رزومه‌سازی، جای فعالیت ادبی را در انجمن ادبی رضوی گرفته است
کد خبر: 3914570
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

رزومه‌سازی، جای فعالیت ادبی را در انجمن ادبی رضوی گرفته است

یک شاعر و منتقد ادبی گفت: انجمن ادبی رضوی صرفا به دنبال ساخت رزومه و نه حرکت و فعالیت ادبی است.

رزومه‌سازی، جای فعالیت ادبی را در انجمن ادبی رضوی گرفته است

انجمن ادبي رضوی از گذشته تا به امروز محفل عرض ارادت ادب‌دوستان و شاعران ولايی خراسان به پيشگاه امام‌رضا(ع) بوده و با برگزاري جلسات هفتگي شعرخواني در جوار بارگاه مطهر رضوي ميزبان اشعار شاعران و دلدادگان آن حضرت است. اما این روزها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزاری این جلسات در فضای مجازی انجام می‌شود که با انتقاداتی نیز همراه شده است.

مهدی آخرتی، شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، در رابطه با انتقاداتی که شاعران مشهد از جلسات انجمن ادبی در فضای مجازی داشته‌اند، اظهار کرد: در مورد نحوه برگزاری جلساتی که در فضای مجازی برای شعر آئینی برگزار می‌شود، انتقاداتی داشته‌ایم و به این موضوع اشاره کرده بودیم که افراد برگزارکننده جلسات در مشهد، غریب‌پرست هستند‌.

وی ادامه داد: شاعران بسیار خوبی در مشهد وجود دارند، اما وقتی جلسه‌ای برگزار می‌شود، نام تعداد بسیاری از شاعران غیرمشهدی در صدر فهرست‌ها و پوسترها قرار می‌گیرد و تعداد محدودی شاعران مشهدی در انتهای آن فهرست قرار می‌گیرند که به نظر من این اتفاق زیبایی نیست.

این شاعر و منتقد ادبی ادامه داد: تا زمانی که بخواهیم به مشهد شاعر وارد کنیم و آن هم این‌طور که با دادن پول، فرد موردنظر بیاید و 10 دقیقه شعر بخواند و برود هیچ راهی به جایی نخواهیم برد و از زمانی که بنده یادم بوده این اتفاق می‌افتاده و هنوز هم همینطور است.

آخرتی تصریح کرد: حداقل درست این است که اگر می‌خواهیم در جلسه مهمان دعوت کنیم، 2 مهمان دعوت کنیم و 4 میزبان داشته باشیم و برعکس این اتفاق واقعاً خنده‌دار است که متأسفانه شاهد آن هستیم و نکته بعدی این است که عده‌ای جریان‌های ادبی را به دست گرفته‌اند که من به این مسئله انتقاد دارم و به نظرم بهتر است که جریان‌های ادبی را آزاد بگذارند.

وی با بیان اینکه تاکنون اسامی شاعران جوان‌تر هم بالاتر از اسامی شاعران پیشکسوت آیینی قرار گرفته و تعداد مهمانان متعادل نبوده است، گفت: اگر بخواهم در یک جمله حرفم را خلاصه کنم، باید بگویم که افراد برگزارکننده جلسه به‌دنبال ساختن رزومه هستند و به‌دنبال حرکت ادبی نیستند، می‌خواهند بعدها بگویند که ما تعداد زیادی جلسات برگزار کردیم و بزرگان شعر آئینی را به جلسات آورده‌ایم، اما اولاً باید اثبات کنند که این افراد دعوت شده در شعر آئینی بزرگ هستند و دوماً اینکه اگر می‌خواهند جریان ادبی مشهد پیشرفت کند، باید از خود شاعران مشهد استفاده بشود و آن‌ها به باقی شهرها معرفی بشوند، اما این اتفاق نمی‌افتد.

این شاعر و منتقد ادبی بیان کرد: تنها جلسه آئینی خوبی که اکنون در مشهد برگزار می‌شود، جلسه ادبی ارادت است که روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شود و بنده دو سال است که کارشناس ادبی آن هستم.

آخرتی با اشاره به اینکه تعداد گزیده و محدودی از شاعران در برنامه‌های این انجمن حضور دارند، بیان کرد: باید سعی شود از تمام شاعران آئینی استفاده شود و اینکه فقط از بعضی از آن ها استفاده بشود درست نیست و نکته بعدی این است اینکه چه اشکالی دارد که در جلسه آئینی از افرادی که شعر آئینی نمی‌گویند دعوت شود و درخواست برای سرودن شعر آئینی از آن‌ها بشود و با این کار قشر غیرمذهبی را هم جذب شعر آئینی کنیم.

وی افزود: در این جلسه که در حرم امام رضا(ع) هم برگزار می‌شود، اکثر اعضا، افراد پیر و پیشکسوت هستند و بسیار کم شاهد حضور جوانان هستیم و اگر هم شرکت کنند، از آنجا دل‌زده می‌شوند و این خوب نیست و برای شعرخوانی هم آن هارا اذیت می‌کنند، البته جلسه‌ای که برای بانوان برگزار می‌کنند جلسه خوبی است، اما جلسه شعر آقایان را باید تقویت کنند، آن جلسه به نسل جوان نیاز دارد.

انتقادات شاعران مشهدی از جلسات انجمن ادبی رضوی

مهدی‌ سیم‌ریز، معاون هنری مكسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در پی انتقادات شاعران مشهدی در فضای مجازی از نحوه برگزاری جلسات انجمن ادبی رضوی اظهار کرد: اگر به سابقه برگزاری شب شعرها در انجمن ادبی رضوی توجه کنیم، در طول یک دهه گذشته، هرسال میانگین حضور شاعران در برنامه‌های ویژه مانند ملکوت هشتم 15 نفر بوده است که غالباً 8 نفر از خراسان رضوی و 7 نفر از سایر نقاط کشور دعوت می‌شدند و این همیشه مدنظر بوده که تعادل حفظ شود.

وی افزود: در خصوص درج اسامی، طبیعتاً وقتی اساتیدی مانند محمدعلی مجاهدی یا سیدعلی موسوی گرمارودی از تهران یا قم تشریف می‌آورند، دور از ادب است که اسم شاعران جوانتر بالاتر از آن‌ها قرار بگیرد‌.

سیمریز تصریح کرد: در مورد فرصت کمتر برای حضور شاعران مشهدی، اگر منظور اکنون است که به جهت محدودیت فضای مجازی و محدودیت‌های حرم مطهر امام رضا(ع) درکل چهار، پنج شاعر حضور دارند، در حالی که هرسال در حرم معمولاً حداقل از 8 شاعر دعوت می‌کردیم که امسال این شرایط فراهم نشد، اما در شرایط عادی روال برنامه همان حضور 15 شاعر است.

معاون هنری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در رابطه با انتقاداتی که در پی برگزاری جلسه انجمن رضوی در قم، به‌مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) از سوی شاعران مشهدی مطرح شده است، گفت: با توجه به وضعیت کرونا در کشور، سفر کردن جزء محدودیت‌ها محسوب می‌شود و جامعه هنرمندان و شاعران هم غالباً پیشکسوت هستند و یا از جانب خودشان در پذیرش مقوله سفر مشکل داریم یا اینکه از طرف ما ملاحظه می‌شود، برای مثال افرادی مانند شفق یا سالاری را تا عادی شدن شرایط در برنامه‌های سفرها قرار نمی‌دهیم، چون توصیه به این شده است که سالمندان به‌صورت ویژهتر در محدودیت قرار گیرند.

وی اضافه کرد: در برنامه‌ای که در حرم حضرت معصومه(س) نیز برگزار شد، غیر از اینکه محدودیتهای سفر را برای حضور شاعران مشهدی در قم داشتیم، میزبانی برنامه با حرم حضرت معصومه(س) بود و نظر اصلی را آنها در دعوت از شاعران داده بودند و در سالهای گذشته نیز معمولاً در چنین برنامه‌ای، در نهایت پنج نفر را از مشهد با خود به قم می‌بردیم و اکثریت با شاعران استان تهران و قم بود.

انتهای پیام
captcha