حرکت پژوهشی؛ مهمترین تحول حوزه علمیه خراسان
کد خبر: 3921284
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷

حرکت پژوهشی؛ مهمترین تحول حوزه علمیه خراسان

آیت‌الله علم الهدی ساماندهی مباحثه که یک حرکت پژوهشی در کنار آموزش است را از جمله اقدامات تحولی مدیریت حوزه علمیه خراسان برشمرد.

حرکت پژوهشی؛ مهمترین تحول حوزه علمیه خراسانبه گزارش ایکنا و به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد امرز 16 شهریورماه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه که 16 شهریورماه در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به آیه نفر که در حقیقت بزرگترین دستور و بیانیه از ناحیه پروردگار است، اشاره و اظهار کرد: نتیجه این آیه پیدایش ساختاری در عرصه علم‌آموزی تحت عنوان حوزه‌علمیه شده و تاکنون در خط خدمت به پیامبر اکرم(ص) است.

وی حوزه علمیه را الگو و اسوه‌ای برای خدمتگذاران دین در عصر غیبت امام زمان(عج) در شرایط و موقعیت‌های گوناگون در شکل جریان علمی، آموزشی و تحقیقی با قشر عظیم روحانیت عنوان کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در جریان آموزش دین و دانش‌های دینی با کیفیت‌های متنوع و متعدد در طول تاریخ مواجه هستیم و موقعیت‌ها با توجه به شرایط، گاهی در عمق خفقان دشمنان شیعه و گاهی در اوج قدرت و عظمت تشیع، رخ داده است.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه وقتی زندگی بزرگان حوزه و سلف صالح را بررسی می‌کنیم، تاسیس حوزه از جمله کارهایی بوده که انجام داده‌اند، اظهار کرد: آنان، آنجا که امکان نداشته در محدوده‌ای خاص و در صورت امکان، در عرصه گسترده‌ای جریان‌سازی می‌کردند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: علت اینکه بزرگان بر جریان‌سازی اصرار داشته‌اند، این است که مسئله تعلیم، تربیت و آموزش به صورت نهادی مقدس همیشگی و این مطلب در زندگانی اجتماعی اسلام و تشیع تثبیت شود که باید علم دین را آموخت و تربیت و پرورش را بر آن اساس انجام داده و از این امر استفاده کرد.

ارکان حوزه‌علمیه بر اساس آیه نفر

وی در ادامه با بیان اینکه حوزه علمیه براساس آیه نفر دارای سه رکن اصیل است، ابراز کرد: وقتی بنا شد نفر به وسیله افرادی محقق شود، پس مسئله انذار و تفقه در دین یک امر واجب است، از این رو، جریان طلبگی در مقام تحقق نفر و مسئله تفقه در دین، یک واجب است، زیرا مطلب بیان شده در آیه، امری است.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: درس خواندن برای طلبه واجب شرعی است و امر تفقه شامل شاگرد و معلم می‌شود زیرا هر دو، مصداق کامل نفر هستند و تحصیل و توسعه آن واجب است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه از تفقه، دو مسئله آموزش و پژوهش برداشت می‌شود، گفت: بعد از انقلاب حوزه‌ای نظام‌مند و با برنامه به وجود آمد که از برکت خون شهداست، البته در گذشته طلاب خودشان مجاهدت علمی داشتند، اما برنامه‌ای نظام‌مند نبود.

وی مسئله پژوهش آمیخته با آموزش در حوزه علمیه را مهم برشمرد و گفت: امروز نظام‌های پژوهشی و امکانات خوبی با نیروهای محقق هست که این امر در حال شکوفایی است و آثار مطلوبی وجود دارد، اما به هر حال پژوهش آمیخته با آموزش از همان ابتدا لازم است.

علم‌الهدی ساماندهی مباحثه که یک حرکت پژوهشی در کنار آموزش است را از جمله اقدامات تحولی مدیریت حوزه علمیه خراسان برشمرد.

امام جمعه مشهد سازماندهی درس‌های خارج با حضور اساتید معین در کنار اساتید را کار مطلوبی خواند و یادآور شد: لحاظ درک و رشد نسل‌ها باید در تحصیل و تدریس مدنظر باشد، همانطور که در مسائل مختلف سیاسی، اجتماع و امور جهادی امروز شاهد رشد و درک نسل سوم انقلاب هستیم.

عضو شورای عالی حوزه‌علمیه خراسان با اشاره به اینکه در مسئله سازماندهی درس خارج موضوع تقریرات و تحقیق درس بسیار مهم است، اظهار کرد: درس خارج مانند مقطع سطح نیست که آموزشی باشد و تنها یک دانسته و دانش به دانسته‌های انسان اضافه شود، بلکه همانطور که اساتید در گذشته تاکید می‌کردند، پیش مطالعه و تحقیق نیاز است و طلبه در این مقطع باید نظری داشته باشد.

وی در ادامه به مسئله به روز بودن امکانات و قابلیت استفاده برای همه طلاب در اقصی‌نقاط، اشاره و خاطرنشان کرد: اگر امکانات حوزه آنلاین را فقط در حد یک دانشگاه فراهم کنیم، همه طلاب می‌توانند در هر جایی از این امر استفاده کنند تا نیازی به تعیین بدیل متن درسی نباشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بر اهمیت بالا بردن سطح علمی طلاب تاکید و با توجه به اولویت درس در کار طلبگی فراهم کردن امکانات تحصیلی را در این زمینه لازم برشمرد .

علم‌الهدی ادامه داد: رکن سوم برداشت از آیه نفر، مسئله تبلیغ است، لذا اگر تبلیغ نباشد و نتوان در اجتماع اثر گذار بود و جامعه را از تهاجمات فکری که امروز هست، مصون کرد، درس خواندن چه فایده‌ای دارد.

وی خطاب به طلاب در جمع حاضر تاکید کرد: باید ببینیم چه مقدار برای حضرت بقیه‌الله(عج) کارآیی داریم، زیرا ایشان نوکر می‌خواهند، ارزش طلبه به علمش نیست، بلکه به نوکری برای آن حضرت است.

انتهای پیام
captcha