دام و طیور است که خوشبختانه تاکنون نیز اثرات خوبی داشته، بطوریکه در سال ۹۸ طبق برآورد انجام شده با اجرای این طرح در خراسان رضوی بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان برای کشاورزان سوددهی را شاهد بودیم، بدون اینکه ابزار یا کودی وارد روستا شود.

گل‌محمدی بیان کرد: در این طرح کارشناسان با علمی‌سازی کاشت و برداشت محصول در کنار کشاورز حضور دارند و به آن‌ها آموزش می‌دهند و این آموزش‌ها منجر به افزایش عملکرد بهره‌وری واحد تولید آن کشاورز و در نهایت درآمد برای کشاورز شده که این جزو افتخارات بسیج است.

وی اضافه کرد: برای اجرایی شدن نهضت جهش تولید هماهنگی‌هایی با جهاد کشاورزی و دستگاه‌های متولی در سطح استان و شهرستان انجام شده و قرار است در سال جاری بر روی محصولات راهبردی و ضروری کشور که از خارج به داخل کشورمان وارد می‌شود و امنیت غذایی ما را تهدید می‌کند، تمرکز کنیم تا دیگر وابستگی به کشورهای دیگر نداشته باشیم.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: جو یک محصولی وارداتی است و همچنین 90 درصد دانه‌های روغنی به‌ویژه کلزا وارد می‌شود که این خود یک خطر است، در این طرح ۶ محصول مانند گوشت قرمز، گندم، جو، کلزا، برنج، ذرت، دام اولویت اول کارشناسان و کشاورزان است که در این راستا به 825 کارشناس مربی نیاز داریم و تاکنون 300 نفر شناسایی شده و آموزش‌های لازم را دیده‌اند. این طرح به مدت سه سال اجرا می‌شود، بطوریکه ۵ تا ۱۰ کشاورز را در منطقه شناسایی کرده‌ایم و این کشاورزان یک سال با کارشناسان ما ارتباط دارند، آموزش می‌بینند و توانمند می‌شوند و در نهایت این افراد خودشان الگو و نمونه مروج برای دیگر روستاییان خواهند شد.

وی اظهار کرد: این طرح از ابتدای سال ۹۹ آغاز شده که امیدوار هستیم تا پایان برنامه، بتوانیم به خودکفایی در بحث جو، گندم و دیگر محصولات برسیم.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان رضوی به طراحی یک سامانه جهت شناسایی کارشناسان کشاورزی و فعالیت آنان در مناطق هدف و ارتباطشان با کشاورزان در استان اشاره و بیان کرد: این سامانه در سطح ملی نیز قابل استفاده است.

گل‌محمدی ادامه داد: ما مشخصات کامل تک تک کشاورزان را ثبت کرده‌ایم تا محدودیت‌هایی که باعث می‌شود عملکرد کشاورز نسبت به میانگین کشاورز نمونه پایین بیایید، در آن منطقه شناسایی شود و با کمک کشاورز این مشکلات را رفع کنیم. همچنین ستادهایی در شهرستان‌ها با حضور فرمانده ناحیه و مدیر جهاد کشاورزی آن شهرستان ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم محدودیت‌های موجود در کشاورزی را رفع کنیم.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان رضوی ابراز کرد‌: کارشناس مربی که در این طرح به‌کارگیری شده‌اند فارغ‌التحصیلان دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد و مراکز تحقیقاتی هستند، ضمن اینکه از پایان‌نامه‌های دانشجویان در این زمینه که کاربردی است، استقبال خواهیم کرد.

گل‌محمدی به چاپ کتاب‌های تخصصی در زمینه محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما برای هر محصول به‌صورت مجزا در هر منطقه تقویم زراعی داریم تا در دست کارشناس مربی قرار گیرد و بدین وسیله عملکرد کشاورزی استان ارتقا یابد. در مورد پرورش دام نیز درصدد هستیم ضریب چند قلو زایی بهداشت دام را در قالب احداث کلینیک‌های سیار دام پزشکی در مناطق هدف افزایش دهیم.

انتهای پیام
captcha