برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی قرآن در مناطق محروم
کد خبر: 3923690
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
قره‌شیخلو اعلام کرد:

برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی قرآن در مناطق محروم

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه با برپایی مجازی مسابقات سراسری قرآن، ۶۰ درصد از هزینه‌ها کاهش خواهد یافت، گفت: از محل صرفه‌جویی‌ها، آموزش‌های تخصصی را در مناطق کم‌برخوردار و شهرهایی که از حضور اساتید قرآنی محروم هستند، آغاز خواهیم کرد و در شرایط فعلی این دوره‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود.

صندوق حمایت از قرآنیان راه‌اندازی می‌شودمهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ایکنا در حاشیه مرحله استانی چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، اظهار کرد: با توجه به شرایط ویژه‌ کشور، به استان‌ها اعلام شد که بنا بر اجرای مسابقات است و هر استان با توجه به وضعیت خود، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: تقریبا در 31 استان کشور انواع اشکال‌ برگزاری مسابقات قرآن وجود دارد، به این صورت که برخی از استان‌ها کاملا حضوری، برخی مانند خراسان رضوی غیرحضوری و در برخی استان‌ها نیز تلفیقی یعنی بخشی حضوری و بخشی غیرحضوری است. به نظر می‌رسد تجربه مطلوبی بود؛ چراکه ممکن است شیوع کرونا تا مدتی ادامه‌دار باشد. لذا ضرورت داشت این تجربه را کسب کنیم که آیا می‌توانیم مسابقات را غیرحضوری برگزار کنیم یا خیر.

قره‌شیخلو بیان کرد: قطعا چون برای نخستین بار است که مسابقات به این شیوه برگزار می‌شود، اشکالاتی در کار وجود دارد که این امر طبیعی است، اما در مجموع هم استان خراسان رضوی و هم استان‌های دیگر کار را مقبول اجرا کردند اما لازم است اشکالات را برطرف کرده و کیفیت را در این خصوص افزایش دهیم. بالا بردن کیفیت صدا برای متسابقان رشته قرائت و حفظ ضروری است، زیرا قاری و حافظ باید در هنگام تلاوت هم‌صدایی مطلوب و باکیفیتی را دریافت کند.

درصددیم مسابقات کشوری حضوری برگزار شود

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: مرحله کشوری مسابقات نیز آبان‌ماه در تهران برگزار می‌شود که برای این مرحله در حال طراحی الگو‌های مختلف در خصوص برگزاری مسابقات هستیم که اگر شرایط ایجاب کند، سعی داریم این مرحله را حضوری برگزار کنیم؛ چرا که سطح فنی مرحله کشوری بالا و رقابت‌ها فشرده است.

وی گفت: اگر شرایط به نحوی باشد که نتوانیم مسابقات کشوری را به صورت حضوری برگزار کنیم، در اولویت دوم، برخی از رشته‌هایی که انتخابی در سطح بین‌المللی دارند، مانند رشته قرائت و حفظ کل حضوری برگزار خواهد شد و آن دسته رشته‌هایی که نماینده‌ای برای بخش بین‌المللی ندارند، مانند رشته حفظ 20 جزء، اذان و ... غیرحضوری برگزار می‌شود، اما اگر شرایط حادتر شود که امکان برگزاری حضوری فراهم نشود، تمامی رشته‌ها غیرحضوری دنبال خواهد شد که در این خصوص تابع شرایط هستیم و با توجه به اینکه موج سوم شیوع کرونا نیز آغاز شده است؛ لذا باید دید با گذشت زمان چه اتفاقی می‌افتد.

قره‌شیخلو در خصوص ایجاد تغییر در آیین‌نامه داوری با توجه به شرایط فعلی، اضافه کرد: نظر به اینکه اولین سال برگزاری این دوره از مسابقات به شیوه غیرحضوری است و حالت آزمون و خطا دارد، تصمیمی برای ایجاد تغییرات در آیین‌نامه داوری گرفته نشده و با همان شرایط سابق در حال اجراست؛ چراکه ضرورت دارد اشکالات برگزاری مسابقات با این شیوه شناسایی و سپس بنا به شرایط جدید تغییراتی در این خصوص ایجاد شود. برگزاری مسابقات قرآن به شیوه مجازی با کاهش هزینه‌ها همراه بود؛ چراکه در گذشته با هزینه ایاب و ذهاب، اسکان، پذیرایی و ... روبه‌رو بودیم، اما در این شیوه برگزاری، هزینه‌ها حذف شده و در واقع 60 درصد هزینه‌ها کاهش یافته، اما اصل حرف این است که کیفیت صوتی لازم وجود داشته باشد که در خراسان رضوی به این کیفیت توجه شده است، اما هنوز هم جای ارتقای بیشتری دارد.

وی در خصوص نحوه صرف بودجه باقی‌مانده از مسابقات قرآن با توجه به کاهش هزینه‌ها از برگزاری مجازی، اظهار کرد: با توجه به اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز به ‌طور قطع به ‌صورت مجازی و در دهه فجر برگزار خواهد شد، در خصوص باقی‌مانده بودجه، پیشنهادی به رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کردیم تا از محل این صرفه‌جویی، صندوق حمایت از قرآنیان راه‌اندازی شود که با این پیشنهاد موافقت و دستور آن صادر شد و سازوکار آن در حال طراحی است.

قره‌شیخلو با بیان اینکه در تلاش هستیم، قبل از برگزاری مسابقات بین‌المللی این صندوق افتتاح شود که برای جامعه نخبگانی نیز صرف خواهد شد، گفت: حدود چهل سال است که در سازمان اوقاف و امور خیریه، بانی برگزاری مسابقات بین‌المللی هستیم، بیش از 400 رتبه بین‌المللی نیز کسب کرده‌ایم که هیچ کشور اسلامی چنین رکوردی ندارد و جامعه نخبگانی ما نیازمند حمایت است؛ لذا باید جایی برای کمک و رفع مشکلات این افراد داشته باشیم که تاکنون نیز چنین برنامه و طرحی نیز نداشتیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: از محل صرفه‌جویی بودجه مسابقات بین‌المللی قرآن، بنا شد این صندوق راه‌اندازی شود تا بتوانیم خدمت بیشتری به دوستان قرآنی و پیشکسوتان داشته باشیم که این گام مؤثری برای پر کردن خلأ بخش حمایتی است. در خصوص بحث آموزش نیز اوقاف صرفاً به صورت تخصصی دوره‎هایی را برگزار می‌کند و کسی هم از اوقاف انتظار ندارد که مثلاً کلاس روخوانی برگزار کند، ما باید آموزش‌هایمان را در استان‌ها به ‌ویژه استان‌های محروم و شهرستان‌هایی که کمتر استادان برجسته در رشته‌های قرآنی دارند برگزار کنیم که به‌ زودی این دوره‌ها آغاز خواهد شد.

قره‌شیخلو ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی نیز برگزاری این آموزش‌ها به‌صورت مجازی هم می‌تواند، دنبال شود؛ لذا این سیستم هم قابل پیاده شدن است که به عنوان مثال استاد در مشهد و کلاس در شهرستان برگزار شود. این شیوه نیز به کاهش هزینه‌ها کمک کرده، ضمن اینکه از اساتید برجسته هم می‌توان در بحث آموزش بهره‌مند شد؛ چرا که برخی از اساتید به دلیل مشغله، وقت رفت‌وآمد ندارند، اما برگزاری به شیوه مجازی این فرصت را برای اساتید فراهم خواهد کرد تا از شهر خود به تدریس بپردازند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بیان کرد: اگرچه برگزاری مسابقات و کلاس به شیوه مجازی با معایبی روبه‌روست، محاسنی هم دارد و نیاز است تا زیرساخت‌ها تقویت شود و مهم‌ترین مقوله بحث اینترنت به‌ عنوان زمینه اصلی این کار است که در کشور ما ضعف دارد؛ لذا باید این امر تقویت شود تا مواردی از جمله قطعی صدا وجود نداشته باشد که نیازمند برنامه‌ریزی و تجهیزات لازم است.

انتهای پیام
captcha