رویکرد موسسه «همدم»، توانمند کردن توانبخشی در بین دختران است
کد خبر: 3950107
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲

رویکرد موسسه «همدم»، توانمند کردن توانبخشی در بین دختران است

مدیرعامل موسسه خیریه همدم گفت: رویکرد موسسه همدم، توانبخشی در وجود دختران این موسسه است.

رویکرد موسسه «همدم»، توانمند کردن توانبخشی در بین دختران استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، زهرا حجت، مدیر عامل موسسه خیریه همدم، امروز هفتم بهمن‌ماه، در نشست خبری ششمین دوره اکسپوی سراسری عکس همدم و همچنین گشایش اولین بازارچه نیکوکاری خیر و خرید مجازی همدم در اسفندماه سال جاری به نفع 400 دختر بی‌سرپرست که در محل این موسسه برگزار شد، اظهار کرد: ما هر ساله این بازارچه را داشته‌ایم، اما امسال با توجه به شرایط کنونی، حضور فیزیکی در این بازارچه وجود ندارد و بنا شد که به صورت مجازی برگزار شود. ما این بازارچه را در هفته اول اسفندماه سال جاری به مدت 10 روز خواهیم داشت و در این بازارچه آثار بچه‌های این موسسه به فروش گذاشته خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حقیقت هدف ما از برگزاری این بازارچه‌ها این است که با به نمایش گذاشتن آثار هنری مختلف، بتوانیم سفارش‌هایی را دریافت و با این سفارش‌ها به نوعی برای آن‌ها اشتغالزایی ایجاد کنیم و درآمدهای ناشی از آن صرف امورات خودشان شود.

مدیر عامل موسسه خیریه همدم عنوان کرد: همچنین شرکت‌هایی که فروش محصولاتی مانند آجیل، شیرینی و ... دارند نیز در این بازارچه حضور دارند که با ما همکاری می‌کنند و درصدی از فروش محصولات خود را در اختیار موسسه قرار می‌دهند.

حجت عنوان کرد: در حقیقت رویکردی که موسسه همدم به مسائل هنری از قبیل کارگاه‌های هنری قلم زنی، گلیم بافی، گلسازی و... دارد در این راستا است که بتواند توانبخشی را در این افراد توانمند کند و ما نیز این اقدامات را برای آن‌ها نوعی کار درمانی می‌دانیم، زیرا این کارها باعث می‌شود که افراد بتوانند حس خوبی پیدا کنند، اعتماد به نفس خوبی داشته باشند و حضور خوبی را نیز در اجتماع داشته باشند و تا کنون هم اینگونه بوده است. ما خوشحال هستیم که افراد به این طریق از توانمندی‌های قابل توجهی برخوردار می شوند.

وی با اشاره به وضعیت موسسه همدم طی ایام کرونا خاطرنشان کرد: متاسفانه نزدیک به یکسال است که هیچ بازدیدکننده‌ای نداریم. افراد نیز به دلیل وضعیت خاصی که دارند اجازه خروج از این مکان را هم ندارند و حتی اجازه ندارند که با خانواده‌های خود نیز ملاقات کنند و همین امر ممکن بود که آسیب‌هایی را به لحاظ روحی و روانی و مشکلات رفتاری به آن‌ها وارد سازد، اما پزشکان و روانشناسانی که با ما در ارتباط هستند تلاش کردند تا از بروز این آسیب‌ها و مشکلات جلوگیری کنند.

مدیر عامل موسسه خیریه همدم ادامه داد: از طرفی با توجه به شرایط اقتصادی با مشکلاتی نیز مواجه هستیم، زیرا برخی از خیرین ما دیگر نتوانستند به کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود ادامه دهند و آن دسته از خیرینی هم که همچنان کمک‌های خود را به ما داشتند، اما باز هم با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستیم.

حجت اظهار کرد: اما در این میان خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی طی این دوران کمک‌های بسیار خوبی به ما داشت، به گونه‌ای که از تمامی این بچه‌ها تستpcr گرفته شد و این همیاری آن‌ها باعث شد که ما را به دوستان خود معرفی کنند که به این روش شرکت‌های زیادی پای کار آمدند و ما از این طریق توانستیم اقلام بهداشتی مورد نیاز را با مبالغ مناسب تری تهیه کنیم، چرا که ایام کرونا روزانه حدود 10 میلیون تومان هزینه اضافی برای ما داشته است، به دلیل اینکه علاوه بر مسائل بهداشتی که باید رعایت می‌شد تعذیه و داروی افراد نیز هزینه‌های زیادی را به موسسه وارد کرده است و تامین این موارد به جز همیاری مردم، خیرین و همچنین دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در کنار ما بودند امکان پذیر نبود.

وی عنوان کرد: اما با وجود تمام این مشکلات سعی کردیم تا آنجا که ممکن بوده است برنامه‌های سابق خود را داشته باشیم؛ مانند اینکه کارگاه‌های هنری ما همچنان برگزار می‌شد و تنها این اکسپو که امسال برگزار می‌شود بنا بود در سال گذشته برگزار شود، اما به دلیل مسائل کرونایی به تعویق افتاد.

طرح توسعه موسسه همدم

مدیر عامل موسسه خیریه همدم با بیان اینکه بیشتر طرح توسعه ما به سمت کارگاه‌های فنی حرفه‌ای و خانه‌های کوچک پناهگاهی است، تاکید کرد: این مجموعه با توجه به اینکه با حمایت خیرین اداره می‌شود از این رو طرح توسعه موسسه را در نظر دارد، چرا که افراد زیادی در نوبت هستند تا تحت نظر این موسسه قرار گیرند، اما با وجود فضایی که داریم ظرفیت پذیرش امکان پذیر نیست و در صدد هستیم که این افراد را پذیرش و با کمک خیرین بتوانیم برای آن‌ها خانه‌های پناهگاهی‌ احداث کنیم.

حجت اظهار کرد: در حقیقت در خانه‌های پناهگاهی افرادی که به آن‌ها مهارت‌های خانه‌داری آموزش داده شده است می‌توانند با یکدیگر زندگی کنند و تمام کارهای شخصی خود را انجام دهند و در این صورت می‌توانند زندگی عادی داشته باشند. از این رو زمینی از مسکن و شهرسازی گرفته شده و در حال طی کردن م

راحل پایانی خود است و امیدواریم که با حمایت خیرین، ساخت و ساز این خانه‌ها را انجام دهیم و به طرح توسعه‌ای که در نظر داریم دست پیدا کنیم.

برگزاری ششمین دوره اکسپوی سراسری عکس همدم

فرشته کاملان، مدیر اجرایی نمایشگاه عکس اکسپوی سراسری عکس همدم در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: اکسپوی همدم در سال 90 برگزار شد و هدف از این کار آن است که به موسسه کمک کرده باشیم. در اکسپویی که سال گذشته بیش از 1500 عکاس شرکت کردند، 107 اثر به اکسپو راه پیدا کرد که 59 اثر در بخش آزاد و 48 اثر در بخش ایران بوده است و افرادی همچون استاد گیلانی فر، عامل بردبار و احمد زاده این آثار را داوری کردند.

وی عنوان کرد: تفاوت این اکسپو با اکسپوهای دیگر این است که استاد گیلانی فر در این نمایشگاه حضور دارند و آثاری را هم به نمایش گذاشته‌اند و باعث افتخار ماست که ایشان در کنار ما حضور دارند و علاوه بر این نیز آثار عکاسان از سراسر ایران و همچنین عکاسان مقیم کشورهایی چون سوئد، آلمان، کانادا و ترکیه نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

مدیر اجرایی عکس اکسپوی همدم خاطرنشان کرد: ما در سال 93 که تعدادمان 16 نفر بود به صورت افتخاری شروع به آموزش عکاسی به دختران این موسسه کردیم و افراد زیادی توانستند در این رشته استعدادیابی شوند، به گونه‌ای که 6 نفر از آن‌ها نگاه‌های فوق‌العاده‌ای دارند که شاید بتوان گفت از برخی از عکاسان نیز نگاه زیباتری دارند و از همان سال آثاری را هم به اکسپو ارسال کردند و حتی آثارشان نیز به مرحله داوری هم رسید و امروز شاهد هستیم که تعدادی از این آثار در نمایشگاه امسال به نمایش گذاشته خواهد شد.

کاملان افزود: این نمایشگاه صرفا برای تشویق دختران عکاس همدم برگزار می‌شود که ما هم در کنار آن‌ها عکس‌هایمان را ارائه می‌دهیم و این کار باعث می‌شود که آنها بدانند هیچ تفاوتی بین عکاسان دیگر و خودشان وجود ندارد، زیرا آن‌ها از استعداد بی نظیری برخوردار هستند و شاید برخی از عکس‌های آن‌ها و نگاهی که به یک موضوع دارند، از عکاسی که شرایط معمولی دارد بهتر باشد و تنها کاری که ما باید انجام دهیم این است که به آن‌ها توجه لازم و کافی را داشته باشیم تا بتوانند آنگونه که باید شکوفا و دیده شوند و در حقیقت رشد کنند.

گفتنی است؛ نمایشگاه ششمین دوره اکسپوی سراسری عکس همدم در روز شنبه 11 بهمن ماه سال جاری، در ساعت 16 افتتاح خواهد شد و تا روز 16 بهمن‌ماه نیز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید از این نمایشگاه صبح‌ها از ساعت 10 الی 12 و عصرها از ساعت 16 الی 19 به نگارخانه همدم مراجعه کنند.

نگارخانه همدم در موسسه همدم در خیام شمالی، عبدالمطلب 58 واقع شده است. هزینه فروش تمامی این آثار نیز برای دختران این موسسه صرف خواهد شد.

انتهای پیام
captcha